دفاع پرس از تحولات منطقه گزارش می‌دهد

آغاز عملیات آمریکا در سوریه / سلاح شیمیایی در دست داعشی های عراق/ پیروزی انقلابیون در یمن

مهمترین تحولات منطقه طی دو روز گذشته را باید در پیروزی انقلاب مردمی یمن، آغاز عملیات نظامی آمریکا علیه گروه تروریستی تکفیری «داعش» در سوریه و استفاده از سلاح شیمیایی توسط «داعش» در عراق ملاحظه کرد.
کد خبر: ۲۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱ - 24September 2014

آغاز عملیات آمریکا در سوریه / سلاح شیمیایی در دست داعشی های عراق/ پیروزی انقلابیون در یمن

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، یمن، عراق و سوریه مهمترین کانونهای تحولات منطقهای در دو روز گذشته بودهاند. در حالیکه یمن شاهد پیروزی دومین انقلاب مردمی خود بود، در سوریه آمریکا عملیات نظامی علیه گروه تروریستی تکفیری «داعش» را آغاز کرد و در عراق «داعش» برای اولین بار در مقابله با ارتش عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرد.

 

سوریه

 

پنتاگون جزئیات حملات هوایی آمریکا به سوریه را منتشر کرد

مرکز اطلاعرسانی وزارت دفاع آمریکا در بیانیهای جزئیات مربوط به حملات هوایی اخیر خود علیه مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق را منتشر کرده است.به گفته مرکز اطلاعرسانی وزارت دفاع آمریکا، این کشور به همراه شرکای خود شامل بحرین، اردن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی اقدام به عملیات نظامی علیه تروریستهای داعش در سوریه در شب گذشته کرده است.بنا بر اعلام رسمی پنتاگون ترکیبی از جنگندهها، بمبافکنها، پهپادها و موشکهای کروز توماهاک در 14 حمله به مواضع داعش در سوریه به کار گرفته شدهاند.

 

اوباما: به تلاش برای تقویت و تجهیز مخالفات سوریه ادامه میدهیم

رئیسجمهور آمریکا قبل از سفر به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در ارتباط با حملات هوایی امروز علیه «داعش» در سوریه، سخنرانی کرد.اوباما در ابتدای این نشست گفت: «شب گذشته به دستور من نیروهای نظامی آمریکا حملات علیه داعش در سوریه را آغاز کردند. این جنگ آمریکا به تنهایی نیست، بلکه مهم این است که اکنون مردم و دولتهای خاورمیانه علیه داعش هستند.»

 

تأیید حمله هواپیماهای اماراتی به داعش در سوریه

مقامات اماراتی اعلام کردند که هواپیماهای نظامی این کشور نیز در حمله امروز سهشنبه به اهداف داعش در سوریه شرکت داشتهاند.بنا به گفته مقامات امارات متحده عربی، این حملات اولین حملهها از حملات گستردهتری است که امارات در آن شرکت خواهد داشت.

 

کیمون: میدانیم که سوریه برای حمله هوایی به داعش درخواستی نداشته است

دبیرکل سازمان مللمتحد امروز سه شنبه و یک روز پس از شروع حملات هوایی آمریکا به اهداف داعش در سوریه، ضمن اذعان به اقدام یکجانبه آمریکاییها در این عملیات و نبود هیچ درخواستی از طرف سوری، گفت که آمریکاییها در این خصوص به سوریه اطلاع داده بودند.وی تروریستهای داعش را «افراط گرا» خواند و گفت که حملات آمریکا کسانی را مورد هدف قرار داده که صلح و امنیت بینالملل را در معرض تهدید قرا داده بودند.

 

عربستان شرکت خود در ائتلاف آمریکایی ضد داعش در سوریه را تائید کرد

یک منبع رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ریاض نیز در حملات ائتلاف آمریکایی ضد داعش در سوریه شرکت کرده است.این منبع رسمی مدعی شد که عربستان با هدف حمایت از مردم سوریه برای بازگشت امنیت و وحدت به کشورشان مشارکت کرد.

 

نامه آمریکا به سازمان ملل در خصوص حمله به داعش در خاک سوریه

دولت آمریکا با ارسال نامهای به سازمان ملل متحد، «ناتوانی دمشق در مقابله با داعش» را دلیل حمله به مواضع این گروه در سوریه اعلام کرد.«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشته است که این حملات برای از میان برداشتن تهدید داعش علیه عراق، آمریکا و متحدان ایالات متحده لازم بوده است.

 

اختلاف در میان نمایندگان کنگره بر سر قانونی بودن حمله به سوریه

«جان بینر» رئیس مجلس نمیاندگان آمریکا با انتشار بیانیهای، ضمن تقدیر از صدور دستور اوباما برای حمله به مواضع داعش در سوریه، این اقدام نظامی را گامی در جهت از میان برداشتن تهدیدها علیه ایالات متحده و همپیمانانش خواند.در بیانیه این نماینده جمهوریخواه آمده است: «داعش تهدید مستقیم برای امنیت آمریکا و همپیمانانش است، من از حمله هوایی به این گروه حمایت میکنم و میدانم که این حمله گامی در جهت شکست و نابودی این سازمان تروریستی استاز سوی دیگر اما صداهای متفاوت و مخالفی به گوش میرسد. برخی از نمایندگان گذشته از حمایت و یا مخالفت با این حملات هوایی، عدم اخذ مجوز از کنگره را به نوعی زیر پا گذاشته شدن قانون اساسی آمریکا توسط اوباما ارزیابی می کنند.

 

اسد: هر اقدامی برای مقابله با تروریسم را تأیید میکنیم

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، گزارش داد که نمایندهای از سوی «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرده است.بر اساس این خبر اسد اعلام کرده که هر اقدامی برای مقابله با تروریسم را تأیید میکند؛ رئیس جمهور سوریه افزود که همچنان به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و از تلاشهای بین المللی در این زمینه حمایت خواهد کرد.

 

ممانعت نیروهای کُرد از پیشروی گروهک تروریستی داعش در «عین العرب»

پیکارجویان کرد دوشنبه توانستند در شرق شهر «عین العرب» سوریه و شرق شهر کردنشین «کوبانی» از پیشروی گروه تروریستی داعش جلوگیری کنند.تروریستهای داعش مدت زمان طولانی شهر کوبانی را محاصره کرده بودند.در همین راستا برخی از منابع خبری روز گذشته اعلام کرده بودند که ترکیه در قبال آزادسازی اسرای خود اطلاعاتی را در اختیار گروهک تکفیری داعش قرار داده بود.

 

دمشق: واشنگتن ما را در جریان حمله به «رقه» قرار داده بود

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل حمله به «رقه» را به اطلاع دمشق رسانده است. دمشق همچنین اعلام کرد که آمریکا روز گذشته تصمیم خود برای حمله هوایی به مواضع داعش در خاک سوریه را به «بشار الجعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل ابلاغ کرده است.فعالان سوری همچنین تأکید کردند که حملات هوایی آمریکا و کشورهای همپیمانش مواضع داعش و جبهه النصره و جیش المهاجرین را در منطقه مهندسین در حومه حلب هدف قرار دادهاند.

 

سقوط یک پهپاد آمریکایی در «الرقه» سوریه

یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی سهشنبه بر اثر برخورد با یک دکل مخابراتی در شهر «الرقه» سقوط کرد.وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیهای از حمله هوایی این کشور به مواضع داعش در خاک سوریه خبر داد. در این حملات که در اطراف منطقه «الرقه» صورت گرفته، تعدادی از متحدان عرب آمریکا نیز مشارکت داشته اند .«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که دامنه حملات را به سوریه گسترش می دهد. این اولین بار است که آمریکا اهدافی داخل خاک سوریه را هدف قرار داده اند.

 

المعلم: جدیت آمریکا در حمله به تروریسم مستلزم متوقف کردن حمایت از آنهاست

وزیر خارجه سوریه بر لزوم توقف حمایت از تروریستها توسط آمریکا تأکید کرد.وی با بیان این مطلب افزود: جدیت آمریکا و همپیمانانش در مبارزه با تروریسم مستلزم توقف فوری حمایت از تروریسم است.وزیر خارجه سوریه گفت: اگر آمریکا در مبارزه با داعش و سایر گروههای تروریستی جدی بود، یقینا از طریق سازمان ملل اقدام میکرد و روسیه، ایران و سوریه را استثنا نمیکرد.

 

مسکو: حملات آمریکا در خاک سوریه نقض حاکمیت دمشق است

وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با آغاز حملات هوایی آمریکا با حمایت برخی کشورهای دیگر به مواضع گروه تروریستی «داعش» در خاک سوریه با انتشار بیانیهای یادآور شد که چنین اقدامی تنها باعث بی ثباتی اوضاع در منطقه خواهد شد.وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرده است که همانطور که مقامات مسکو بارها اعلام کردهاند، ابتکارعملها برای اجرای سناریوهای نظامی یکجانبه با مسئولیت عواقب منفی وخطرناک آن همراه خواهد بود.

 

دمشق: مبارزه با داعش باید تحت حاکمیت ملی سوریه و طبق منشورهای بینالملل باشد

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیهای درباره حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در خاک این کشور تأکید کرد که «ولید المعلم» وزیر خارجه این کشور نامهای از همتای آمریکایی خود «جان کری» از طریق وزیر خارجه عراق دریافت کرد که کری طی آن به وی ابلاغ کرده بود که آمریکا پایگاههای گروهک تروریستی را که برخی از آن نیز در سوریه وجود دارد، بمباران خواهد کرد.

 

دومین حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در رقه

 دومین حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در رقه آغاز شد.بر اساس این خبر این حمله بیمارستان مداین که به مقر گروهک تروریستی داعش تبدیل شده را هدف قرار داده است. بامداد سه شنبه حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در خاک سوریه آغاز شد.

 

همزمان با حملات آمریکا به داعش در سوریه، سلاحهای روسی به دست دمشق رسید

شبکه خبری المیادین از پهلوگرفتن یک کشتی روسی در سواحل سوریه خبر داد.به گزارش این شبکه خبری، یک کشتی نظامی روسیه امروز در بندرگاه «طرطوس پهلو گرفت.بنا بر این گزارش، این کشتی حامل انواع سلاح برای ارتش سوریه بوده است.

 

سرزمینهای اشغالی

 

بستن مسجدالاقصی و اقامه نماز دهها فلسطینی در خیابانهای منتهی به آن

نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی صبح امروز سهشنبه خیابانهای و راههای منتهی به مسجدالاقصی را بستند و به فلسطینیهای زیر سن 45 سال اجازه ورود به این مسجد را ندادند.این در حالی بود که گروههای مختلف صهیونیستی از سمت «باب المغاربه» و با حمایت شدید امنیتی مسجدالاقصی را مورد یورش و هتک حرمت قرار دادند.پس از اجرای این تدابیر شدید دهها فلسطینی نماز خود را در خیابانهای اطراف مسجد اقامه کردند.

 

افزایش چشمگیر مهاجرت از سرزمینهای اشغالی

آمار رسمی نشان می دهد که تعداد یهودیانی که در سال جاری اسرائیل را ترک کردهاند به نسبت سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری بوده است.این درحالی است که امروز وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به طور تلویحی از یهودیان خواست تا به سرزمینهای اشغالی بازگردند.وی در این زمینه گفت: یهودیان تمام جهان به کشورهایی که در آن زندگی میکنند وفادار هستند و هرکسی که به اسرائیل وفادار باشد یک شهروند مورد استقبال ماست.

 

واکنش نتانیاهو و یعلون به خبر ترور ۲ عضو ارشد فلسطینی در کرانه باختری

«بنیامین نتانیاهو» سهشنبه در جلسه کابینه خود، در اولین واکنش به ترور دو عضو ارشد فلسطینی به بهانه ربایش و قتل سه صهیونیست، گفت، « زمانی که «گیلاد شائر»، «نفتالی فرنکل» و «ایال یفراخ» کشته شدند، قول دادم، اسرائیل تا مرتکبان به این عمل را پیدا نکند، آرام نخواهد گرفت. امروز این قول انجام شدوی در ادامه مدعی شد:« من از همان ابتدا گفتم، حماس مسئول این آدمربایی و قتل بوده و همانطور که مدارک ما نشان داد، حماس پذیرفت که در پشت این موضوع بوده است.

 

واکنش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ساقط شدن یک جنگنده سوری

«موشه یعلون» بعد از آنکه نیروهای صهیونیستی، جنگنده سوخوی 24 سوریه را هدف قرار دادند (جزئیات بیشتر)، در بیانیهای اعلام کرد، اسرائیل به حوادث بیشتر با قدرت پاسخ میدهد.

 

جنبش جهاد اسلامی: ترور ۲ عضو مقاومت پیام ادامه جنگ است

جنبش جهاد اسلامی در واکنش به ترور «مروان القواسمی» و «عمار ابوعیشه» 2 عضو مقاومت در الخلیل کرانه باختری بیانیهای صادرکرد.در این بیانیه آمده است: ترور القواسمی و ابوعیشه پیام ادامه جنگ و خصومت علیه ملت ماست و مسئولیت کامل پیامدهای آن به عهده رژیم اشغالگر است.جهاد اسلامی در بیانیه مذکور ضمن تاکید بر قدرت ملت و مقاومت از همگان خواست صفهای خود برای هدف قرار دادن دشمن صهیونیستی و شکست اهداف و سیاستهایش را یکی کنند.

 

توافق میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی برای تمدید آتشبس

طرفهای فلسطینی و اسرائیلی در قاهره موافقت کردند تا توافق آتشبس میان دو طرف تا هفته آخر ماه آینده میلادی(اکتبر) تمدید شود.پیش از این وزارت خارجه مصر در بیانیهای اعلام کرد که فلسطینیان و اسرائیلیها بر سر ادامه کار در خصوص توافقنامه آتش بس در غزه توافق کردند.

 

ترکیه

 

اعلام آمادگی ترکیه برای کمک به عملیات علیه داعش

«رجب طیب اردوغان» نخستوزیر ترکیه امروز سهشنبه گفت که کشورش میتواند حمایت نظامی و لوجستیکی لازم را از حملات آمریکا علیه داعش ارائه دهد.اردوغان که برای شرکت در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر میبرد، در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما حمایت لازم را از عملیات خواهیم داشت. این حمایت میتواند نظامی و یا لوجستیکی باشد.

 

لبنان

 

ناکامی مجدد پارلمان لبنان در انتخاب رئیسجمهور

دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان به منظور انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور همانند 11 جلسه متوالی قبلی که به علت عدم تأمین حد نصاب نمایندگان، تشکیل نشده بود، امروز بار دیگر به همین دلیل به تاخیر افتاد.نبیه بری رئیس پارلمان لبنان جلسه آتی برای انتخاب رئیس جمهوری را به 9 اکتبر آینده (پنج شنبه هفدهم مهر) موکول کرد.

 

نصر الله: آمریکا شایستگی رهبری ائتلاف علیه تروریسم را ندارد

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در بخش نخست سخنرانی خود با اشاره به ربوده شدن نظامیان ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تویز افراد مسلح در منطقه مرزی «عرسال» گفت:ما از اتخاذ مواضع در این نوع مسائل خودداری میکنیم زیرا طرف مقابل، روش و محاسبات خاص خود را دارد و ما در این موارد مانند مسئله ربوده شدگان «اعزاز» هوشیار هستیم. مهم این نیست که ما چه میگوییم بلکه مهم این است که آنها آزاد شوند. همیشه سعی میکنیم از کشاندن این مسائل به فضای رسانهای خودداری کنیم اما اهمیت آن باعث میشود به آن گریزی بزنیم.وی به خانواده شهدای نظامیان لبنانی که به دست تروریستها به شهادت رسیدهاند، تسلیت گفت و از مواضع وطن پرستانه آنها قدردانی کرد و آرزو کرد که سیاستمداران لبنانی نیز مانند این خانوادهها شوند.

 

عراق

 

برکناری معاون رئیس ستاد مشترک و فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق

«حیدرالعبادی» نخستوزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق «عبود قنبر» معاون رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و «علی غیدان» فرمانده نیروهای زمینی کشور را بازنشسته کرد.پیش از این کمیسیون امنیتی پارلمان عراق این 2 نفر را به اهمال در انجام وظیفه شان در مقابله با داعش متهم کرده بود و اعلام شده بود که دلیل سقوط موصل و اشغال برخی مناطق استان الانبار و صلاحالدین از سوی تکفیریهای داعش همین اهمال در انجام وظایف این 2 مقام ارشد نظامی بوده است.

 

کشته شدن ۳۰۰ سرباز عراقی در حمله شیمیایی داعش به شمال فلوجه

تعدادی از نمایندگان استان الدیوانیه عراق در پارلمان ضمن اعلام خبر کشته شدن 300 سرباز ارتش به دست تکفیریهای داعش در منطقه صقلاویه در شمال فلوجه اعلام کردند که داعش برای کشتار این نظامیان از گاز سمی کلر استفاده کرده است.این نمایندگان پارلمان حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح و فرمانده عملیات الانبار را مسئول این کشتار دانستند و جنایت الصقلاویه را جنایت «اسپایکر دوم» بر شمردند.

 

عراق به نظامیان آلمانی اجازه ورود نداد

7نظامی ارتش آلمان که برای آموزش پیشمرگههای کرد در مسیر ورود به عراق بودند در بلغارستان از ادامه مسیر خود بازماندند چرا که مقامات عراقی به آنها اجازه ورود ندادند.قرار بود این افراد به پیشمرگههای کرد استفاده از ادواتی مانند تپانچه و تفنگ را آموزش دهند اما این افراد که جمعه گذشته، مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به مقصد اربیل ترک کرده بودند، مجوز ورود به عراق را دریافت نکردند.

 

بحرین

 

افشای تحرکات ریاض برای انتقام از فعالان بحرینی

نبیل رجب» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین فاش کرد که هیات نمایندگی عربستان در ژنو، از سازمان ملل متحد خواست اطلاعاتی را درباره سازمان «آمریکاییهای حامی حقوق بشر در بحرین» (ADHRB) به این هیئت ارائه کند.وی در صفحه توئیتر خود فاش کرد که هیئت عربستان در ژنو پس از موضع گیریهای سازمان مذکور درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان، از مسئولان سازمان ملل خواسته است که اطلاعاتی تفصیلی درباره این سازمان و اعضای آن به آن هیئت عربستانی ارائه کند.

 

پایان اعتصاب غذای انقلابی معروف بحرینی

عبدالهادی الخواجه، فعال انقلابی و رئیس پیشین سازمان حقوق بشر بحرین، امروز (سه شنبه) پس از 30 روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.«محمد الجشی» وکیل وی این خبر را به روزنامههای بحرین گزارش داد. عبدالهادی الخواجه در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خویش دست به این اعتصاب غذا زده بود.در طول اعتصاب غذای وی، بسیاری از زندانیان دیگر نیز در همراهی با عبدالهادی الخواجه، دست به اعتصاب غذا زده بودند.

 

یمن

 

خیز پسر «علی عبدالله صالح» برای ریاستجمهوری در یمن

منابع آگاه نزدیک به «احمد علی عبدالله صالح» پسر رئیسجمهور برکناری یمن در انقلاب سال 2011 این کشور، اعلام کردند که وی از پستش به عنوان سفیر یمن در امارات عربی متحده استعفا کرده و در پی پیروزی انقلابیون از ابوظبی عازم عربستان سعودی شده است.  

 

حملات ارتش یمن در روزهای اخیر بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت

خبرگزاری رسمی یمن، «سبأ نت» دوشنبه اعلام کرد که پس از درگیریهای اخیر در این کشور، جسد 200 نفر تاکنون کشف شده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که تعداد کشتههای یمن طی روزهای اخیر به 340 نفر رسیده است.وزارت بهداشت یمن در این خصوص گزارش کرد که تعداد کشتههایی که جسد آنان را گروههای امدادی وابسته به وزارتخانه در محلات مختلف از یک هفته پیش کشف کرده است، به بیش از 200 نفر رسیده است.

 

مرگ ۳ آلمانی در یمن تائید شد

مرگ 3 عضو یک خانواده آلمانی 5 نفره که از پنج سال پیش در یمن ربوده شده بودند، تائید شد.وزارت خارجه آلمان امروز با اعلام این خبر افزوذ که یک زوج و پسرشان که اهل ایالت ساکسونی آلمان بودند، در یمن ربوده و به قتل رسیدهاند.بستگان این خانواده نامهای دولتی دریافت کردند که در آن آمده بود: «اطلاعات قابل اعتمادی که سرویسهای امنیتی به دست آوردهاند نشان میدهد که یوهانس، زابینه و تسمون مردهاند یا به قتل رسیدهاند

 

الحوثی: ملت یمن بر اراده خارجی ها پیروز شد

«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن لحظاتی قبل سخنرانی خود را در جمع هزاران یمنی که برای برگزاری جشن پیروزی «انقلاب» این کشور آمده بودند، آغاز کرد.وی ضمن تبریک به مردم به مناسبت پیروزی «انقلاب مردمی» اعلام کرد که این پیروزی متعلق به همه یمنی ها است.وی تاکید کرد: بعضی نیروهای عربی، منطقه ای و بین المللی علیه اراده ملت یمن موضع گیری کرده بودند. ملت یمن پیروز شد، زیرا برای رسیدن به خواسته های مشروع انقلاب کرده بود.

انتهای پیام/ز

نظر شما
پربیننده ها