در نشست رونمایی از کتاب عکس دفاع مقدس مطرح شد؛

گنجینه انجمن عکاسان با یک میلیون فریم عکس دفاع مقدس/ عکاسان دفاع مقدس «تصویربرداران بی‌تصویر» بودند

نشست رونمایی از کتاب عکس دفاع مقدس «اباصلت بیات» با حضور جمعی از عکاسان در مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ - 10May 2018

گنجینه انجمن عکاسان با یک میلیون فریم عکس دفاع مقدس/ عکاسان دفاع مقدس «تصویر برداران بی تصویر» بودندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی از کتاب عکس‌های دفاع مقدس «بیات اباصلت» با حضور سید عباس میرهاشمی مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، حسین حیدری، سعید صادقی و علی فریدونی در سالن مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

«سید عباس میرهاشمی» مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در این مراسم اظهار داشت: انجمن عکاسان از دهه هشتاد فعالیت جدی خود را آغاز کرد و بیشترین همت خود را بر جمع‌آوری، کدگذاری و ترمیم عکس‌ها گذاشت که منجر به احیای این عکس‌‌ها ‌شد که طی این مدت سعی شده این اتفاقات رخ دهد. امروز انجمن با یک میلیون فریم عکس جنگ دارای یک گنجینه بزرگ است.

وی گفت: عمیق‌ترین و عظیم‌ترین گنجینه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس عزیزان عکاس است. کتاب آقای بیات هفتمین دوره از مجموعه آثار عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است. این عکاس در بیش از ۵۰ کشور نمایشگاه عکس داشته و امروز ما توانستیم کتاب ایشان را به چاپ برسانیم که اثر مهمی در تاریخ خواهد بود.

«اباصلت بیات» عکاس دفاع مقدس در ادامه این نشست اظهار داشت: عکس‌های این کتاب از مجموعه ۶هزار فریم عکس انتخاب شده و به چاپ رسیده است.

وی گفت: بیش از ده سال پیگیر چاپ این کتاب شدم و در نهایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس زحمت چاپ این کتاب را کشید. امیدوارم در هیچ کجای جهان جنگ رخ ندهد در حالی که جنگ در ایران یک امتحان بزرگ بود که سرمایه‌های بزرگی را از جمله فرماندهان را بسیج کرد تا با رشادت مقابل دشمن ایستادگی کنند.

«محمدرضا پاکروان» مشاور رییس در امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم اظهار داشت: از زمانی که خرمشهر در اشغال بود تا پایان جنگ بنده در خط مقدم حضور داشتم و شاهد بودم که ایرانیان و رزمندگان در دفاع از کشور نگاه فاخر فرهنگی داشتند که با کرامت‌های انسانی همراه بود. ما در دفاع نیز مثل یک دانشگاه، داشته‌های فرهنگی را به جهان صادر می‌کردیم.

وی افزود: رفتار و منش و اخلاص اباصلت بیات رهیافت جبهه‌های نبرد است چرا که ایشان درس‌آموخته همان مکتب است. مرحبا بر اباصلت بیات و هنرمندان دفاع مقدس که تصاویر آن ایام را ثبت کردند.

مشاور رییس در امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: هنر عکاسی بدون واسطه، عینی و انسانی به طبیعت می‌پردازد. عکاسی از سوی دیگر ریشه در ادراک انسان دارد؛ لذا به همین خاطر عکاسان دفاع مقدس توانستند تصاویری ناب را به ثبت برسانند.

پاکروان گفت: یکی از وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی هنرمندان در عرصه بین‌المللی است. امیدواریم که بتوانیم عکاسان دفاع مقدس را به خوبی در عرصه بین‌المللی معرفی کنیم.

«بابایی» شهردار منطقه ۶ تهران در این مراسم اظهار داشت: اباصلت بیات در مسیر عکاسی و در جبهه‌های نبرد بارها تا مرز شهادت رفته‌اند تا خاطرات مظلومیت‌ها، شجاعت‌ها و رشادت‌های ملت عزیزمان را ثبت کنند. اگر ما گنجینه دفاع مقدس را به عنوان یک عبرت به آن نگاه کنیم به راحتی می‌توانیم از شرایط حال حاضر عبور کنیم.

وی گفت: ما در دفاع مقدس با دست خالی مقابل تمام ابرقدرت‌ها ایستاده بودیم در حالی که امروز با توانمندی‌های جوانان می‌توانیم شرایط را پشت سر بگذاریم. امیدوارم زحمات و تلاش‌های این عکاس دستمایه‌ای برای جوانان کشور و جهان اسلام شود.

«محمود دامغانی» مدیر نشر نیکتا در ادامه این مراسم اظهار داشت: واقعا برای من سوال است که آیا عکاسان برای ثبت لحظات بر جبهه‌های جنگ تأثیر گذاشتند یا اینکه عکاسان از جبهه‌ها درس گرفتند. من احساس می‌کنم این رابطه متقابل است. اگر عکاسان به جبهه‌ها نمی‌رفتند دلاوری دلاوران برای ما به ثبت نمی‌رسید.

وی گفت: دریچه نگاه دوربین اباصلت بیات نگاه محفوظ و میراث دفاع مقدس است که ارزشمند است. امروز ارزش‌های ما در دنیا نشان می‌دهند که باید قدر آن‌ها را بدانیم.

سرهنگ «قدرت‌الله بهاری» از رزمندگان دوران دفاع مقدس در ادامه این نشست با بیان اینکه باید همانند سنگرسازان نامی برای عکاسان دفاع مقدس انتخاب کنیم، اظهار داشت: عکاسان ما در دفاع مقدس «تصویربرداران بی تصویر» بودند چرا که خیلی از آن‌ها در جنگ به شهادت رسید و هیچ تصویری از آن‌ها نیست.

وی با ذکر خاطره‌ای افزود: وقتی من در اتاق عملیات بودم با اباصلت بیات روبرو شدم که با وسایل عکاسی تقاضا کرد در یک عملیات کمین شرکت کند و من با حضور ایشان مخالفت کردم. اما وی واسطه‌ی آورد و ما را قانع کرد و با رشادت آمد و تا آخرین لحظه در کنار ما ایستاد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار