«جانشین‌پروری» راهبرد فرمانده معظم کل قوا در مدیریت نیروهای مسلح

«جانشین پروری» راهبرد جدید فرمانده معظم کل قوا در انتصابات و مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح است که ایشان در دیدار عیدانه فرماندهان نیروهای مسلح هم بر ضرورت کادرسازی و جانشین‌پروری در نیروهای مسلح تاکید کردند.
کد خبر: ۲۸۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ - 05May 2018

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ حجت الاسلام حاجی صادقی و حجت الاسلام محمدحسنی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه و جانشین رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بودند که طی یک سال گذشته با حکم فرمانده معظم کل قوا به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه و رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب شدند.

امیر سرلشکر موسوی نیز جانشین فرمانده کل ارتش بود که پس از تجربه 14 ماهه در سمت جانشینی رییس ستاد کل نیروهای مسلح از سوی رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه سال گذشته به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد.

امیر سرتیپ حیدری و امیر دریادار خانزادی نیز جانشین و معاون نیرو بودند که پس از کسب تجربه از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان فرماندهان نیروهای زمینی و دریایی ارتش منصوب شدند.

«جانشین‌پروری» راهبرد فرمانده معظم کل قوا در انتصاب فرماندهان

انتصابات فوق نشان می‌دهد که بیشتر انتصابات رهبری در نیروهای مسلح طی چند سال اخیر بر مبنای جانشین‌پروری بوده است؛ امری که سال گذشته مورد توجه وزارتخانه دفاعی دولت هم قرار گرفت و امیر حاتمی که در دولت قبل جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود، در دولت دوازدهم به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی و با بیشترین رای موافق نسبت به دیگر وزرای پیشنهادی، تصدی این وزارتخانه که پشتیبان نیروهای مسلح است را بر عهده گرفت.

«جانشین پروری» راهبرد جدید فرمانده معظم کل قوا در انتصابات و مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح است که ایشان در دیدار عیدانه فرماندهان نیروهای مسلح (19 فروردین 97) بر ضرورت کادرسازی و جانشین‌پروری در نیروهای مسلح تاکید کردند و فرمودند: نتیجه‌ی فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در نیروهای مسلح باید در راستای تأمین اهداف تعیین‌شده باشد.

«جانشین‌پروری» راهبرد فرمانده معظم کل قوا در انتصاب فرماندهان

«جانشین پروری» موجب خواهد شد تا مدیرانی برای آینده نیروهای مسلح تربیت و آماده شوند و در این بین نیز فرصتی پیش خواهد آمد تا استعدادهای نظامی در نیروهای مسلح شناسایی و فرماندهان جوان زمینه‌ای برای ظهور و بروز یابند.

همچنین تربیت جانشین کمک می‌کند تا در صورت فقدان فرمانده، جانشین تمام مسئولیت‌های وی را بر عهده بگیرد و به انجام وظیفه بپردازد. این مهم در دوران دفاع مقدس نمود بیشتری داشت؛ به طوری که گاهی در جریان یک عملیات، برای یک لشکر 14 جانشین فرمانده تعیین می‌شد که در صورت شهادت، مجروحیت و یا اسارت فرمانده، فرد بعدی فرماندهی لشکر را برعهده می‌گرفت.

اکنون نیز در نیروهای مسلح، جایگاهی با عنوان «جانشین فرمانده» تعریف شده است که از بالاترین سطح یعنی فرماندهی کل تا پایین‌ترین سطح فرماندهی در نیروهای مسلح، این منصب وجود دارد؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان بر لزوم تقویت این جایگاه و اهدافی که برای آن متصور است، تاکید فرمودند.

به نظر می‌رسد کارشناسان مدیریتی و فرماندهی نظامی با توجه به تاکید فرمانده معظم کل قوا باید به بازتعریف این جایگاه بپردازند و الزام و ضرورت‌ها را دقیق‌تر تعریف کنند تا نیروهای مسلح با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کند. جانشین‌پروری صحیح و اصولی، سازمان را همواره نو و آماده برای اجرای ماموریت‌ها نگه می‌دارد.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار