به تصویر کشیدن حلقه مفقودی شش ماهه جنگ

نویسنده کتاب دفاع مقدس گفت: مبارزان اصلی در مقابل رژیم بعث عراق هنگامی‌که وارد مرز‌های خوزستان و دشت آزادگان شدند، زنان و مردان عشایر عرب دشت آزادگان بودند که غیورانه ایستادند تا جمهوری اسلامی ایران باقی بماند.
کد خبر: ۲۸۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱ - 06June 2018

به تصویر کشیدن حلقه مفقودی شش ماهه جنگ«حسنه عفراوی» نویسنده و محقق دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، با اشاره به سبک و سیاق نوشته‌های خود اظهار داشت: زمانی‌که در سرزمینی جنگ روی می‌دهد، بر مردم آن کشور واجب است که در مقابل دشمن ایستادگی کنند. اغلب نوشته‌های من حلقه مفقودی شش ماهه جنگ را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به منظور خود از بیان حلقه مفقودی شش ماهه جنگ تصریح کرد: هنگامی‌که رژیم بعث عراق وارد مرز‌های خوزستان و دشت آزادگان شد، به علت آن‌که انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود، امکانات و نیروی منسجم و منظمی نداشتیم که در مقابل نیرو‌های تا دندان مسلح ارتش عراق ایستادگی کند. حتی دوربین عکاسی هم نداشتیم تا رشادت‌پهای مردم را به ثبت برساند. بنا بر این مبارزان اصلی این میدان زنان و مردان عشایر عرب دشت آزادگان بودند که غیورانه ایستادند تا جمهوری اسلامی ایران باقی بماند.

عفراوی در خصوص انگیزه خود برای فعالیت‌هایی که انجام داده است، گفت: روستای محل زندگی من، جز روستا‌هایی بود که در زمان جنگ ۱۰۰ درصد تخریب شد و به اسارت دشمن درآمد. آثار جنگ هنوز پس از گذشت ۴۰ سال از شروع جنگ، بر پیکره آن باقی مانده است. بیان مظلومیت‌های مردم دشت آزادگان بارزترین انگیزه من برای نویسندگی بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته در تالاب هورالعظیم بیش از هفت هزار نفر فعالیت می‌کردند. این تالاب محل پرورش گاو، گاومیش و بزرگ‌ترین چرخه تولید گوشت و لبنیات دشت آزادگان بود که مسوولان با تصمیمات اشتباه خود این تالاب را خشک کردند و بیشتر مردم بیکار شدند.

عفراوی با گلایه از رفتار مسوولان در قبال مردم دشت آزادگان توضیح داد: متاسفانه پس از جنگ نه تنها به درد مردم مظلوم خوزستان رسیدگی نشد، بلکه افزوده نیز شد. گرد و غبار امروز تنها یکی از مشکلات مردم خوزستان است. بزرگ‌ترین تصمیم اشتباه که غیرقابل بازگشت است، خشک کردن تالاب هورالعظیم است.

عفراوی در پایان با اشاره به کتبی که از وی منتشر شده است، افزود: چهار کتاب «روایت نخل‌های ابوحمیظه»، «مروارید‌های هور»، «نقاش سرزمین ملائک» و «ریام» که مقاومت و رشادت‌های مردم دشت آزادگان را نشان می‌دهد، به چاپ رسیده است.

نویسنده دفاع مقدس بیان کرد: کتاب «مقاومت زنان دشت آزادگان در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق بر علیه ایران در سال ۱۳۵۹» در دست چاپ است.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار