کتاب «بوی خوش عطر» منتشر شد

روز نوشت‌های شهید «نصرالله ایمانی» در کتابی با نام «بوی خوش عطر» منتشر شده است.
کد خبر: ۲۸۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ - 30April 2018

کتاب «بوی خوش عطر»منتشر شدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از شیراز، واحد ادبیات و هنر پایداری کانون فرهنگی هنری اشراق کازرون با تحقیق و تصحیح مهدی صنعتی اقدام به انتشار روز نوشت‌های شهید «نصرالله ایمانی» توسط انتشارات سلمان فارسی کرده است.

در مقدمه ناشر آمده است:

«روز نوشت شخصیت‌ها یکی از منابع مهم در ارزیابی حوادث تاریخی است. هرچه این یادداشت‌های روزانه دقیق‌تر و جزیی تر باشد از اهمیت و ارزش افزون‌تری برخوردار است. برخی حوادث اما آن‌ چنان به‌ سرعت رخ می‌نمایند که حتی کمتر کسی از افراد دارای صلاحیت، فرصت و فراست نگارش مشهودات خود را می‌یابند.

جنگ تحمیلی عراق به ایران (۱۳۶۷ - ۱۳۵۹) ازجمله وقایع مهم تاریخی است که روزنگارهای اندکی از رزمندگان آن به دست رسیده است.

شهید نصرالله ایمانی (۱۳۶۲-۱۳۳۷) از محدود رزمندگان و فرماندهانی است که از ابتدا تا آخرین روزهای حضور خود در جبهه‌های نبرد را به‌ صورت روزانه نگاشته است. این یادداشت‌ها از جهات مختلفی دارای ارزش و اهمیت است. او در این یادداشت‌ها علاوه بر این‌ که بهترین منبع برای معرفی خود و روحیاتش بوده است ، منبعی دسته اول برای اطلاع از وضعیت جبهه‌های جنوب در سالهای آغاز جنگ، معرفی بسیاری از شهدا و حتی بیان کیفیت شهادت برخی از آن‌ها، نقش رزمندگان کازرونی در آن سال‌ها و بیان روحیاتشان را فراهم آورده است. عطر شهادت در سراسر این کتاب به مشام می‌رسد. این بوی خوش در کنار دل‌تنگی‌ها و دلبستگی های نصرالله به دوستانش فضایی لطیف را بر کتاب حاکم کرده است. دلبستگی هایی که می‌توان آنها را از مصادیق این فراز زیبا از زیارت عاشورا دانست که «اتقرب الی الله ثم الیکم بموالاتکم و موالاة ولیکم». اما تقدیر الهی چنین شکل گرفته بود که او به هر که دل بندد، عروج کند. این پیوست و گسست‌ها سوز و گدازی در دل نصرالله به پا می‌کرد و هرروز یک گام به «انقطاع إلی الله» نزدیک‌تر می‌شد تا این‌که در بیستم اردیبهشت ۱۳۶۲ در سن ۲۵ سالگی به معشوق حقیقی خویش پیوست.

یادداشت‌های شهید ایمانی پیش‌ از این با تلاش برخی افراد و ناشران، دو بار با دو نام دیگر منتشر شده است اما هر دوی آنها دارای نواقصی بود. پژوهش‌گر این کتاب اما تلاش کرده است تا با یافتن حلقه‌های مفقودهٔ این یادداشت‌ها و نیز افزودن بخش‌هایی از نامه‌های وی به خانواده، دوستان و آشنایانش و توضیحاتی که در پاورقی‌ها افزوده، گام بلندی در غنی‌تر کردن خاطرات وی بردارد.
اکنون نتیجهٔ این کوشش ارزنده در برابر دیدگان شما و مایهٔ افتخار انتشارات سلمان فارسی است که گامی در راه نشر آن بردارد.»
پژوهش‌گر این اثر نیز در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب آورده است:

«روز نوشت نویسی سنتی است که گرچه امروز به سبب رواجش در میان برخی نخبگان فرهنگی - اجتماعی عادی جلوه می‌کند ولی درگذشته اندک افرادی بودند که اهمیت زمان و مکانی که در آن قرارگرفته‌اند را به‌درستی درک کرده، به روایت اتفاقات پیرامونی خود می‌پرداختند.

اهمیت این نوع از نگاشته‌ها، در مقایسه با روایاتی است که سال‌ها پس از گذشت وقایع مکتوب شده‌اند معلوم می‌شود که پس از سال‌ها از یک واقعه صورت می‌گیرد چراکه در بسیاری از موارد به دلیل فعل‌ و انفعالات ذهن انسان، در یادآوری وقایع پیشین و یا حتی نوع توجه به جزییات و شرایط موجود در زمان رویداد، با اختلالات و اختلافاتی روبه‌ رو می‌شود که نتیجهٔ آن گاهی اوقات فراموشی و یا تقدم و تأخر زمانی و یا حتی دیگر نمایی وقایع است؛ حال‌ آنکه ثبت به‌ روز وقایع غالباً از این آفت مبراست.

کتاب حاضر، مجموعه روز نوشت‌های شهید نصرالله ایمانی از وقایع ایام حضور خود در جبهه‌های نبرد است و آسیب‌های پیش‌گفته است...»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار