آیت‌اللهی:

بحران سالمندی با ادامه روند کاهش جمعیت/ مسئولان امور زنان برای حمایت از ازدواج دختران جوان کشور چه کرده‌اند؟

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: مسئولان امور زنان کشور که در حوزه اجرا دست‌اندرکار هستند توضیح دهند برای حمایت از ازدواج دختران جوان کشور چه کرده‌اند؟ متأسفانه عمده طرح‌هایی که در حوزه زنان مطرح می‌شود منحصر به اشتغال و ترویج طرح‌های تصدی موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی شده است.
کد خبر: ۲۹۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ - 22May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زهرا آیت‌‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت مسئله تسهیل ازدواج در افزایش جمعیت، اظهار داشت: حمایت از فرزندآوری و تسهیل شرایط آن برای خانواده‌ها از تکالیفی است که مسئولان تاکنون از عهده آن به خوبی برنیامده‌اند این تکالیف در اسناد و قوانینی از جمله سیاست‌های کلی خانواده، قانون برنامه ششم توسعه و نقشه مهندسی فرهنگی کشور آمده‌اند.

وی افزود: برخی دانشگاه‌ها حمایت‌های خوبی از مادران دانشجو داشته‌اند اما نه به میزانی که تکالیف قانونی آنهاست.

آیت‌اللهی اضافه کرد: در قانون ششم توسعه صراحتاً افزایش نرخ باروری به 2.5 آمده است و مسئولان در طول این برنامه باید برای تحقق آن زمینه سازی کرده و تمامی دستگاه‌ها از ترویج ازدواج موفق و آسان و تربیت فرزند حمایت کنند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه ازدواج پایدار مقدمه فرزندآوری است و افزایش سن ازدواج باعث کاهش میزان فرزند‌آوری شده است، گفت: سال 94 تعداد موالید در کشور یک میلیون و 570 هزار و 219 بود که نسبت به سال پیش از آن افزایش داشت اما از سال 95 کاهش موالید آغاز شد و نرخ منفی 2.7 درصد کاهش تولدها را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در سال 96 یک میلیون و 487 هزار و 906 تولد داشتیم که نرخ موالید در آن سال بازهم منفی بود و 2.6 درصد کاهش تولدها را شاهد بودیم. پیش‌بینی‌ها براساس آمار به ما می‌گوید این روند در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم ادامه دارد و ادامه آن بحران سالمندی را برای کشور ایجاد می‌کند.

آیت‌اللهی با بیان اینکه جمعیت یک سرمایه مهم و بالقوه است، خاطر نشان کرد: البته فرزندآوری به هر قیمت مدنظر ما نیست؛ مسئولان باید کمک کنند و تسهیلات لازم را اعم از مادی و غیرمادی برای رشد جمعیت با مهندسی درست فراهم کنند. ما باید به آینده جامعه فکر کنیم زیرا دیدن تنها همین روزهای کشور، غیرخردمندانه و نشان‌دهنده کوته‌بینی است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با انتقاد از اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج که به شکایت قوه مقننه از قوه مجریه منجر شد، عنوان کرد: تنها بخشی از مشکلات حوزه خانواده به خلاء قانونی بازمی‌گردد و عمده مشکل ما در حوزه خانواده به مسئله کوتاهی در اجرا مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئولان امور زنان کشور که در حوزه اجرا دست‌اندرکار هستند توضیح دهند برای حمایت از ازدواج دختران جوان کشور و ایجاد تسهیلات برای مادران جوان چه کرده‌اند؟ برای کمک به توانمند شدن مادران جوان چه کرده‌اند؟ متأسفانه عمده طرح‌هایی که در حوزه زنان مطرح می‌شود منحصر به اشتغال و ترویج طرح‌های تصدی موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی شده است، البته لازم است زنان در جامعه مؤثر و مفید باشند اما به هیچ وجه نباید این مسئله منجر به تأثیر منفی در ازدواج آنها شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها