دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مدیریت صحنه نبرد با ربات مسلح «نذیر»

ربات مسلح رزمی و شناسایی «نذیر» که از هدایت رادیویی بهره می‌برد قادر است در سطوح عملیاتی هوایی و زمینی به صورت غافلگیرانه تا شعاعی حدود 4 کیلومتر اجرای ماموریت کند.
کد خبر: ۲۹۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ - 29May 2018

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار؛ پیشرفت در سطح تکنولوژی و صنعت تسلیحات نظامی جهان سبب تغییراتی در شکل منازعات و تسلیحات بکار گرفته شده است، که یکی از مهمترین این ادوات بهره‌گیری از ربات‌های رزمی و شناسایی در منازعات چند دهه اخیر است.

کارشناسان نظامی نیز با دریافت این موضوع، دست به کار شده و متناسب با پیشرفت در عرصه تسلیحات نظامی و در راستای ایجاد موازنه مثبت در صحنه نبرد، به سمت طراحی و ساخت نوع جدیدی از تسلیحات (رباتیک) که هزینه کمتر و کاهش خطر برای نیروی انسانی را به همراه دارد، اقدام کنند.

سازمان جهادخودکفایی نیروی زمینی ارتش نیز در سال 94 با حضور فرمانده این نیرو از نخستین خودروی شناسایی و رزمی ربایتک خود با نام  «نذیر» رونمایی کرد. این خودرو که در دو مدل 4 چرخ و 6 چرخ طراحی شده است از موتور الکتریکی کم هزینه و با مداومت عملیاتی مناسب استفاده می کند.

«نذیر»«نذیر» 6 چرخ

همانطوری که در تصاویر این سامانه مشخص است در طرفین این خودرو نارنجک اندازهای دودزا نصب شده و ربات مسلح بدین وسیله در صحنه نبرد خود را مستتر و از دید دشمن پنهان می‌نماید. همچنین بهره گیری از موتور الکتریکی نیز شانس شناسایی این خودرو را در صحنه نبرد کم می‌کند.

براساس این گزارش ربات مسلح «نذیر» مجهز به دو پرتابگر موشک «ضد هوایی» و یا دو قبضه موشک «ضدزره» است و همچنین از یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری بهره می‌برد. تمامی این تسلیحات در این ربات به گونه ای تعبیه شده که کاربر می‌تواند به صورت اتوماتیک سلاح متناسب با تهدید را انتخاب کرده و علیه هدف اقدام کند.

ربات مسلح «نذیر» که از هدایت رادیویی بهره می‌برد حدود 4 کیلومتر برد عملیاتی دارد و قادر است در سطوح عملیاتی هوایی و زمینی به صورت غافلگیرانه اجرای ماموریت کند.

این سامانه رباتیک به واسطه بهره‌گیری از سیستم شناسایی اپتیکی قادر به شناسایی اهداف در تمامی ساعات شبانه روز است. همچنین استفاده از تسلیحات آفندی و پدافندی این سامانه رباتیک سبب افزایش توان تهاجمی و تدافعی در مقابله با بالگردها، خودروهای زرهی، خودروهای تاکتیکی و نیروهای پیاده متخاصم شده است.

مدیریت صحنه نبرد با ربات مسلح «نذیر»«نذیر» 4 چرخ

این سامانه متحرک رباتیک قادر است ضمن حمل تسلیحات ذکر شده، محموله ای به وزن 600 کیلوگرم را در میدان نبرد جا به جا کند که این محموله می تواند، اعم از غذا، دارو، وسایل اورژانسی و... باشد.

همانطوری که سامانه های پهپادی می‌توانند فضای مرزهای کشور را بطور دقیق و منظم پوشش دهند، سامانه‌های رباتیک نیز قادرند مسافت قابل توجهی از نقاط مرزی را تحت پوشش عملیاتی خود قرار دهند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار