سردار اشتری در برنامه تلویزیونی نگاه یک:

دشمنان قصد ایجاد ناامنی در سه ماه آخر سال 96 داشتند/ تامین امنیت سرمایه‌گذاران توسط ناجا/ شناسایی قاچاقچیان شاخص کالا توسط پلیس

فرمانده نیروی انتظامی گفت: پیش بینی این بود که در 3 ماه پایان سال 96 دشمنان تحرکاتی داشته باشند اما با آمادگی کامل همکاران بنده در نیروی انتظامی امنیت کامل در کشور برقرار شد.
کد خبر: ۲۸۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵ - 07April 2018

دشمنان قصد ایجاد ناامنی در سه ماه آخر سال 96 داشتندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در اولین برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در سال 97 اظهار داشت: سال 96، سالی بود که مناسبت‌ها و حوادث‌ مختلفی داشتیم. وظیفه ما این بود که در این مناسبت‌ها و حوادث حضور داشته باشیم و به انجام وظیفه بپردازیم. نیروی انتظامی در ایام عزا، شادی و تعطیلات در خدمت مردم شریف ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: در شروع سال 96 برنامه‌های نوروزی داشتیم و همکاران در جاده‌ها، شهرها و مرزها مشغول بودند. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا نیز سال گذشته برگزار شد که انتخابات بسیار بزرگی بود و به دلیل شرایط خاصی که در منطقه داشتیم و تحرکاتی از سوی گروهک‌های تروریستی به وجود آمده بود، باید مراقبت‌های بسیاری صورت می‌گرفت و ناجا توانست در انتخابات به وظیفه خود عمل کند.

سردار اشتری بیان کرد: ناجا بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری، امنیت انتخابات را با همکاری سپاه، ارتش و بسیج تامین کرد و بدون حادثه خاصی این ایام را سپری کردیم. قبل از انتخابات کاندیداها برنامه‌های خاصی داشتند که ناجا در برقراری نظم و امنیت این برنامه‌ها نقش داشت. بعد از انتخابات نیز تا زمان شمارش آرا همکاران بنده در صحنه حضور داشتند و آن انتخابات نمایش دهنده شکوه مردم بود.

وی با اشاره به حادثه تروریستی حرم امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی گفت: در حادثه حرم، توطئه آن‌ها خنثی شد و آن دو نفری که قصد تعرض داشتند، به هلاکت رسیدند.

فرمانده ناجا تصریح کرد: در بحث اربعین نیز نیروی انتظامی نقش داشت. هر ساله زائران عتبات افزایش می‌یابد. حدود 2 و نیم میلیون نفر از مرزهای کشور به سمت عتبات سفر کردند. ما از مبدا تا مقصد زائران را همراهی کردیم و حدود 30 هزار نفر از کارکنان ناجا در منطقه حضور داشتند و به صورت میانگین به مدت یک ماه به مردم خدمت‌رسانی کردند و با عنایت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سلامت مسافران تردد کردند و مردم نیز رضایت داشتند.

وی ادامه داد: حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه موجب شد تا نیروهای ما بلافاصله به این استان اعزام شوند که به انجام اقدامات انتظامی و امنیتی پرداختند؛ البته مشکل ناامنی نداشتیم اما برای اطمینان خاطر مردم حضور یافتند.

سردار اشتری گفت: در بحث اغتشاشات دی ماه، چند روزی درگیر این حادثه بودیم که ناجا با تمام توان و با اقتدار و هوشمندی حضور داشت و با همراهی و هوشیاری مردم، این توطئه خنثی شد و در آن حادثه که کار بسیار سختی بود، ماموریت را به خوبی انجام دادیم؛ با برنامه و هوشمندی کار را انجام دادیم و فضا مدیریت شد.

وی عنوان کرد: پیش بینی این بود که در 3 ماه پایان سال 96 دشمنان تحرکاتی داشته باشند اما با آمادگی کامل همکاران بنده امنیت کامل در کشور برقرار شد.

فرمانده ناجا ادامه داد: در بحث حادثه خیابان پاسداران، از همکاری همه دستگاه‌ها تقدیر می‌کنم و انجام آن اقدامات هوشمندانه و مقتدرانه با همکاری دستگاه قضایی بود. غائله خیابان پاسداران ممکن بود به فتنه‌ای در کشور تبدیل شود که مدیریت شد.

وی افزود: در چهارشنبه آخر سال نیز شاهد برخی بی‌نظمی‌ها بودیم که آسایش برخی از مردم را مخل کرده بود که نیروی انتظامی به برقراری امنیت و آسایش مردم پرداخت. مصدومین و حوادث نیز 30 درصد کاهش یافت. از 24 اسفند نیز ماموریت نوروزی ناجا آغاز شد.

کاهش تصادفات در جاده‌های اصلی و افزایش در جاده‌های فرعی

سردار اشتری در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: آماری که ارائه شده تردد در نوروز امسال، 15 درصد افزایش یافته است که در خروجی و ورودی شهرها به ثبت رسیده است. سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته دو روز اضافه شد؛ یعنی از بعد از ظهر روز 23 اسفند شروع شد البته ما آمادگی داشتیم. وضعیت جوی خوب بود و جاده‌ها تقریبا خشک بود و بارندگی کم بود؛ به این نسبت تصادفات کمتر بوده اما نسبت به سال گذشته در جاده‌های اصلی تصادفات کاهش و در جاده‌های فرعی افزایش یافته است. جاده‌های فرعی استاندارد نیست و پلیس کمتر حضور دارد. البته خوبی هوا هم مردم را به سمت جاده‌های فرعی کشاند.

وی عنوان کرد: براساس نرخ جهانی، خوشبختانه هر سال کشته‌ها کاهش می‌یابد اما عوامل متعددی موثر است. سه عامل در تصادفات و جان باختن در جاده‌ها موثر است؛ یک عامل انسانی (رعایت مقررات رانندگی و آمادگی‌های رانندگان)، دوم زیرساخت و جاده (حدود 5400 نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که به مسئولین مربوطه اعلام کردیم و قبول کردند و این‌ها بر اساس تصادفات اعلام شده است؛ البته طی 8 سال گذشته، بیش از 3 هزار نقطه کاهش یافته است و حدود 3 هزار نقطه در جاده‌‌های اصلی و بیش از 2 هزار نقطه در جاده‌های فرعی است) و سوم ایمنی خودرو است. فرهنگ‌سازی در کاهش حوادث بسیار مهم است.

سردار اشتری در خصوص ایمنی خودروها گفت: سال‌های گذشته ایمنی خودروها را تاکید کردیم و امسال نیز مدنظر خواهیم داشت و شدت عمل خواهیم داشت. رهبر معظم انقلاب در یکی از جلسات اشاره فرمودند که کشته شدن یک نفر در جاده‌ها هم زیاد است. رهبری سال گذشته نیز در دانشگاه‌ امین به این موضوع اشاره داشتند و فرمودند که همه باید مسئولیت بپذیرند. در بحث خودروها اگر ثابت شد که ایمنی حداقلی ندارد ما مانع خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان حداقل‌های ایمنی همچون کیسه هوا و ترمزها را باید رعایت کنند و ما پیگیر هستیم؛ البته مجموعه‌های دیگر و کارشناسان استاندارد باید همکاری داشته باشند، البته در سوانح گزارش‌هایی که به ما می‌رسد را به شرکت‌ها خواهیم فرستاد و ممکن است مردم شکایت نکنند اما ما به دستگاه قضایی شکایت می‌کنیم. از مردم عزیز نیز تقاضا داریم که در هنگام خرید توجه به این موضوعات داشته باشند و مشکلات را اطلاع بدهند.

فرمانده ناجا گفت: متاسفانه برخی از خودروسازها لابی می‌کنند و خودروها را شماره‌گذاری می‌کنند اما پافشاری خواهیم کرد و از جان مردم دفاع خواهیم کرد. با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌هایی هم که باید نظارت داشته باشند، نظارت بیشتری خواهیم داشت.

حمایت ناجا از سرمایه‌گذاران

سردار اشتری همچنین بیان کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال به دنبال خرید کالای ایرانی با کیفیت بالا هستیم و تقاضای ما از تولیدکنندگان این است که کیفیت کالاها و محصولات خود را ارتقا دهند. سال‌های گذشته در ناجا ابلاغ شده بود که کالاهای ایرانی مگر در مواردی که مشابه داخلی نداریم که بیشتر در بحث فنی است و برخی از خودروها و تجهیزات که از طریق وزارت دفاع خریداری می‌شود، خریداری شود. در سال جاری نیز مجددا تاکید شد.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد خودروهای ما، داخلی است و خود ما نیز به دنبال استفاده از خودروهای داخلی هستیم اما برخی از جاها که خودروهای خارجی خریداری شده در ماموریت‌ها به دلیل سرعت عمل و قدرت بالا استفاده می‌شود و عمده در جاده‌هاست.

سردار اشتری عنوان کرد: در اجرایی کردن تدابیر رهبری 3 گام را در ناجا مطرح کردیم؛ ابتدا خود مصرف کننده کالای ایرانی باشیم. دوم در این عرصه به سرمایه‌گذاران عرصه تولید کمک کنیم و در خدمت آنان باشیم و هر کجایی از کشور سرمایه‌گذاری بخواهند بکنند و بر اساس ضوابط باشد، حمایت و امنیت‌شان را تامین خواهیم کرد و نگران موضوعات انتظامی و امنیتی نباشند و هرکجا انتخاب کنند ما در خدمت‌شان هستیم. و سوم تلاش برای ممانعت از ورود کالای قاچاق به کشور است که دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت دارند.

مسیرهای انتقال کالای قاچاق را ناامن خواهیم کرد

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص قاچاق کالا عنوان کرد: در مبادی رسمی و غیررسمی باید کنترل کافی داشته باشیم و هرکجا کالای قاچاق مشاهده کنیم، مقابله خواهیم کرد. برخی از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود که آمارش را به مسئولین اعلام کرده‌ایم. قرارگاه مبارزه با ورود کالای قاچاق تشکیل شده و امسال آن را تقویت خواهیم کرد. البته برای کنترل‌های بیشتر نیازمند تجهیزاتی مانند ایکس‌ری هستیم تا با سرعت بیشتری کنترل کنیم و نیازمند تامین اعتبار هستیم. از 2 سال پیش درخواست شده و سال گذشته نیز در خصوص تامین اعتبار تاکید کردیم. به نسبت ضرری که از طریق قاچاق کالا به اقتصاد کشورمان وارد خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی که دارد، هزینه خرید ایکس‌ری سرمایه‌گذاری و سودآور است. اما با همین امکاناتی که داریم و با اشراف اطلاعاتی که داریم و گسترش خواهیم داد، مسیرهای انتقال کالای قاچاق را ناامن خواهیم کرد و بدانند که قاچاقچیان در جایی به تور ماموران ما خواهند افتاد.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد تجاری و گمرک‌ها در کنترل کالای قاچاق نقش و سهم بیشتری دارند و در این مناطق کالای قاچاق وارد می‌شود و درخواست ما این بوده که پلیس در این مناطق حضور داشته باشد. مصوبه‌ای از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده و امیدواریم در مبادی ورودی کالا مستقر شویم اما اگر این کار با تاخیر هم صورت گرفت بعد از گمرک و گلوگاه‌ها کنترل‌ها را انجام خواهیم داد.

سردار اشتری عنوان کرد: سال گذشته مردم در تهران اطلاعات بسیاری در خصوص انبارهای کالای قاچاق و لوکس به ما دادند که برخی از این قاچاق‌ها مانند لوازم آرایشی خطرهای بهداشتی داشتند.

شناسایی قاچاقچیان شاخص کالا توسط پلیس

فرمانده ناجا همچنین خبر داد: اطلاعات اولیه‌ای از قاچاقچیان شاخص به دست آورده‌ایم که پس از تکمیل اطلاعات به مراجع قضایی تحویل و سپس اقدامات لازمه انجام خواهد شد. آنجایی که اشراف پیدا می‌کنیم، بیش از 80 درصد به نتیجه می‌رسد. اقداماتی که در سال گذشته انجام دادیم، حاکی از آن است و در سال گذشته دو برابر نسبت به سال 95 رشد کشف کالای قاچاق داشتیم. اقدامات نیروی انتظامی مشخص و اسناد آن موجود است.

وی در خصوص دانه درشت‌ها هم گفت: متاسفانه هر موقع که باند و شبکه‌ای را شناسایی کردیم، توصیه‌ها به ما زیاد شد. یک سری تلاش دارند که با آن‌ها برخورد نشود اما ما راه‌هایی می‌رویم که آن توصیه‌ها موثر نشود؛ البته مشکل ایجاد می‌کنند و رسیدگی و برخورد را به تاخیر می‌اندازند. ما از پای نمی‌ایستیم و تکلیف خودمان را انجام خواهیم داد.

تقویت مرزها در سال 97

در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی سردار اشتری گفت: در بحث مرز نیروی انسانی را افزایش و تجهیزات را نیز ارتقا داده‌ایم و بحث تقویت مرز را دنبال می‌کنیم. اعتبارات مرزبانی افزایش یافته است اما همچنان کسری داریم. ما باید در بحث انسداد مرزها کار جهادی بکنیم.

وی ادامه داد: کارکنان مرزبانی انگیزه بسیار خوبی دارند و مردم شهرهای مرزی که مرزبانان اصلی هستند، همکاری بسیار خوبی دارند و جا دارد از مرزنشینان تشکر کنیم.

سردار اشتری در رابطه با قاچاق مواد مخدر نیز گفت: سال گذشته حدود 700 تن کشفیات موادمخدر ناجا بوده که نسبت به سال قبلش 14 درصد افزایش داشته است. 77 درصد کشفیات در مرزهای شرقی بوده و مرزبانان بیشترین سهم را در کشف و شناسایی و برخورد با قاچاقچیان موادمخدر داشته‌اند. این آمار، خوب است و هر چه بیشتر مانع بشویم تا کمتر وارد عمق کشور بشوند، بهتر است. البته ما معتقدیم که چند برابر وارد شده است؛ چرا که افغانستان محل تولید موادمخدر است و از زمانی که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند به افزایش تولید تریاک در این کشور کمک کردند. بالاترین تروریست، آمریکاست که جوان‌ها را معتاد و بی‌خاصیت می‌کند. ما مذاکراتی را با مسئولین مربوطه انجام داده‌ایم و قول‌هایی داده‌اند. افزایش کشفیات خوب است اما نگران کننده است؛ یعنی میزان موادمخدر افزایش یافته است. باید فکر اساسی بکنیم و نگذاریم موادمخدر وارد کشورمان بشود و حتی ترانزیت شوند. سازمانی که می‌تواند ادعا بکند که بیشترین مبارزه با قاچاق موادمخدر انجام داده، نیروی انتظامی است و چندین شهید تقدیم کرده است. امروز همکاران ما با جدیت مقابله می‌کنند. همکاران بنده در پلیس اعتقادی کار می‌کنند، چرا که می‌دانند موادمخدر بلای خانمان سوز مردم است. البته سهم دستگاه‌ها باید در این مساله مشخص شود و خواسته شده است که اقدامات خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما با فروشندگان و خرده‌فروشان هم برخورد می‌کنیم چرا که این‌ها برای مردم هم نگران کننده است و مردم این‌ها را در سطح شهر می‌بینند و نگران می‌شوند. در بحث برخورد با باندها و خرده‌فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر، ناجا بدون اغماض عمل خواهد کرد. ناجا درخدمت مردم است.

ضرورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و اینترنت ملی

سردار اشتری عنوان کرد: 48 درصد جرایم سایبری افزایش یافته است؛ البته کشفیات ما هم افزایش یافته است. متاسفانه ما بستری را آماده‌ کرده‌ایم که مجرمین از آن سواستفاده می‌کنند و به دنبال اهداف خود هستند و ما کمتر می‌توانیم مدیریت بکنیم. ما هر ظرفیتی در کشور ایجاد می‌کنیم باید پیوست امنیتی انتظامی داشته باشد؛ اگر امروز به ما گزارشی می‌رسد که باند موادمخدر از بستر فضای مجازی استفاده می‌کند باید کنترل داشته باشیم. امروز خانواده‌ها در معرض آسیب‌ هستند. نداشتن کنترل به ضرر مردم است.

وی ادامه داد: تا زمانی که زیرساخت‌هایمان بومی نباشد و متعلق به خودمان نباشد ضرر خواهیم کرد و باید به سمت اینترنت ملی و پیام‌رسان‌های داخلی برویم. امروز جرایم مالی در فضای مجازی بسیار زیاد است و به پلیس فتا گزارش داده می‌شود. باید ظرفیت بومی در کشور ایجاد شود و از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنیم و می‌توانیم این کار را بکنیم.

سردار اشتری در پایان گفت: از مردم تشکر می‌کنم که بهترین همکاری با فرزندان خود در نیروی انتظامی دارند و مردم به ناجا اعتماد دارند. البته انتقادات سازنده‌ای است که سعی می‌کنیم ماموریت‌ها را بهتر انجام بدهیم. از همکاران عزیزم نیز تشکر می‌کنم که شجاعانه در صحنه بودند و تلاش مضاعفی داشتند. تعدادی از همکاران در حوادث به شهادت رسیدند و مجروح شدند. از خانواده‌های کارکنان ناجا نیز تشکر می‌کنم و اگر همکاری آنان نبود، به این موفقیت‌ها دست پیدا نمی‌کردیم. در خصوص معیشت تلاش مضاعفی انجام داده‌ایم تا مشکلات معیشتی را برطرف کنیم و ان‌شاالله در سال 97 گام مهمی برمی‌داریم و تمام این کارها در پاسخ به زحمات همکاران‌مان ناچیز است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار