گزارش کامل دفاع پرس از «داستان یک پیروزی»؛

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذارتر از مذاکره است/ محمد معتمدی: نسل در نسل یاد شهدا را گرامی می‌داریم

ویژه‌برنامه سوم خرداد «داستان یک پیروزی» با تجلیل از پدیدآورندگان آثار ماندگار مرتبط با آزادسازی خرمشهر برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ - 25May 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، ویژه‌برنامه سوم خرداد «داستان یک پیروزی» شامگاه پنج‌شنبه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذاری‌تر از مذاکره است/ محمد معتمدی:

«محمد میرزاوند» خواننده شاخص لرستانی، پس از اجرای سرود لُری «دایه دایه وقت جنگه» طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک پیروزی بزرگ فتح خرمشهر اظهار داشت: من سه سال پیش سکته کردم و دیگر نمی‌توانم بخوانم. من تاکنون 20 ترانه خوانده‌ام. «تا نفسم دارم می‌جنگم»، «دایه دایه وقت جنگه»، «سنگر رزم بسیج» و... از جمله این کارها بوده است.

وی افزود: خیلی‌ها در ایام دفاع مقدس این سروده‌ها را به یاد دارند؛ 35 سال پیش تمام مردم ایران من را می‌شناختند در حالی که امروز یک جوان 30 ساله گذشته را نمی‌شناسد و من نیز فراموش شده‌ام.

میرزاوند در ادامه سرود «کم بو دیره» را زنده اجرا کرد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

درویش: مذاکره خوب است اما تاریخ به ما درس می‌دهد که میدان عملی جنگ مهم‌ترین عرصه اثرگذار است

در ادامه «احمدرضا درویش» کارگردان سینما روی سِن حاضر شد و با بیان اینکه ما اهالی سینما حرف‌هایمان را باید با آثارمان بزنیم تا مردم با فیلم و اثر هنری ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: شکل‌گیری کار امسال بنده در عرصه هنر، با رویداد بزرگ انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: من ۱۷ سال داشتم که در مسیر انقلاب اسلامی قرار گرفتم و ۱۹ سالم بود که شاهد یک حماسه بزرگ در کشورم شدم که حماسه دفاع مقدس است. ما هرچه داریم از این 2 رویداد بزرگ است.

این کارگردان مطرح سینما بیان کرد: همه می‌دانیم که حادثه آزادسازی خرمشهر نگین گران‌بهایی در تاریخ معاصر است و یک عرصه عملی و جهادی است که ملت ایران در میدان عمل آن را تجربه کردند که با همه عرصه‌های دفاع و جنگ دنیا بی‌رقیب و بی‌نظیر بوده است در صورتی که میدان عملی جنگ عبرتی بزرگ برای امروز و فردای سرزمین‌مان است.

درویش ادامه داد: فکر می‌کنم که تاریخ به ما درس می‌دهد که انتهای همه منازعات بین خیر و باطل در میدان عمل است. مذاکره و معاهدات خوب است، ولی گران‌بهاترین نقطه دفاع مقدس ما، جایی است که در عرصه عمل یعنی در سال 61 در آزادسازی خرمشهر شکل گرفت؛ آنجا بود که عرصه انتهای جنگ و معادلات مذاکراتی را هم تحت تاثیر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما در این عرصه‌ها در منطقه با این واقعیت مواجه هستیم که عرصه میدانی، مهم‌ترین عرصه برای اثرگذاری است که ما در منطقه و در حوزه مجاهدت‌های مقاومت شاهد آن هستیم.

کارگردان فیلم دوئل تصریح کرد: سینمای ایران افتخار می‌کند که توانسته یک قدم کوچک و یک قطره از اقیانوس ارزش‌های دفاع مقدس را منعکس کند و من از این بابت به عنوان شاگردی از مکتب سینمای نوین ایران به خودم می‌بالم.

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذاری‌تر از مذاکره است/ محمد معتمدی:

سعید صادقی: صداقت‌ها، باورها و اعتمادها دشمن را شکست داد؛ نه اسلحه و سلاح

در ادامه این مراسم «سعید صادقی» عکاس معروف دفاع مقدس روی صحنه آمد و گفت: روزهایی که بمباران شهرها وجود داشت با شهید «حسن باقری» همکار بودم. وقتی بمباران شد، ایشان به من گفتند «ما دیگر اینجا نخواهیم ماند»؛ فردا صبح ما به خرمشهر رفتیم. وقتی وارد خرمشهر شدیم نور مقاومت را با صداقت بچه‌های خرمشهر دیدیم.

وی با بیان اینکه همه بچه‌ها برای ماندن انقلاب می‌جنگیدند، گفت: روزهای اول ما تنها بچه‌های غریبه در خرمشهر بودیم. فضای دفاع مقدس ما با صداقت‌ها، باورها و اعتمادها دشمن را شکست داد نه اسلحه و سلاح. اسلحه‌های بچه‌های رزمنده ما، باورها، صداقت‌ها و اعتمادها بود که دشمن را به زانو در آورد.

صادقی تاکید کرد: عکاس هم مثل یک سرباز در منطقه بود. وقتی گلوله می‌‎آمد فرقی بین عکاس و بسیجی و سردار وجود نداشت؛ لذا گلوله به سرباز و بسیجی اصابت می‌کرد. عکس‌های ما در باورهای ذهنی تاریخ و نسل امروز اعتبار بیشتری می‌دهد و باورها را کامل و نشانه‌های باورها را نمایان می‌کند.

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذاری‌تر از مذاکره است/ محمد معتمدی:

پرویز بیگی: شعر غریبانه صید ذهنی نبود بلکه یک صید عینی بود

«پرویز بیگی» شاعر برجسته دفاع مقدس در ادامه این نشست گفت: ۲۷ آذرماه ۱۳۶۰ به همراه جمعی از دوستانم برای شعرخوانی، عازم خطوط مقدم شدیم. از تهران به اهواز، از اهواز به آبادان و سپس از آبادان به محله کوت‌شیخ رفتیم. از آنجا بود که من توانستم خرمشهری را که پنج سال در آن زندگی کرده بودم، دوباره ببینم. شهری که فروریخته بود و بالای ساختمان بانک ملی، پرچم دشمن در اهتزاز بود. ما می‌نگریستیم و می‌گریستیم و سخت‌ترین لحظه‌های زندگی برای من و هنرمندان همان لحظات بود.

وی گفت: شعر «غریبانه» نگاه عینی من به اطراف بود. بیت به بیت این شعر، آن چیزی بود که اتفاق افتاد. شعر غریبانه صید ذهنی نبود، بلکه یک صید عینی بود. از اهواز که حرکت کردیم، 40 کیلومتر بعد خمپاره‌های دشمن به استقبال ما آمدند؛ مینی‌بوس ما مورد اصابت قرار نگرفت، اما ماشین پشت سر ما، مورد اصابت قرار گرفت که شعر «افتاده سری سویی، گلگون شده گیسویی» اشاره به آن صحنه است. شعر «ابوذر» اشاره به پیرمردی است که در آبادان به استقبال‌مان آمد.

این شاعر معاصر بیان کرد: غریبانه را من شاید در عرض نیم‌ساعت سرودم. بسیار از من سوال شده که چگونه این شعر سروده شد. حتما شهیدان می‌خوانند و من فقط کاتب بودم و می‌سرودم.

وی در ادامه این شعر را خواند:

یاران چه غریبانه رفتند از این خانه
هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه
بشکسته سبوهامان، خون‌ست به دل‌هامان
فریاد و فغان دارد دردی‌کش میخانه

هر سوی نظر کردم هر کوی گذر کردم
خاکستر و خون دیدم ویرانه به ویرانه
افتاده سری سویی گلگون شده گیسویی
دیگر نبود دستی تا موی کند شانه

تا سر به بدن باشد این جامه کفن باشد
فریاد اباذرها ره بسته به بیگانه
لبخند سرودی کو سرمستی و شوری کو
هم کوزه نگون گشته هم ریخته پیمانه

آتش شده در خرمن وای من و وای من
از خانه نشان دارد خاکستر کاشانه
ای وای که یارانم گل‌های بهارانم
رفتند از این خانه رفتند غریبانه

«فریبا طالش‌پور» نویسنده ادبیات پایداری در ادامه این برنامه گفت: دهه 80 به همت مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و با همکاری اساتیدی چون علیرضا کمری و ناهید سلمانی سلسله کتبی درباره فعالیت زنان در خرمشهر به چاپ رسید که کتاب «پوتین‌های مریم» خاطرات مرحومه مریم امجدی از جمله این کتاب‌ها بود.

وی افزود: ایشان دختری 17 ساله بود که در آن زمان با اسلحه کلت و ژ3 همپای مردان در برابر دشمن ایستاد و خط آتش بست. وی از معدود زنانی بود که در مبارزه مستقیم حضور داشت و در عرصه امدادگری تا آخرین روزهای دفاع خرمشهر در شهر بود.

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذاری‌تر از مذاکره است/ محمد معتمدی:

محمد معتمدی: نسل در نسل یاد شهدا را گرامی می‌داریم

«محمد معتمدی» خواننده جوان کشورمان در ادامه طی سخنانی ضمن تبریک سالروز فتح خرمشهر گفت: من واقعاً نمی‌دانم اگر زمانی که شهدا از ما سوال کنند که برای کشورتان چه کاری کرده‌اید، ما چه کاری انجام داده‌ایم. در حالی که هیچ کاری برای این مملکت نکرده‌ایم.

وی افزود: شهدا جان و هستی‌شان را دادند و ما کار خاصی نکرده‌ایم و اگر هر روز یک آهنگ تولید کنیم و بخوانیم نیز خیلی کار مهمی انجام نداده‌ایم و شاهد حرفم نیز شعر سعدی است که می‌گوید «ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز، کان سوخته را جان شد و آواز نیامد؛ این مدعیان در طلبش بی خبرانند، کان‌را که خبر شد خبری باز نیامد».

این خواننده تاکید کرد: من و همه مردم ایران، خودمان را تا ابد مدیون آن عزیزانی می‌دانیم که با سپر قرار دادن پیکرشان و با سلاح ایمان در برابر همه متجاوزان ایستادند و ما امروز به بودنشان افتخار می‌کنیم؛ فخر ما هستند و یادشان را همیشه و نسل در نسل در دل خودمان گرامی خواهیم داشت.

معتمدی در ادامه قطعه «در محاصره» را اجرا کرد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

«ناخدا هوشنگ صمدی» فرمانده تفنگداران دریایی ارتش در خرمشهر در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: سرباز مسلمان ایرانی هستم و به عشق وطنم ایران، جنگیدم؛ بخاطر ایران و تمامیت ارضی و سربلندی تاریخی و فرهنگی و به عشق این مرز و بوم کهن که گوشت، استخوان و اندیشه‌ و اعتقادم در دامن آن پرورش یافته است.

وی گفت: من فرزند کوچک ایران و سرباز مسلمان ایرانی باقی خواهم ماند. ایستادگی و پایداری مدافعین خرمشهر به محوریت تکاوران دریایی و تنفگداران در خرمشهر بزرگ برگ زرین تاریخی است از تجلی اراده و از خودگذشتگی ملتی که ثابت می‌کنند برای حفظ هر وجب از خاک میهن، مقدسات و اعتقادات حتی با کمترین تجهیزات در برابر انبوهی از سلاح مدرن و مرگ‌بار دشمن تا آخرین قطره خون مقاومت می‌کنند و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می‌دهند. آزادی خرمشهر در تاریخ ملت ایران تا ابد خواهد ماند.

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذاری‌تر از مذاکره است/ محمد معتمدی:

امیر فمیده قاسم‌زاده: هنرمندان می‌توانند 80 سال هنر آن حماسه بسیار بزرگ را برای همیشه تاریخ به عنوان یک سند افتخار داشته باشند

در ادامه این مراسم، امیر سرتیپ دوم «محمد فهمیده‌ قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: جمع بزرگ هنرمندان می‌توانند آثار بسیار بزرگ پیروزی خرمشهر که نقطه عطف 8 سال دفاع مقدس بود را هنرمندانه تببین کنند.

وی گفت: در هشت سال دفاع مقدس همه مستکبران جهان از عراق حمایت می‌کردند که پس از پیروزی عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر، جمهوری اسلامی ایران را رسماً به عنوان کشوری قدرتمند پذیرفتند که در آزمون بزرگ الهی توانست موفق شود.

امیر فهمیده‌ قاسم‌زاده تصریح کرد: تقدیر و تشکر می‌کنم از هنرمندان؛ اگر عزیزانی رفتند و حماسه 8 سال دفاع مقدس را آفریند و جانباز و شهید شدند، شما هنرمندان می‌توانید 80 سال هنر آن حماسه بسیار بزرگ جهاد، ایثار و مقاومت و شهادت را برای همیشه تاریخ و برای نسل آینده به عنوان یک سند افتخار داشته باشید.

احمدرضا درویش: تاریخ ثابت کرد میدان جنگ اثرگذاری‌تر از مذاکره است/ محمد معتمدی:

در ادامه خانواده‌های شهیدان محسن وزوایی، سید محمد حجت‌زاده و سید محمد یوسفی و شهیده شهناز حاجی‌خواه مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین هنرمندان احمدرضا درویش، سعید صادقی، فریبا طالش‌پور، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمد معتمدی و محمد میرزاوندی بخاطر تولید آثار فاخر و ماندگار و مرتبط با آزادسازی خرمشهر مورد تقدیر قرار گرفتند.

امیر سرتیپ دوم «محمد فهمیده‌ قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «علی‌اصغر جعفری» مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار «سید مجید هاشمی‌دانا» معاون روابط عمومی، تبلیغات و امور بین‌الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع و سردار «محمدتقی عصار» معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از هنرمندان و خانواده‌های شهدا از حاضران در این مراسم بودند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار