رییس مرکز نشر ارزشهای ماندگار انتظامی دفاع مقدس:

نقش نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس دیده نشده است

دبیر شورای عالی معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی دفاع مقدس در ناجا گفت: با وجود حضور نیروهای انتظامی شامل ژاندارمری ،شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی در 8 سال دفاع مقدس، متاسفانه نامی از آنها برده نشده است.
کد خبر: ۲۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ - 27September 2014

نقش نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس  دیده نشده است

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس، "رضا طبیبی" دبیر شورای عالی معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی دفاع مقدس در ناجا از فرماندهان عملیات های نواحی غرب کشور در دوران دفاع مقدس و از جانبازان  شیمیایی است که  به مناسبت هفته دفاع مقدس به گفتگو با وی پرداخته ایم.

متن مصاحبه  دبیر شورای عالی معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی دفاع مقدس در ناجا به شرح ذیل است.

دفاع پرس: جناب طبیبی، فلسفه و ضرورت ایجاد شورای عالی معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی دفاع مقدس در ناجا چه بود؟

با وجود حضور نیروهای انتظامی شامل ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی در 8 سال دفاع مقدس، متاسفانه نامی از آنها برده نشده است. با عنایت به تدابیر فرمانده محترم ناجا مبنی بر استفاده از ظرفیتهای علمی، فرهنگی و اجرایی ناجا، از سال گذشته تعامل با خانواده های شهدا و ایثارگران را در بدنه ناجا گسترش دادیم و روسای پلیس های تخصصی، عضو شورای عالی معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی و دفاع مقدس شدند و ریاست آن را هم جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا که خود از جانبازان دفاع مقدس می باشند، برعهده دارند.
 
دفاع پرس: این شورا مصوبه ای هم داشته است؟
 
جلسات شورای عالی گسترش معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی ودفاع مقدس تاکنون 185 مصوبه داشته که از این تعداد نزدیک به 95 درصد اجرایی شده و قرار است جلسه شورا چهاردهم مهر ماه برگزار شود.
 
دفاع پرس: شورا چه فعالیت هایی انجام میدهد؟
 
 کار شورا در 3 بخش تقسیم بندی شده، بخش اول مربوط به دهه اول انقلاب و  تدوین عملکرد ناجا در دهه اول است که شامل بحران ها و دفاع مقدس و انتقال این ارزشها به کارکنان ناجا و خانواده آنهاست همچنین ایجاد کانال ارتباطی بین بازنشستگان و پیشکسوتان عرصه شهادت با نسل حاضر که در این ارتباط سایت شجره  طیبه راه اندازی شد.
 
همچنین پیگیری مصوبات و جمع بندی جلسات از کارهای رییس و دبیر این شورا است و ارائه 2 واحد درس دفاع مقدس به دانشجویان و تدوین سر فصل های دفاع مقدس برای دوره های آموزشی ناجا از دیگر وظایف وی است.
 
دفاع پرس: این شورا زیر گروهی دارد؟
 
بله. در این راستا 10 کمیته تخصصی راه اندازی شد که این کمیته ها هر یک وظایف خاص خود را دارند این کمیته ها به شرح زیر است: کمیته تدوین سند چشم  انداز و نشر و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که بر عهده معاونت طرح و برنامه ناجا است، کمیته ثبت و انتشار علوم و معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی دفاع مقدس، کمیته تدوین برنامه ها و محتوای دوره های آموزشی که این دو کمیته با هم ادغام شدند.
 
کمیته تربیت و بهسازی مدرسان، راویان و وقایع نگاران، کمیته برنامه ریزی و اجرای برنامه راهیان نور و همسان سازی خدمات در حوزه ایثارگران، کمیته تدوین ماموریتهای ناجا، کمیته تدوین فرایند ثبت و ضبط وقایع در ماموریتهای  ناجا که بر عهده معاونت اجتماعی ناجا است، کمیته ثبت خاطراتی که در کانون بازنشستگان ناجا تشکیل شده و کمیته گسترش علوم و معارف ماندگار انتظامی و دفاع مقدس در استانها و رده های ناجا.
 
دفاع پرس: آیا این کمیته ها در همه رده های ناجا تشکیل شده؟
 
 90 درصد رده های ناجا این کمیته ها را دارند. کمیته های شورای عالی در استانها، فرماندهی  مرزبانی، مراکز آموزش، روسای پلیس های تخصصی و معاونت های ناجا تشکیل شده و ماهیانه جلساتی برگزار می کنند  و خروجی کارشان خیلی خوب بوده است. همچنین فعالیت برخی از استانها قابل تقدیر است و استانهای مرکزی، اصفهان و خراسان رضوی پیشتاز بودند.
 
 یکی دیگر از این فعالیتها مربوط به کانون بازنشستگان است و از واحد های نمونه که خیلی خوب کار کرده، کمیته ای  است که در کانون بازنشستگان ناجا در سه بخش، ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل و در آن اطلاعات مربوط به فرماندهان دفاع مقدس جمع آوری شد این پیشکسوتان سالی یکبار دور هم جمع می شوند و تجدید خاطره می کنند. همچنین در 6 استان مرزی کار گروه ایجاد گردیده تا وقایع جنگ به عنوان سندی در اسناد دفاع مقدس ثبت شود.
 
از دیگر فعالیتهای شورای عالی، نامگذاری اماکن ناجا به نام شهدا است که همراه تابلوی عکس خلاصه زندگینامه شان آورده شده است علاوه بر آن در مراسم دعا و مناسبتهای مختلف از خانواده شهدا و ایثارگران تقدیر بعمل می آید ونیز در کلانتریها و رده های اجرایی، یک مسئول مختص امور مربوط به ایثارگران است و به کارشان رسیدگی می کند.
 
دفاع پرس: تاکنون از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت در ناجا تقدیر شده است؟
 
بله برای اولین بار در سال گذشته نشست پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت ناجا با حضور فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح، جهاد سازندگی، بنیاد شهید و شهرداری برگزار شد که بازتاب خوبی هم داشت لذا این مراسم در تقویم سالیانه دیده شده است و دومین نشست پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت در هفته دفاع مقدس به میزبانی دانشگاه علوم انتظامی برگزار می شود.
 
متاسفانه تاکنون برای تجلیل از شهدای امنیت دفاعی، مراسمی برگزار نگردیده بود که دبیرخانه شورای عالی برای نخستین بار یادواره شهدای امنیت دفاعی را در سال جاری به میزبانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار می نماید.
 
دفاع پرس: از دیگر کارهای ارزشی و ماندگار شورا بگویید؟
 
جذب 28 تن از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس جهت تدریس واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه که حضور فرماندهان عالی جنگ، به اهمیت موضوع و انتقال معنوی آن به دانشجویان می افزاید.
 
از دیگر فعالیتهای ماندگار صورت گرفته، تشکیل گروه  دفاع مقدس در معاونت آموزش ناجا است و از تمام بازنشستگانی که شرایط استادی و تدریس را دارند دعوت بعمل می آید که تاکنون 40 تن از  واجدین شرایط تدریس اعلام آمادگی کرده اند و هدف آن افزودن ضمن استفاده از تجربیات این عزیزان خیر و برکت به  کارکنان ناجا و خانواده آنها است.
 
دفاع پرس: وظیفه اصلی شورای عالی  شورا چیست؟
 
 سیاست کلان ارزشی دفاع مقدس و تدوین چشم انداز را برعهده دارد و همسان سازی، شناسایی امور مرتبط و ارجاع آنها به رده های متولی از وظایف اصلی شورای عالی است به عنوان مثال بخش ایثارگران به عهده کانون بازنشستگان است لذا مسئولیت کارهای اجرایی بر عهده رده هایی است که این امور به آنها واگذار شده است.
 
دفاع پرس: نقش ناجا در دفاع مقدس تا چه حد پررنگ بود؟
 
تا قبل از این در موضوع دفاع مقدس نامی از نیروی انتظامی نبود و کمبود این بخش احساس می شد لذا حضور ناجا در 8 سال دفاع مقدس با وجود شورای عالی گسترش معارف و ارزشهای ماندگار انتظامی و دفاع مقدس تثبیت شد. علاوه بر آن ثبت وقایع آن دوران در اسناد دفاع مقدس، بیان نقش ناجا در روایتگری راویان راهیان نور و آشنایی با دفاع مقدس در واحد های درسی و عضویت  در شورای عالی آموزش و پژوهش و دانشگاهها و مراکز علمی به همین منظور است.
 
دفاع پرس: برای انتقال ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس به جوانان چه کارهایی انجام داده اید؟
 
ثبت تاریخ شفاهی توسط آموزش دیدگان که مصاحبه با فرماندهان را تبدیل به نوشتار میکنند، حضور فرماندهان عالی دفاع مقدس در مراسم و مناسبت ها و در جمع دانشجویان، حضور این فرماندهان و ایثارگران در کلاسهای درس دفاع مقدس که یک روش انتقال حسی است، تدوین عملکرد ثبت خاطرات به صورت کتاب، جزوه و نشریات که توزیع می شود.
 
دفاع پرس: تا چه حد این اقدامات را رسانه ای کرده اید؟

قصد نداشتیم آنها را رسانه ای کنیم چون کار برای خدا بهتر است بی سرو صدا باشد علاوه بر آن با ساختار فکری و معنوی این مرکز سازگار نیست و اطلاع رسانی از طریق مجلات داخلی ناجا برای کارکنان و افرادی که هنوز در جریان فعالی های شورا نیستند خوب است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها