در نشست خبری سازمان اورژانس کشور عنوان شد

انتقال معتادان خطرناک با پوشش پلیس

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی گفت: انتقال معتادان خطرناک و تزریقی با پوشش و حمایت پلیس صورت می‌پذیرد.
کد خبر: ۲۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵ - 22September 2014

انتقال معتادان خطرناک با پوشش پلیس

به گزارش دفاع پرس، حسن نوری،  رئیس اورژانس پیشبیمارستانی در نخستین نشست رئیس مرکز حوادث و فوریتهای کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه عنوان میشود اورژانس از ارائه خدمات به معتادان تزریقی خودداری میکند، اظهار داشت: اورژانس پیشبیمارستانی و در مجموع جامعه پزشکی برایش تفاوتی ندارد که خدماتش را به فقیر یا غنی، معتاد یا سالم ارائه دهد بلکه بیشترین هدف ارائه خدمات در کوتاهترین زمان است و ما به این مساله نگاه نمیکنیم که خدمات را به یک فرد آراسته ارائه میکنیم یا اینکه آن فرد معتاد باشد.
 
نوری ادامه داد: البته گاهی صحنه حادثه نیاز به امنیت توسط پلیس دارد. مواقعی پیش آمده است که پرسنل فوریتهای پزشکی اورژانس با فردی مواجه شدهاند که اختلال روانی داشته است. براین اساس در تمام دنیا برای برقراری امنیت در صحنه چنین حوادثی پلیس حاضر میشود و کنترل اولیه را انجام میدهد تا خدمات اورژانس و درمان صورت پذیرد.
 
وی با تاکید بر حفظ امنیت پرسنل فوریتهای پزشکی و همچنین کسانی که حادثه را تماشا میکنند، گفت: در برخورد با معتادان تزریقی به دلیل افت فشاری که پیدا میکنند اقدامات لازم توسط اورژانس صورت میپذیرد ولی زمانی که با فردی مواجه میشویم که پرخاشگری میکند و باعث خطرات جانی برای پرسنل اورژانس است با پوشش و حمایت پلیس اقدام به ارائه خدمات اورژانسی میکنیم.
 
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی درباره اینکه عنوان میشود نوع خدمات به معتادان را مسمومیت عنوان میکنید، افزود: به دلیل مصرف مواد مخدر نوع خدمات اورژانسی به معتاد مسمومیت به حساب میآید که در ادامه صحبتهای وی؛ امین صابرینیا رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کشور نیز بر امنیت صحنه حوادث برای ارائه خدمات پرسنل فوریتهای پزشکی تاکید موکد کرد.
 
در ادامه نشست خبری رئیس مرکز حوادث و فوریتهای کشور خانم آنیتا رضایی کارشناس مسئول معاونت فنی مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی درباره مرکز SOS عنوان کرد: در کشور به دلیل وجود دستگاههای متعدد امدادی شمارههای امدادی 3 رقمی مختلفی نیز وجود دارد که میتوان به شمارههای اورژانس، آتشنشانی، پلیس و ... اشاره کرد ولی در کشورهای پیشرفته دنیا فقط یک شماره تماس برای اقدامات مربوط به کمک رسانی لحاظ شده است مثلا شماره 911 و یا 112 از سالها پیش در کشورهای دنیا به صورت یک شماره یکسان مورد استفاده قرار گرفته است.
 
رضایی در ادامه به جلسات کمیسیون ایمنی راهها به ریاست وزیر راه و شهرسازی که سازمانهای متعدد امدادی نیز عضو آن هستند، اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون برای ارتقاء جادهها اقدامات متعددی صورت میپذیرد، مطالعات تطبیقی انجام میشود که براین اساس اجرای طرح آزمایشی برای یکسانسازی یک شماره جهت پاسخگویی به حوادث در استان قم برنامهریزی شده است.
 
وی ادامه داد: براین اساس شماره 110 پلیس مانند گذشته به فعالیت خود ادامه میدهد ولی دیگر شمارههای پاسخگو برای حوادث در کشور منتهی به شماره 115 اورژانس میشود.  در طرح آزمایشی همه سازمانهای مرتبط امدادی در استان قم در یک ساختمان گردهم میآیند و در دو فاز برای یکسانسازی شماره پاسخگویی به حوادث اقدام میکنند.
 
در ادامه محمد سرور معاون فنی و عملیات مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در توضیحات بیشتری درباره طرح SOS عنوان کرد: یکی از چالشها در حوزه پاسخگویی به حوادث جدا فعالیت کردن سازمانهای مرتبط امدادی بوده است که یک شماره پاسخگو در این رابطه حلقه مفقوده به حساب میآمده است.
 
سرور در توضیح اینکه سازمان امدادنجات هلالاحمر نیز پیشنهاد داده است که شماره 112 به عنوان شماره پاسخگویی به حوادث کشور تعیین شود زیرا قابلیت آن را دارد تا بدون سیمکارت در گوشیهای همراه پاسخگو باشد، عنوان کرد: بیشترین هدف ما این است که شمارهای برای پاسخگویی به حوادث در نظر گرفته شود که مبنای سلامتمحور داشته باشد، زیرا اکثر افراد مایل هستند در زمان بیماری یا حادثه یک پزشک یا پرستار به آنها جواب دهد. براین اساس در طی بررسی 8 استان کشور مشاهده شد که مردم با دو شماره 110 و 115 بسیار خوب آشنا هستند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس وقتی ما شاهد آن هستیم که افراد برای اعزام یک کارتنخواب با اورژانس تماس میگیرند این به آن معناست که این فرد نیازمند به اقدامات فوریت پزشکی نیاز ندارد بلکه به سرپناه نیاز دارد و متولیان اجتماعی باید برای انتقال چنین افرادی اقدام کنند. براین اساس هدف تشکلی مرکز SOS جهت یکسانسازی شماره پاسخگویی به حوادث کشور است که در 3 ماهه فاز نخست همه سازمانها زیر یک سقف با شمارههای خودشان گرد هم آمده و فعالیت میکنند و در 3 ماهه بعد همه این سازمانها زیر یک سقف با یک شماره ثابت فعالیت خواهند کرد. (تسنیم)

نظر شما
پربیننده ها