نگاهی به حادثه طبس و آثار منتشر شده در این خصوص

تالیف کتاب در مورد حوادث تاریخی یکی از مهمترین راهکارها برای ثبت و ضبط تاریخ به حساب می آید که در این راستا حادثه طبس از تیررس نویسندگان به دور نماند.
کد خبر: ۲۸۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ - 25April 2018

نگاهی به حادثه طبس و آثار منتشر شده در این خصوصبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بجنورد، به مناسبت 5 اردیبهشت سالگرد حادثه طبس، به اتقاقات رخ داده در کویر طبس در این روز نگاهی می اندازیم تا باری دیگر شکست آمریکا در برابر ایران را یادآوری کنیم و تاکید کنیم که «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند».

حادثه عملیات طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا «عملیات پنجه عقاب» بود، عملیاتی نظامی توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران بود. این عملیات نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی دلتا بود. به این ترتیب رئیس ستاد مشترک ارتش ژنرال جونز، تاریخ ۴ اردیبهشت را مناسب‌ترین زمان برای شروع عملیات اعلام کرد.

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹، تعداد ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیمابر باز می‌گردد.

تعداد ۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود.

پس از تماس با مرکز عملیات، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز پس روی زمین باقی می مانند، نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.

متاسفانه با گذشت بیش از 30 سال تنها فیلم سینمایی «طوفان شن» است که واقعه تاریخی از دخالت مستقیم نظامی آمریکا را در ایران تصویر می کند.

کتاب هایی که در خصوص حادثه طبس منتشر شده شامل «ع‍ق‍اب‌ در آت‍ش‌ (روايتي از شكست آمريكا در طبس)»، «م‍اج‍رای‌ طب‍س»، «واقعه طبس و الامدادات‌ الغيبيه»، «ايران، ابرقدرت قرن؟»، «روابط ایران و آمریکا، بررسی دیدگاه نخبگان آمریکایی»، «توطئه در ايران: دو برداشت از يك متن»، «هدف تهران: تهاجم كارتر و وقيع پشت پرده»، «بحران»، «نيروي دلتا از پلي‌مي تا طبس»، «ايران در خاطرات جيمي كارتر»، «به سوي طبس»، «انقلاب اسلامی به روایتی دیگر»، «ان‍ق‍لاب‌ و تنازع بقا»، «طبس»، «شكست طبس»، «حقایقی درباره تجاوز نظامی آمریکا و ماجرای طبس»، «طب‍س‌، م‍ص‍داق‍ی‌ ب‍ر س‍وره‌ ف‍ی‍ل‌: ن‍گ‍رش‍ی‌ ب‍ر م‍اج‍رای‌ طب‍س‌«، «صحراي طبس، رستاخيز شن‌ها: منتخب آثار رسيده به اولين جشنواره شعر رستاخيز شن‌ها»، «خال خالي و طوفان شن»، «هجوم با نگاهی به زندگی شهید محمد منتظرقائم» است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار