آیت‌الله میرباقری: قرآن کریم جامعه را از ظلمت به هدایت رهنمون می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن طرحی است که خدای متعال به وجود مقدس نبوی عنایت کرده تا جامعه را از ظلمات به هدایت رهنمون کند.
کد خبر: ۲۸۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷ - 21April 2018

آیت‌الله میرباقری: قرآن کریم جامعه را از ظلمت به هدایت رهنمون می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جهان اسلام، یکم اردیبهشت با حضور شخصیت‌های فرهنگی و قرآنی در هتل ارم تهران برگزار شد.

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم طی سخنانی با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه اظهار داشت: در کلام نورانی امیرالمومنین (ع) در خطبه 176 نهج البلاغه فرازهایی درباره قرآن است مبنی بر آنکه «احدی نیست که با قرآن مجالست کند الّا وقتی از سر این سفره برمی‌خیزد چیزی بر او اضافه یا کم شده باشد»؛ یعنی یا هدایتی بر او افزوده شده یا ضلالت و سردرگمی از او برداشته می‌شود؛ کتابی است که به تعبیر نورانی روایت تلاوت هر حرف او حسناتی برای انسان همراه داشته و سیئاتی را از او دور می‌کند و در برخی روایات تصریح شده هر حرف قرآن چنین برکاتی دارد.

وی ادامه داد: در روایات است اگر کسی قرآن را ایستاده در نماز بخواند برای هر حرف 100 حسنه، اگر نشسته بخواند برای هر حرف 50 حسنه و اگر خارج از نماز بخواند برای هر حرف 10 حسنه برای او نوشته می‌شود؛ این یعنی فقط حروف مقطعه قرآن نیست که هر کدامش معنا دارد بلکه هر حرف قرآن به تنهایی معنا دارد لذا در برخی روایات، ائمه (ع) حروف قرآن را معنا می‌کنند که این یعنی در سراسر قرآن حروف مقطعه وجود دارد و غیر از معنای ظاهری حامل اسرار باطنی است.

آیت الله میرباقری تصریح کرد: در روایات آمده اگر کسی قرآن را ختم کند، گویا نبوت بین دو پهلوی او جمع می‌شود در حالی که پیغمبر نیست!، از امام سجاد (ع) نیز در «کافی» روایتی نقل شده که فرمودند: «اگر کسی از رزق قرآن برخوردار شود و آنگاه گمان کند خدای متعال به دیگری رزقی بهتر از او داده امر بزرگی را کوچک و امری کوچک را بزرگ شمرده است.»

وی با بیان اینکه همه ما برای نشست کنار این سفره الهی دعوت شده‌ایم، ابراز کرد: انس و تواضع مقابل قرآن آغاز ورود به این ساحت مقدس است، انسان بدون انس با کتاب الهی از آن بهره نمی‌برد.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه سلوک با قرآن و سیر در درجات معنوی آن جز با شفاعت نبوی حاصل نمی‌شود، تاکید کرد: دسترسی به معارف قرآن نیز همین طور است، کتابی که از عالم الهی تنزل یافته جز با بیان نورانی رسول خدا (ص) فهم نمی‌شود از این رو، ایشان هم آیات را تلاوت کردند هم آن را تعلیم دادند.

وی تاکید کرد: بنابر این، قرآن طرحی است که خدای متعال به وجود مقدس نبوی عنایت کرده تا جامعه را از ظلمات به هدایت رهنمون شود. جبهه‌ای مقابل حضرت (ص) است که باید این را از ظلمات به نور هدایت کند؛ از این رو، برخورداری از شریعت این کتاب جز با طهارت نفس ممکن نیست و این طهارت هم خواست خدا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر انس و مجالست با اهل قرآن، گفت: هدایت قرآنی به طور جزیره‌ای نصیب کسی نمی‌شود، قرآن طرحی است که خدای متعال برای انسان‌ها فرستاده و همه این طرح بر محور حضرت رسول (ص) است و لذا گر امت اسلام بر این مدار باشند، به اندازه مشارکت بهره‌مند می‌شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها