به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در طول سال با اتفاقات متنوع فرهنگی و هنری در کشور روبهرو هستیم که همواره با حواشی بسیاری مواجه است. این حواشی چنان زیاد است که غالبا اصل ماجرا را تحت الشعاع خود قرار میدهد. برای همین است که به ندرت با ارتقای فرهنگ مواجه میشویم.
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران یکی از همین رویدادهای فرهنگی است که با گذشت سی و یک دوره از برگزاری آن هنوز درگیر حاشیههایی است که اصل مطلب را زیر سوال برده است.
یکی از این حاشیهها که البته در جای خود مهم است، اختصاص مکانی ثابت برای برگزاری این رویداد فرهنگی است. این مساله چنان پر رنگ است که همه بحثها و نظرها را به خود معطوف کرده است. هر چند اختصاص مکانی ثابت به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مهم است اما باید به یاد داشته باشیم رسالت این نمایشگاه در میان این هیاهوها که گاها رنگ و بوی سیاسی به خود میگیرد فراموش نشود.
متاسفانه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تبدیل به بازار کتاب شده و تبادل فرهنگی که از مهمترین ویژگیهای نمایشگاه کتاب است کمتر مورد توجه قرار میگیرد. نمونه آن را در جلسات رونمایی از کتابها، نقد و بررسی آثار منتشر شده و غیره مشاهده کرد.
اگر غرفههایی نظیر کتابهای آموزشی نبود قطعا با افت آمار بازدیدکنندگان مواجه بودیم. از طرفی وقتی اقبال مردم نسبت به خرید کتاب در طول سال پایین است، طبیعی است که ناشران فرصت برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را برای فروش آثار خود مغتنم شمرده و همه توان خود را صرف فروش آثار خود میکنند نه معرفی آنها.
نمایشگاهی باید محل نقد کارنامه یک ساله حوزه نشر و سیاستگذاری برای سال آینده آن باشد عرصه رقابت در بازار فروش است. برای همین نویسندگان جوان و مستعد که باید در نمایشگاه معرفی شوند اغلب فراموش میشوند. این نویسندگان عملا زیر نامهایی که تبدیل به برند شدهاند نادیده گرفته میشوند. به همین دلیل است که نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران آوردگاه بازار کتاب است تا رویدادی برای ارتقای تولید فرهنگ.
یکی از مواردی که باید در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مورد توجه قرار بگیرد شناخت ظرفیتهای جهان اسلام در زمینه تولید محتوا در جهان اسلام است. تاسیس موسسههای بینالمللی نشر از جمله اقداماتی است که باید در نمایشگاه صورت بگیرد. جهان اسلام چارهای جز ائتلاف فرهنگی ندارد تا بواسطه آن با جنگ نرمی که غرب علیه اسلام به راه انداخته مقابله کند.
هر چقدر ایران و سایر کشورهای اسلامی در این زمینه تعلل کنند به همان نسبت فرصت و میدان رقابت را از دست خواهند داد.
یکی دیگر معضلاتی که در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران باید حل شود مساله توزیع کتاب در سطح جهان است. با وجود آثار مهم و قابل بحثی که در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منتشر شده به دلیل مشکلات توزیع در سطح جهان امکان حضور در بازارهای بینالمللی را پیدا نمیکنند. در حالی در ایران آثار متنوعی از ادبیات جنگ سایر ملل منتشر میشود.
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران قبل از هر چیز باید آوردگاهی باشد برای حضور موثر در جنگ نرم. همانطور که اشاره شد این نمایشگاه بیشتر عرصهای است برای فروش بیشتر. این معضل برخی از ناشران را به سمت کتاب سازی سوق داده است تا به اتکای آن از سایر ناشران عقب نیفتد. این کتاب سازیها بیش از اینکه به نفع جامعه فرهنگی باشد علیه حوزه کتاب و کتابخوانی است.
امید است مدیران فرهنگی در سیاستگذاریهای خود در حوزه کتاب، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را به سمتی ببرند که بازتابی از ارزشهای انقلابی در سطح بینالمللی باشد. برگزاری نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای تعامل و ارتقای فرهنگ کتابخوانی، تبادل اندیشههای استعمار سیتزی و معرفی صاحبان اندیشه جهان اسلام در جهان است.
انتهای پیام/ 161