عابدینی:

چهار مولفه راهبرد آمریکا در منطقه با شکست روبرو شده است

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا مبتنی بر چهار مؤلفه بوده که ارزیابی جامعه اطلاعاتی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که در همه این مؤلفه‌ها ناکام مانده است.
کد خبر: ۲۸۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ - 21April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «حسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در گفت‌وگویی، در خصوص راهبردهای واشنگتن در منطقه از جمله سوریه، با اشاره به اینکه استراتژی­‌های واشنگتن در منطقه از دیدگاه جامعه امنیتی آن شکست خورده­‌اند، اظهار داشت: راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا مبتنی بر چهار مؤلفه بوده که ارزیابی جامعه اطلاعاتی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که در همه این مؤلفه‌ها ناکام مانده است.

وی با توجه به مؤلفه نخست استراتژی واشنگتن در منطقه گفت: یک بحث تروریسم بود که آمریکایی­‌ها علی‌رغم اینکه القاعده و داعش را ایجاد کردند، راه به جایی نبردند. ترامپ به‌ صراحت اعلام کرده بود که زمینه ایجاد داعش در دوران اوباما فراهم شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه آمریکایی­‌ها در مورد تروریسم سیاست دوگانه‌ای دنبال کرده­‌اند، اشاره داشت: آن‌ها معتقد به تروریسم بد و تروریسم خوب هستند و دائماً به‌ صورت زیگزاگی عمل می­‌کنند؛ اما نهایتاً داعش حوزه سرزمینی خود را از دست داد و حداقل تا مدتی امکان ساخت یک جریان تروریستی جدید را ندارند؛ بنابراین در این حوزه شکست خوردند.

وی با اشاره به مؤلفه دوم استراتژی واشنگتن تأکید داشت: ایجاد دولت­‌های کوچک یا تجزیه کشورها اقدام دیگر آمریکا بود. موضوع مربوط به اقلیم کردستان عراق آخرین مدلی بود که آمریکایی­‌ها دنبال کردند. آن‌ها در این زمینه نیز راه به جایی نبردند و اقلیم نتوانست از عراق جدا شود.

عابدینی با توجه به تلاش اربیل برای تداوم گفت‌وگوهای خود با بغداد گفت: دگرگونی در هیئت حاکمه اقلیم قابل مشاهده بود و بارزانی که بر طبل جدایی می‌کوبید، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. جانشینان او در حال حاضر با دولت مرکزی عراق وارد مذاکره شده­‌اند.

وی با تأکید بر مؤلفه دیگر استراتژی واشنگتن اشاره داشت: مؤلفه سوم بحث محور مقاومت بود. واشنگتن طی سال 2000 تاکنون تلاش فراوانی کرده تا مقاومت اسلامی را بشکند یا سرکوب کند؛ اما مقاومت اسلامی نه‌تنها از بین نرفته، بلکه توان آن روزبه­ روز افزایش یافته، به­‌گونه‌ای که مقاومت اسلامی امروز به یک خودکفایی استراتژیک رسیده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مؤلفه چهارم راهبرد آمریکا تأکید داشت: بحث ایجاد فتنه طایفه‌ای، مذهبی و نژادی استراتژی دیگری بود که آمریکایی‌ها در این منطقه دنبال می‌کردند. با این حال این راهبرد نیز با مشکل مواجه شده است.

وی با توجه به بازیگران راهبردهای واشنگتن در منطقه گفت: پشت پرده چهار راهبرد مذکور یک اتاق فرماندهی سه‌گانه‌ای وجود دارد که آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب برنامه‌ریزی می­‌کنند و پول آن از سوی ارتجاع عرب به رهبری عربستان تأمین می­‌شود. واشنگتن در حال حاضر به این نتیجه رسیده که هر چهار راهبرد شکست خورده است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار