به گزارش دفاع پرس، دوره دفاع مقدس موجب دگرگونیهای عظیمی در صور مادی و معنوی حکومت و جامعه گردید. این تحول، چنانچه در برنامهریزی و سیاستگزاریهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نظام لحاظ شود، موجب استحکام و تکامل روز افزون جامعه و حرکت به سوی تعالی و قسط خواهد بود و ریشهها و رشتههای وابستگی به دشمنان را قطع خواهد کرد. تنها در این صورت است که میتوان الگوی برخاسته از جنگ تحمیلی را که در جامعه اسلامی پیاده شده باشد به عنوان یک ارزش نوین و پویا در اختیار کشورهای اسلامی قرار داد. بدیهی است که مهمترین نیاز کشورهای اسلامی پس از ساقط کردن قدرت مسلط، داشتن یک الگوی موفق است که برآمده از مردم و متکی به اعتقادات آنها باشد و بتواند تمامیت ارضی یک کشور انقلابی را حفظ نماید. پیام حضرت امام خمینی(س) خطاب به روحانیون که حدوداً سه ماه و نیم قبل از رحلت آن حضرت به رشته تحریر در آمده گویای مسائل است: هر روز ما در جنگ برکتی داشتهایم که در همه صحنهها از آن بهره جستهایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودیم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودهایم. ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم. ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناختهایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. ما در جنگ ریشههای انقلاب پربار اسلامیمان را محکم کردیم. ما در جنگ حس برادری و وطندوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم. ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال میتوان مبارزه کرد. جنگ ما کمک به فتح افغانستان را به دنبال داشت. جنگ ما فتح فلسطین را بدنبال خواهد داشت. مقام معظم رهبری امام خامنه ای نیزمی فرمایند:این ملت آنچه که داشت، در طبق اخلاص گذاشت و آمد. مرد روستایی و زن روستایی، مرد و زن مستضعف شهری، خانوادههای گوناگون، جوانهای فراوان، قشرهای مختلف، سازمانهای رزمنده کشور – ارتش، سپاه، حتی نیروی انتظامی و بسیج عظیم مردم – همه اینها آمدند وارد میدان شدند. حقیقتاً ملت ایران در آن هشت سال، کار بزرگی را انجام داد. در تاریخ این چندین قرنی که میتواند به مسائل امروز ما متّصل شود، بنده سراغ ندارم که ملت ایران این گونه با طوع و رغبت وارد یک ماجرای عظیم نظامی شده باشد و از دل و جان مایه گذاشته باشد؛ با ایمان خود، با عاطفه خود، با دست خود...امروز کار عدهای که به میدان جنگ رفتند و در این هشت سال، آن حماسه را آفریدند – چه شهدایشان، چه ایثارگرانشان، چه رزمندگانشان – دیگر تمام شد. آنها کار خودشان را کردند. پس از پایان کار آنها، کار یک خیل عظیم دیگری آغاز میشود.
فرهنگ شهادت طلبی
آنچه موجب ماندگاری پدیده دفاع مقدس شد و دنیا در برابر آن تعظیم و تحسین کرد، استقامت، پایداری و پیروزی ملت ایران را به دنبال داشت، فرهنگ شهادت طلبی بود. شهادت طلبی یعنی باور قلبی به خدا، معاد، اعتقاد راسخ به حقانیت اسلام، درستی آرمانهای انقلاب اسلامی، اعتقاد و ایمان به رهبری ولی فقیه به عنوان نایب امام عصر(عج)، مقاومت و پایداری در مقابل دشمن، ایثار و فداکاری برای حفظ ارزشهای اسلامی و در یک کلام فرهنگ شهادت طلبی یعنی فرهنگ عاشورا. و برای شهادت طلب پیروزی و شهادت سعادت است.امام راحل عظیمالشأن با خلق دوباره عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه، راهبرد و مراد جوانان بود و در سایه همین فرهنگ و مبارزه در راه عقیده، اتحاد و استقامت بود که پیروزی ملت ایران را در برابر قدرتهای بزرگ و دشمن تا بن دندان مسلح صدام پیشبینی کردند و فرمودند: ما برنده این جنگ هستیم و هیچ تردیدی در آن نیست ... انشاءاله ملت مظلوم عراق را از زیر ستم این ستمکاران نجات خواهیم داد ... ایران صدام را با شکست مواجه خواهد ساخت. به طور کلی در جنگها هر طرف که دو عامل تجهیزات و روحیه را به حد کافی داشته باشد پیروز خواهد شد. این دو عامل در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری جنگ تحمیلی تقسیم و تحلیل میشود.امام راحل عظیمالشأن با خلق دوباره عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه، راهبرد و مراد جوانان بود و در سایه همین فرهنگ و مبارزه در راه عقیده، اتحاد و استقامت بود که پیروزی ملت ایران را در برابر قدرتهای بزرگ و دشمن تا بن دندان مسلح صدام پیشبینی کردند
1.بعد سخت افزاری: تمام تجهیزات نظامی اعم از نیرو و تسلیحات زمینی، هوایی، دریایی که در جنگ بکار گرفته میشود، بعد سخت افزاری جنگ است. بر اساس آنچه مجله معتبر اکونومیست منتشر کرده رژیم عراق و ارتش این کشور در جنگ 8 ساله از نظر سخت افزاری و نیرو و تسلیحات تفوق و برتری داشت و در بعد سخت افزاری کاملا نابرابر بود و با کمک قدرتهای بزرگ و اکثر کشورها و حمایت اغلب کشورهای عربی و همسایه این نابرابری در تسلیحات و نیرو تا پایان جنگ حفظ شد. به عنوان نمونه هواپیماهای جنگنده عراق در سال 1359 تعداد 332 فروند و در سال 67 به 500 فروند افزایش یافت. در مقابل جنگندههای ایرانی در سال 1359 تعداد 445 فروند بود و این تعداد در سال 67 به 65 فروند تقلیل یافته است.همچنین بالگردهای جنگنده عراقی در سال 59 تعداد 40 فروند و در سال 67 به 150 فروند افزایش یافته و بالگردهای جنگنده ایران از 500 فروند سال 59 به 60 فروند در سال 67 کاهش یافته است.وضعیت دیگر اداوات و تجهیزات نظامی نیز به همین منوال بوده است.
2. بعد نرم افزاری: آموزش، مهارت، انگیزه، روحیه و اهداف یک کشور در جنگ، بعد نرم افزاری جنگ است و آنچه موجب برتری و نابرابری بعد نرم افزاری جنگ در جبهه نیروهای رزمنده ایرانی گردید. فرهنگ شهادت طلبی، ایمان و اعتقاد به اسلام، وحدت و رهبری معنوی حضرت امام، همراهی، همدلی و پایداری و استقامت مادی و معنوی مردم ایران بود که غلبه بر بعد سخت افزاری را در جنگ به همراه داشت. به گونهای که پیروزی و شهادت در نگاه مردم بویژه رزمندگان سعادت بود. شهادت طلبی ریشه در اسلام و قرآن دارد و ملتی که شهادت را سعادت دانست و ملتی که شهادت دارد پیروز است و 8 سال جنگ در سایه تحریم، تهدید و برتری سخت افزاری نیروهای عراقی با برتری نیروهای ایرانی در جبهه نرم افزاری که با عامل شهادت طلبی و پیروی از فرهنگ شهادت بود با برتری و پیروزی نظام جمهوری اسلامی همراه گردید.
ضرورت تبیین 8 سال دفاع مقدس از نگاه رهبری
مقام معظم رهبری امام خامنه ای می فرمایند:جنگ، یکی از محیطترین حوادث برای یک ملت است. ما همگی این را با وجود خودمان، با گوشت و پوست و احساس و ادراک خودمان مشاهده کردیم. این نیست که فقط در تاریخ چیزی خوانده، یا به آمارها مراجعه کرده باشیم. لیکن نکته مهم این است که ملتها میتوانند این حادثه پُرخسارت را به یک فرصت و به یک سرمایه تبدیل کنند. میدانید؛ خسارت جنگ هم فقط این نیست که عزیزان ملت به کام مرگ کشانده میشوند یا ویرانیهایی به بار میآید و سرمایههایی بر باد میرود. اگر در جنگی عزم ملی و خردمندی سردمداران کشور به کمک کشور نیاید، آن سرافکندگی و ذلّت و هزیمت معنوی ای که بر دوش آن ملت سنگینی خواهد کرد، شاید از همه این خسارتها بالاتر است...عزیزان من! آنچه که این قضیه را تمام میکند، این است که روایت این حادثه به درستی صورت گیرد. نقش شما این جا معلوم میشود. شما هر کدامتان – شاید اکثرتان یا همهتان – به این میدانهای جنگ رفتید و در آن جا حضور پیدا کردید. آنهایی هم که سنشان آن وقت اقتضاء نمیکرده است، از مسائل آن آگاه شدهاند. اگر این حادثه بزرگ، درست روایت شود، این اثرات ماندگار خواهد شد. اگر غلط روایت شود، یا روایت نشود، این تأثیرات بسیار کم خواهد شد. نه این که به کلّی از بین برود؛ لیکن بسیار کم خواهد شد. اگر خدای نکرده مغرضانه روایت شود، قضیه بعکس خواهد شد.این هشت سال دوره دفاع مقدس، شامل هزاران هزار حادثه است. من میخواهم این را از جامعه فرهنگی و هنری کشور مطالبه کنم که از این هزاران هزار حادثه، لااقل یک فهرست تهیه کنند. بنشینند فکر کنند و در حوادث جنگ، دقّتِ نظر هنرمندانه به خرج دهند؛ یک فهرست از این حوادث به وجود آورند؛ بعد این را بگذارند در قبال کارهای هنری ای که تا امروز دربارهی جنگ شده است – که البته بسیار هم ارزشمند است – ببینند که چقدر از این فهرست را ما پُر کردهایم. من اعتقادم این است که اگر این کار صورت گیرد، خواهیم فهمید که ما یک هزارم آنچه را که درباره این جنگ میباید تبیین کرد و میتوان تبیین و موشکافی کرد، هنوز بیان نکرده ایم!...من بارها گفتهام، ما یک وقت میخواستیم برای جبههها سیم خاردار – که در داخل کشور نداشتیم و تولید نمیشد – از جایی وارد کنیم. همین شوروی سابق اجازه نداد ما سیم خاردار را از داخل کشورش عبور دهیم و به ایران بیاوریم. گفت این وسیله جنگی است! یعنی ادّعا این بود که آنها به دو طرف جنگ کمک نمیکنند! این در حالی بود که هواپیمای روسی، موشک روسی، کارشناس روسی، افسر روسی، مواد منفجره روسی و تمام امکانات روسی، آن طرف جبهه در اختیار دشمن و طرف مقابل ما در این جنگ بود!...این ملت آنچه که داشت، در طبق اخلاص گذاشت و آمد. مرد روستایی و زن روستایی، مرد و زن مستضعف شهری، خانوادههای گوناگون، جوانهای فراوان، قشرهای مختلف، سازمانهای رزمنده کشور – ارتش، سپاه، حتی نیروی انتظامی و بسیج عظیم مردم – همه اینها آمدند وارد میدان شدند. حقیقتاً ملت ایران در آن هشت سال، کار بزرگی را انجام داد. در تاریخ این چندین قرنی که میتواند به مسائل امروز ما متّصل شود، بنده سراغ ندارم که ملت ایران این گونه با طوع و رغبت وارد یک ماجرای عظیم نظامی شده باشد و از دل و جان مایه گذاشته باشد؛ با ایمان خود، با عاطفه خود، با دست خود...امروز کار عدهای که به میدان جنگ رفتند و در این هشت سال، آن حماسه را آفریدند – چه شهدایشان، چه ایثارگرانشان، چه رزمندگانشان – دیگر تمام شد. آنها کار خودشان را کردند. پس از پایان کار آنها، کار یک خیل عظیم دیگری آغاز میشود؛ علاوه بر گزارشهایی که در دوران جنگ دادند. همین دوره جنگ، چقدر برای ما هنرمند درست کرد؛ چقدر شخصیتهای برجسته درست شدند! غیر از آن، بعد از پایان جنگ، نوبت این خیل عظیمی است که این دیگر مسئلهاش هشت سال نیست؛ هشتاد سال هم اگر طول بکشد، جا دارد.
توسعه اندیشه ولایت فقیه در جهان و تأثیر آن در هدایت درگیری با کفر
برپایه اندیشه ولایت فقیه بود که حضرت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، هجوم به کفر جهانی را آغاز کردند و شرق و غرب را مورد تاخت و تاز قرار دادند و این اندیشه را در مقام عمل یک گام فراتر از درگیری استبداد منطقهای به درگیری با کفر بینالمللی کشاندند. اولین دستاورد فرهنگی دفاع مقدس، توسعه اندیشه ولایت فقیه در جهان و تأثیر آن در هدایت جنگ و مدیریت درگیری با کفر است، اصل اندیشه ولایت فقیه را میتوان از مدخل مباحث فقهی مورد گفتگو قرارداد و بدنبال ارزیابی ادله نقلی برای اثبات ولایت فقیه بود آنهم در چارچوبهای که در پیشفرض های مسایل فقهی، فرض بالا تعریف شده است. هرچند از این زاویه میتوانیم بحث مطلوبی را مورد بررسی قرار دهیم ولی فعلاً این موضوع، مورد نظر ما نیست.
اهداف امریکا از جنگ ایران و رژیم بعثی عراق
با بررسی نحوهی برخورد امریکا با جنگ ایران و عراق به نظر میرسد که این کشور در پی دستیابی به این هدفها بود:
1) جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران به کشورهای همسایه؛
2) جلوگیری از پیروزی ایران یا عراق؛
3) حفظ جریان آزاد نفت و کشتیرانی در خلیجفارس و تسلط خود بر منطقه؛
4) جلوگیری از گسترش نفوذ شوروی؛
5) حفظ امنیت اسرائیل (متحد استراتژیک خود در منطقه)؛
6) جلوگیری از گسترش جنگ به کشورهای منطقه و حفظ ثبات آنها؛
7) ایجاد پرستیژ و اعتبار برای امریکا در میان کشورهای منطقه؛
8) تعدیل سیاستهای عراق از تغییر وضع موجود به حافظ وضع موجود؛
9) افزایش و گسترش سرمایهگذاری و سپردهگذاری کشورهای منطقه در بلوک غرب؛ و
10) فروش تسلیحات به کشورهای منطقه.
هدف رژیم بعثی از تحمیل جنگ به ایران
طـبـق بـررسـى هـاى بـه عـمـل آمـده و اعـتـرافـات فـرمـاندهان حزب بعث واسـتـراتـژیـست هاى کاخ سفید, هدف از تحمیل جنگ به ایران موارد زیر بوده است :
ـ نابودى انقلاب اسلامى و یا حداقل کنترل آن
ـ تشکیل عربستان بزرگ
ـ تصرف خوزستان و گرفتن کل شط العرب ،
بـدیـن تـرتیب در 31 شهریور 1359 صدام به این نتیجه رسیده بود که حکومت ایـران بـه خاطر انقلاب از نظر توان نظامى بسیار ضعیف شده , لذا از آن موقعیت اسـتفاده کرده و با حمایت و تحریک قدرت هاى استعمارى جنگ را بر ما تحمیل کـرد.
سی و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس
شعار محوری سی و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس «ایستادگی دیروز، عزت امروز، تعالی فردا» خواهد بود.
دوشنبه 93/6/31 رزمندگان، نیروهای مسلح، صلابت و اقتدار؛ محورتبلیغ: روز رژه، به نمایش گذاردن اقتدار، توانمندی، خلاقیت، رشادت و شهامت نیروهای مسلح.
سه شنبه 93/7/1 سربازان، جوانان، علم و فناوری؛ محور تبلیغ: پاسداشت سربازان و گرامیداشت نقش جوانان در تولید علم و فناوری و مقابله با تهدیدات دشمن و روز بازگشایی مدارس، دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی.
چهارشنبه 93/7/2 دفاع همهجانبه، بصیرت، اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و صنعت دفاعی؛ محور تبلیغ: توجه به اهمیت پدافند غیر عامل با بصیرت و فرهنگ اسلامی.
پنجشنبه 93/7/3 شهیدان، ایثارگران، زنان اسوههای مقاومت و ایثار؛ محور تبلیغ: روز غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا و تجلیل از ایثارگران، جانبازان و مصدومین شیمیایی و بزرگداشت نقش زنان، اسوههای مقاومت و ایثار.
جمعه 93/7/4 ولایت، فرهنگ اسلامی، خانواده، معنویت و سلامت؛ محور تبلیغ: با عنایت به رهنودهای مقام معظم رهبری مبنی بر نقش خانواده در حفظ فرهنگ و ارزشهای اسلامی، الگوهای موفق عفاف و حجاب در صیانت از انقلاب اسلامی، روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، توجه به نماز جمعه و جماعات و پرداختن به ورزش همگانی.
شنبه 93/7/5 نکوداشت فرماندهان، جهادگران، پیشکسوتان؛ محورتبلیغ: روز شکست حصر آبادان با نکوداشت فرماندهان، جهادگران، پیشکسوتان دفاع مقدس و تقدیر از حماسهآفرینان عملیات ثامن الائمه(ع).
یکشنبه 93/7/6 عزت و پایداری، وحدت ملی، استکبارستیزی؛ محور تبلیغ: ایستادگی با تأسی از عزت و غیرت ملی در مقابله با ترفندهای استکبار جهانی و صهیونیست بینالملل.
دفاع مقدس الگوی اصلاح و تعالی جامعه است
گرامیداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا قطعا برکات معنوی فردی و اجتماعی را به دنبال دارد که نهادینه سازی آثار بر مبنای ارزشهای دفاع مقدس وظیفه همگان است. آن چه امروز در عراق، یمن، لبنان و سوریه در مبارزه با استکبار و تروریستها رخ میدهد از فرهنگ جهادی 8 سال دفاع مقدس نشات گرفته است.
دفاع مقدس الگوی نبردهای مقاومت
گروه هایی که در داعش و النصره شکل گرفته؛ نگاه جعلی به دفاع مقدس است و این نشانگر ظرفیت بزرگ و عظیم و تاثیرگذار دوران دفاع مقدس ما است. اگر دفاع مقدس نبود؛ نبردهای مقاومت در دنیا اتفاق نمی افتاد. 172 هزار نفر در عملیاتها و 16 هزار نفر در بمبارانهای دشمن بعثی به شهادت رسیدند که در همه عالم تاثیر دارند.
گرامیداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا قطعا برکات معنوی فردی و اجتماعی را به دنبال دارد که نهادینه سازی آثار بر مبنای ارزشهای دفاع مقدس وظیفه همگان است. عزت امروز ما در دنیا به برکت دوران دفاع مقدس است؛ امروز هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران از امنیت و آرامش برخوردار نیست و این موضوع به ثمره برکت دوران دفاع مقدس حاصل شده است.
امروز اهمیت دفاع مقدس و آثار و درسهای آن بر احدی پوشیده نیست و ما شاهد هستیم که از کشورهای دیگر راویان دفاع مقدس ما را برای سخنرانی دعوت میکنند که با استقبال خوبی هم روبرو میشوند.
استخراج و عملیاتی کردن سبک زندگی شهدا؛ عالم را دگرگون میکند؛ تمام رفتارهای شهدا از طرز لباس پوشیدن، خوردن، خوابیدن تا عبادات و اخلاق و غیره میتواند به عنوان سبک زندگی در جامعه پیاده شود و امروز به لطف شهدا تمام این آداب در قالب سبک زندگی شهدا استخراج و تبیین شده است.
آمریکا بیش از 30 سال ایران را به جنگ نظامی تهدید میکند، با این وجود تاکنون جرأت حمله به کشور را نیافته است و این به برکت خون شهدای دفاع مقدس است.
اهداف گرامیداشت هفته دفاع مقدس
نهادینه سازی آثار دفاع مقدس بر مبنای باورها و ارزشهای اسلامی، اقتصاد مقاومتی، توجه به نقش قومیتها در تحکیم وحدت، برجستهسازی عملیاتها و توجه به نظام فرهنگی کشور و سوق به سمت فرهنگ غنی دفاع مقدس از اهم اهداف گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.
توجه به برنامهها در راستای ترویج و تقویت فضاهای معنوی جامعه، تاسی از فرهنگ دفاع مقدس، بهرهگیری از هنر و هنرمندان در ارائه برنامههای متنوع این مناسبت، طراحی برنامههای ویژه فرهنگی ـ هنری برای اجرا در مدارس، مراکز علمی و آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.
بهرهگیری از فضای مجازی در ترویج فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس یکی از سیاستهای مهم دنبال شده در گرامیداشت دوران دفاع مقدس است.در کنار این مطلب برپایی یادوارهها و بازخوانی عملیاتها نقش مهم و اثرگذاری دارند.
چاپ ده عنوان کتاب تا پایان سال جاری
وی متذکر شد: تاکنون 10 عنوان کتاب مربوط به 10 عملیات لشکر 41 ثارالله کرمان در دفاع مقدس گردآوری شده است که از این مجموع سه کتاب چاپ شده و هفت کتاب در مرحله بازبینی هستند که تا پایان سال به چاپ میرسند.
ابوالحسنی متذکر شد: استان کرمان تنها استانی است که در بازخوانی نقش استان در دفاع مقدس؛ عملیات محور پیش میرود.
دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس؛ در ادامه با نامگذاری روزهای هفته دفاع مقدس اشاره کرد و از برگزاری بیش از 26 برنامه در این ایام خبر داد.
برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در کرمان
وی به برگزاری رژه نیروهای مسلح؛ گردهمایی فرماندهان دوران دفاع مقدس؛ یادواره سرداران و شهدای تیپ مکانیزه؛ یادواره شهدای گنجان؛ کلنگ زنی 6 حرم شهدای گمنام؛ اکران و رونمایی فیلم سینمایی پهلوان؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی؛ اهداء کتاب؛ تور گردشگری دفاع مقدس و تجلیل از سربازان در مراکز نظامی به عنوان بخشی از برنامه ها اشاره و اظهار کرد: این برنامه ها با همکاری سپاه ثارالله؛ ارتش؛ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛ صدا و سیما؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و چند ارگان و نهاد دیگر برگزار خواهد شد.
انتقال میراث انقلاب و دفاع مقدس
اگر قرار است که راجع به یک موضوعی تصمیم بگیریم قبل از هر چیز باید اهمیت آن موضوع روشن باشد. مهمترین حادثه، انقلاب اسلامی بوده و بعد از آن دفاع مقدس. شاید بعضیها فکر کنند چیزهایی هست یا بوده که از دفاع مقدس مهمتر است و دفاع مقدس باید به ردههای 3، 4 یا 5 برود. ولی از نظر رتبهبندی اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی رتبه اول است و دفاع مقدس رتبه دوم. حال باید ببینیم که تاریخ این کشور که باید برای نسلهای آینده نگارش بشود، چهقدر باید به انقلاب بپردازد و چهقدر به دفاع مقدس و چهقدر هم به سایر مسائل مهمی که در این دوران 30 ساله پیش آمده است. این که میگویم تاریخ، فقط مربوط به دانشگاهها نمیشود، بلکه از مدرسه ابتدایی تا دانشگاه حوادث مهم تاریخ کشور دراین 30 سال، باید در متون درسی ما به گونهای ظریف و هنرمندانه گنجانده و برای نسلهای آینده تدوین شود.موضوع دوم انتقال میراث انقلاب است که از نسلهای اول و دوم انقلاب به نسلهای بعدی می رسد. ما در انقلاب دو نسل کاملاً درگیر داشتیم: یکی نسل اول انقلاب است. آنهایی که حوادث 15 خرداد 42 را درک کردند یا خودشان در آن حضور داشتنند و سن آن ها به آن دوره میخورد؛ اینها نسل اول انقلاب هستند. نسل دوم انقلاب آنهایی هستند که در دفاع مقدس حضور داشتند ولی در خود انقلاب از نظر سنی هنوز نمیتوانستند یک فرد مؤثر باشند. از اینجا به بعد ما میرویم سراغ نسلهای سوم و چهارم و غیره. جوانهایی که یا از دانشگاهها فارغالتحصیل شده اند یا در شُرف فارغالتحصیلیاند و یا در دوره متوسطه هستند. اگر بخواهیم دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یک ماندگاری و استمرار درازمدت و ابدی داشته باشند بایستی میراث انقلاب که نسلهای اول و دوم برای کسب آن درگیر بودند و در مبارزات شرکت داشتند به نسلهای بعدی منتقل شود. اینکه چگونه منتقل شود راههای مختلفی دارد: فیلمهایی که ساخته میشود، کتابهایی که نوشته میشود، سخنرانیهایی که مطرح میشود و انواع و اقسام شیوههایی که میتواند این میراث فرهنگی و میراث انقلاب را منتقل کند. یکی از راههای انتقال میراث فرهنگی این است که در همه متون درسی – فقط منظور متون درسی دانشگاهها نیست – قرار گیرد. یکی از راههای انتقال میراث فرهنگی از نسلهای اول و دوم به نسلهای بعدی گنجاندن وقایع و حوادث و حماسههای دفاع مقدس در متون درسی است. نکته سوم؛ برای اینکه انقلاب و دفاع مقدس را به نسلهای بعدی منتقل کنیم ، شخصیتهای نظام و انقلاب باید شناخته شوند. وقتی انقلاب مشروطه را نام میبریم بلافاصله در ذهن ما در یک طرف ستارخان و باقرخان و یک طرف شهدایی مثل بهبهانی و طباطبایی و دیگران فوراً ظاهر میشود. ما وقتی از نهضت انقلابی جنگل نام میبریم یا میخواهیم صحبت کنیم بلافاصله میرزا کوچک خان و یارانش در ذهن ما تجسم پیدا میکند. یا وقتی از نهضت ملی شدن صنعت نفت نام میبریم بلافاصله در یک طرف آیتالله کاشانی و فدائیان اسلام و در طرف دیگر دکتر مصدق و طرفداران آن ها در ذهن ما نقش میبندند. ما نمیتوانیم یک انقلاب و یک نظام و یک حادثه بزرگ تاریخی مثل دفاع مقدس را از شخصیتهای آن جدا کنیم. بنابراین یکی از راههای تبیین دفاع مقدس شناخت شخصیتهایی است که در دفاع مقدس هستند. هم شخصیتهای سیاسی و انقلابی و هم شخصیتهای نظامی و سپاهی مربوط به دفاع مقدس. یعنی نمیشود از دفاع مقدس نام ببرید اما از شهید نامجو، شهید باکری، شهید همت، شهید اقاربپرست، شهید کلاهدوز و بسیاری از این نامداران دفاع مقدس نام نبرید و اینها شناخته نشوند. همینطور در کنار آن ها شخصیتهای سیاسی ما قرار دارند. ما نمیتوانیم شهید باهنر و شهید رجایی و شهید بهشتی و... را از این مجموعه تفکیک کنیم. اینها با هم آمیخته شده، بنابراین باید شخصیتهای انقلاب و دفاع مقدس را هم در متون درسی، مطرح کنیم بیاوریم و از آنها نام ببریم و اجازه بدهیم که اینها نامشان زنده بماند. زنده ماندن نام اینها در حقیقت زنده ماندن بخشی از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است. چهارم، سیره حضرت امام؛ زنده نگه داشتن سیره حضرت امام خودش یک بحث است. ما در دوران جنگ شاهد بودیم که یک عدهای میگفتند: برای چه میجنگیم؟ ما باید بسازیم، ما باید برویم پای میز مذاکره با صدام و آمریکا کنار بیاییم. اما سیره امام غیر از این بود. خودمان هم باید با سیره امام باید آشنایی پیدا کنیم و آگاه بشویم که امام در حوادث، مسائل و رویدادها، و در موضعگیریها در مقابل قدرتمندان جهان و نیز در مقابل عوامل داخلی چگونه عمل میکرد. مجموعه رفتار و گفتار امام را اگر جمع کنیم و به آن توجه کنیم میشود سیره امام؛ چون همۀ ادعامان این است که تابع و پیرو خط امام هستیم و به خاطر این است که انقلاب پیروز شد و تداوم پیدا کرد. حتی مقام معظم رهبری در همۀ سخنرانیهایش به امام اشاره می کند و به او تأسی میجوید، بنابراین باید به مسأله سیره امام در متونی که تهیه میکنیم توجه شود.
تبیین مظلومیت ایران در جنگ
موضوع پنجم؛ تبیین مظلومیت ایران در جنگ است. ما باید با روشی بسیار هنرمندانه و قلمی شیوا بیان کنیم، بنویسیم، مطرح کنیم و نشان بدهیم که در این جنگ واقعاً تنها بودیم. جالب است که شما خیلی موارد خاص و استثنایی را میتوانید در طول دوران جنگ سرد مطرح کنید که دو ابرقدرت بزرگ جهانی (شوروی و آمریکا) سر یک موضوعی تا این حد اتفاق نظر داشته باشند که هر دو به یک طرف جنگ تجهیزات نظامی بدهند. خیلی عجیب است. شاید از جنگ جهانی دوم تا دوران دفاع مقدس به ندرت شما میتوانید چنین شرایط خاصی را پیدا کنید. این استثنا بوده که صدام هم از حمایتهای بیدریغ اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی غرب تا حدودی برخوردار بود و از آن طرف حمایتهای نظامی شرق به صورت وسیع و گسترده هم وجود داشته است. اصلاً کل ارتش صدام مجهز به سلاحهای ساخت شوروی و اقمار اروپای شرقی بود که آن روز جزء پیمان ورشو و ابرقدرت شوروی بودند. این خیلی چیز عجیبی بود. ما در این جنگ به معنای واقعی کلمه مظلوم بودیم. یک موقع یکی از مسئولین نظام توضیح میداد که ما برای وارد کردن سیم خاردارهایی که از یک کشوری خریداری کرده بودیم میخواستیم از خاک شوروی عبور کنیم به ما اجازه عبور نمیدادند. آن هم کشوری انقلابی که اینطور در مقابل آمریکا ایستاده، شوروی سابق برایش اینچنین محدودیت قائل بشود. این از نکات نادر دوران معاصر ماست. آنطور که باید و شاید به مظلومیت ما در جنگ پرداخته نشده است.
نقش مردم و جوانان داوطلب در جنگ
بند ششم، نقش مردم و جوانان داوطلب در جنگ؛ همه شما به یاد میآورید که در آغاز جنگ، عده ای میگفتند که انقلاب دیگر تمام شد. به خصوص وقتی که صدام آمد سرزمین ما را تصرف کرد، برای دنیا و مخالفین ما تبدیل به یک باور شده بودکه جمهوری اسلامی به آخر خط رسیده است یا در خوش بینانه ترین حالت با چند ماه این طرف تر و آن طرف تر در حال دست و پا زدن است. کسی باور نمیکرد که ما هشت سال بتوانیم مقاومت کنیم و از این کوران هم سربلند بیرون بیاییم. این موضوع با اطلاعات و تهدیدهای دنیای غرب سازگاری نداشت و مسئله بسیار غریبی بود. علتش هم این بود که جنگ تودهای و مردمی شد. مردم، و عمدتا نیروهای جوان آمدند مسئولیت و ادارۀ جنگ را به عهده گرفتند و از نیروهای متخصص در ارتش و بعد در سپاه استفاده کردند. ولی خیل عظیم جنگجویان ما مردم بودند و جنگ با مردم اتصال کامل پیدا کرد. بنابراین ما هیچ وقت در جنگ با کمبود نیروی انسانی مواجه نبودیم. بلکه با کمبود سلاح، امکانات و بودجه مواجه بودیم؛ هرچند ممکن بود گاهی با کمبود کادر ورزیده در بعضی از قسمتها مواجه باشیم. این چیزی بود که در دنیا کم نظیر بوده و باید در تاریخ دفاع مقدس ما، در متونی که در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تدریس میشود گنجانده و تبیین شود. مسأله ای که کمونیستها با عنوان جنگ خلقی مطرح میکردند، ولی جنگ خلقی، به معنای واقعی کلمه برای ما بود: جنگ مردمی. مردم حتی از نظر اقتصادی چه قدر کمک کردند؟ کسانی که مایملک ناچیز خودشان را در اختیار رزمندگان میگذاشتند و به جبههها میفرستادند. اینها خیلی با ارزش بوده و به اینها باید خیلی اهمیت بدهیم و اینها را باید برجسته کنیم و در متون درسی نشان بدهیم.
توطئههای خارجی و داخلی در دوران دفاع مقدس
بند هفتم، توطئههای خارجی و داخلی در دوران دفاع مقدس؛ دفاع مقدس برای ما حکم یک پالایشگاه را پیدا کرد. شما وقتی در پالایشگاه مادهای را داخل آن میریزید تجزیه میکند و خالص و ناخالص را از هم جدا میکند. عیارشان را هم مشخص میکند. جنگ برای ملت ایران یک همچین پالایشگاه بزرگی شد. منافقین میگفتند عنوان مبارزه با امپریالیسم در انحصار ما است. کسی حق ندارد به این جمله نزدیک شود. دفاع مقدس یک پالایشگاه بزرگ شد. میگفتند بروید در پالایشگاه ببینید از آن طرف چه در میآید. همه نیروهای انقلاب در این پالایشگاه پالایش شدند. درجه خلوصشان هم تا حدودی مشخص شد. کسانی که این طور ادعای مبارزه با امریکا داشتند چگونه به صورت نوکران حلقه به گوش صدام و امریکا درآمدند. اصلاً تصورش را نمیتوان کرد. اگر جنگ اتفاق نمیافتاد، اگر دفاع مقدس نبود شما فکر میکنید این چهرهها به همین سادگی شناخته میشد ؟ چه بسا همین چهرهها میآمدند انقلاب را دست میگرفتند. یکی از خصوصیات جنگ این بود که پالایشگاهی شد که در این پالایشگاه چهرهها شناخته شدند. حتی بعضیها بودند که خیلی دم از امام میزدند. حزب توده از جمله آنهایی بود که حسابی خودش را خط امامی جا زده بود؛ ولی بالاخره در دوران دفاع مقدس، زیاد هم طول نکشید ـ سال 60 بود که مشخص شد که دروغ میگویند. این مسأله بایستی برجسته بشود ، که هم چهره و دنیای خارج آنها که اینقدر ادعای مبارزه با امپریالیسم شناخته شود و هم آنهایی که در داخل اینقدر ادعای مبارزه و... داشتند معرفی گردند. پس جنگ عیارشان را هم مشخص کرد و در تابلو زد و گفت اینها را ببینید. این چیزی است که ما به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس باید به نسلهای آینده منتقل کنیم.
جنایات جنگ تحمیلی
بند هشتم؛ یکی از چیزهایی که مغفول واقع شده نه به معنای اهم کلمه بلکه به معنای اخذ کلمه، جنایات جنگ است. شما حتماً راجع به جنگ ویتنام کتابهایی را مطالعه کردهاید؛ من هم کتابی راجع به جنگ ویتنام نوشته ام، تحت عنوان ویتنام دوران مقاومت، راسل در آن دادگاهی که علیه آمریکا برای جنگ ویتنام تشکیل داد چند کتاب منتشر کرد. دو تا از این کتابها یکی جنگ ویتنام نام داشت و دیگری جنایات جنگ در ویتنام. این کتاب جنایات جنگ در ویتنام که از دادگاه جنایات جنگی برتراند راسل علیه آمریکا بیرون آمد خیلی آمار جالب و دقیق و تکان دهندهای دارد. در دفاع مقدس ما خیلی مطلب داریم. مثلاً استفاده عراق از سلاح شیمیایی و قتل عام مردم در حلبچه و جاهای دیگر. برخی از اینها در روزنامهها و جاهای مختلف مطرح شده است. اما هنوز کتابی تحت سرفصل و عنوان جنایات جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس ندیده ایم؛ کتابی تحت عنوان جنایات جنگ در هشت سال دفاع مقدس که یکی از بخشهای مهم آن همین بحث کاربرد سلاحهای شیمیایی و آن قتل عامی که از طریق سلاحهای شیمیایی کردند باشد.
دستاوردهای داخلی دفاع مقدس
دستاوردهای داخلی دفاع مقدس فراوان است، ولی ما در این نوشتار به مهمترین آنها میپردازیم مهمترین دستاوردهای داخلی دفاع مقدس عبارتند از:
1. اعتماد به نفس و خودباوری
از برکات مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری بوده است. ما در کوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور کنیم و با تکیه بر توانمندیهای خود ـ به ویژه جوانان خداجو ـ کشور را اداره نماییم. تأثیر این خودباوری، بعد از جنگ در عرصههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فناوریهای نوین دفاعی، نمود فزایندهای داشت.در جنگ و دفاع مقدس هشت ساله، به این نتیجه رسیدیم که باید بر روی پای خود بایستیم و به این خودباوری دست یافتیم که، میتوان سالیان سال علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها مبارزه کرد؛ همچنان که حضرت امام(ره) فرمودند: «ما در این جنگ، اُبهت دو قدرت شرق و غرب را شکستیم.»شکستن اُبهت دو قدرت شرق و غرب، نه فقط در صحنههای نبرد و جنگ، بلکه در تمامی صحنهها به دست آمد. با خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده در مردم، به پیشرفتها و ابتکاراتی دست زدیم که تحسین دوست و دشمن را برانگیخت. درتحریم اقتصادی، صبورانه با روحیهی قناعت و صرفهجویی مقاومت کردیم و اقدام به ساخت وسایل و قطعات مختلف نموده، تا مرز خودکفایی در کالاها و محصولات اساسی پیش رفتیم و در یک جمله؛ ملت ما ثابت کرد که، اگر بخواهیم، میتوانیم و اینها همه از برکات جنگ تحمیلی و تحریمهای مختلف بود که به قول امام(ره): «این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی،تحفهای الهی بود که ما از آن غافل بودیم»؛ و این وصیت رهبر خودباور جامعه است که «انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدف،که ]همان[ اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است، کمک کند. خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق میبخشد، قیام کنید.»
2. شکوفایی استعداد و خلاقیت
از جمله تحولاتی که در جنگ طولانی هشت ساله رخ داد، بروز خلاقیتها، نوآوریها و اعمال بدیعی بود که در ابعاد مختلف صورت گرفت. از ابتکار عملهای داهیانهی رهبر فقید انقلاب اسلامی در مسایل و تصمیمات استراتژیکی جنگ گرفته، تا ابتکارات و نوآوریهای نیروهای بیادعا و خالص بسیجی.در مورد حرکت هوشیارانهی شرکت دادن نیروهای مردمی در جنگ، به یاد داریم که این امر با مخالفت لیبرالها و جناح بنیصدر معزول روبهرو گردید. آنها معتقد بودند که جنگ را تنها باید به ارتش واگذار کرد، ولی حضرت امام(ره) به دلیل آگاهی عمیقی که از اهداف بنیادی دشمن، مبنی بر براندازی نظام و انقلاب داشتند، راه چاره و رفع توطئه را در این میدیدند که ملت به مثابهی قیام پیروزمندانه در مقابل رژیم ستمشاهی، در جنگ نیز یکپارچه به مقابله برخیزند و این استراتژی، البته تأثیری عمیق و شگرف بر روند پیروزیهای جبههی حق گذاشت؛ و بدین ترتیب بود که راه بروز خلاقیتها و ابتکارات از سوی نهادهای رسمی و غیر رسمی مربوط در جنگ هموار گردید. خلاقیتهای بیشمار در زمینهی تدارک تجهیزات جنگی و لجستیکی ـ مانند ایجاد پلهای خیبر و اروند رود ـ نقش ویژهای در پیروزی عملیاتها ایفا نمود.
3. رشد باورهای دینی
رشد باورهای دینی در دوران دفاع مقدس بسیار چشمگیر بود. همه چیز ما در جبهه و پشت جبهه، رنگ و صبغهی الهی به خود گرفته بود. میادین نبرد و سنگرهای رزمندگان، آکنده از حضور خدا و اهل بیت(علیهم السلام) بود. نیایشها و شب زنده داریها و توسل خالصانهی رزمندگان و امت شهید پرور به ائمهی معصومین(علیهم السلام) فضای کشور را به عطر ایمان و معنویت معطر کرده بود و روح عبودیت در مردم موج میزد؛ حتی بیتفاوتهای جامعه در این فضای معنوی به خود آمده، تحول عمیق درونی در آنها ایجاد شد.
خوشــا روزی که گـرم جنگ بودیم
میـان رنگها بـــیرنگ بـودیـم
دل هرکس شهــادت را طلب داشت
حدیث عشق و مستی را به لب داشت
خوشـا تنـهایــــی شبهـای سنگر
کـه دل بـود و تمــنا بـود و دلـبر
4. تولد تفکر بسیجی
تفکر بسیجی که ایدئولوژی کارآمد دفاع مقدس بود، در مدرسهی عشق امام راحل(ره) عینیت یافت و تربیتیافتگان این مدرسه، زیباترین حماسهها را در تاریخ رقم زدند و امروز قداست و طهارت بسیج مرهون ایثار و شهادتطلبیهای بسیجیان دوران دفاع مقدس است، که هرگز نباید مورد مصرف سیاسی و صنفی قرار گیرد.بعد از اشغال لانهی جاسوسی امریکا در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام، حضرت امام در طی یک سخنرانی خطاب به اعضای ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند که باید ارتش 20 میلیونی تشکیل شود. امام(ره) با اشاره به این مطلب که«مملکت اسلامی همهاش باید نظامی باشد» و این که «اگر کشوری 20 میلیون جوان دارد، باید 20 میلیون تفنگدار داشته باشد»، توجه فرماندهان سپاه را به این امر مهم معطوف داشتند.به دنبال فرمان امام، در طی مدت کوتاهی حدود یک میلیون و دویست هزار نفر در سراسر کشور در واحدهای سپاه ثبت نام کردند،که بعداً به چندین میلیون نفر رسید. اینها از اقشار مختلف مردم بوده و اغلب در جریان انقلاب آموزشهایی هم دیده بودند. بعد از رهنمود امام، ستاد ویژهای تحت عنوان واحد بسیج مستضعفین در سپاه به وجود آمد و امر آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی را در سراسر ایران به طور ضربتی به عهده گرفت.دربارهی نقش نیروهای مردمی، میتوان گفت که حضور آنها در نیروهای منظم و نامنظم، به تقویت روحی و رزمی سپاهیان اسلام منجر شد. به علاوه، آنها در مسألهی تغذیه و تدارک جبهه، کندن سنگرهای انفرادی و اجتماعی،