شیخ‌طادی در برنامه «هفت»:

مراقب باشیم لج بازی‌ها باعث نشود مقابل ارزش‌ها گارد بگیریم

پرویز شیخ‌طادی معتقد است که حاشیه در هنر خیلی بیشتر از متن شده است و جذاب‌تر نیز به نظر می‌رسد اما باید مراقب باشیم دسته‌بندی‌ها و لج بازی‌ها سبب نشود که نسبت به ارزش‌ها گارد بگیریم.
کد خبر: ۲۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸ - 25September 2014

مراقب باشیم لج بازی‌ها باعث نشود مقابل ارزش‌ها گارد بگیریم

به گزارش دفاع پرس، چهارمین ویژه برنامه «هفت» به مناسبت سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت میزبان پرویزشیخ طادی، محمد تقی فهیم، محمد حسین مهدویان، ابراهیم امینی، جواد جباری و جمال شورجه بود.

برنامه شب گذشته «هفت» در سرمقاله خود ضمن نگاهی به جشنواره فیلم مقاومت، اهداف این جشنواره را متذکر شد و نقش نهادهای دولتی را در این عرصه دارای تاثیر به سازی دانست.

اما مهمان ویژه شب گذشته «هفت» پرویز شیخ طادی کارگردان فیلمهایی چون «شکارچی شنبه» و «روزهای زندگی» بود که در ابتدای صحبتهای خود از ارتباط میان هنرمند و رویدادهای شکل گرفته دریک جامعه گفت و اظهار کرد: هیچ هنرمندی نمیتواند از اتفاقات جامعه امروزی و وقایع بزرگی که سرنوشت جامعهاش را تغییر میدهد، متاثر نشود. هشت سال جنگ تحمیلی یک اتفاق جهانی بود که تمام جهان علیه ایران با خشم وارد شدند اما انرژی دیگری از آن ساطع شد که ما هنوز از آن ارتزاق میکنیم. بنابراین همه هنرمندان ما متاثر از جنگ هستند و به آن دوران افتخار میکنند. چرا که جنگ فقط آن نبود که از سرزمین خود دفاع کنیم بلکه در جریان جنگ ما پخته شدیم.

شیخ طادی ادامه داد: حاشیه در هنر خیلی بیشتر از متن شده است و جذابتر نیز به نظر میرسد اما باید مراقب باشیم دسته بندیها و لج بازیها سبب نشود که نسبت به ارزشها گارد بگیریم.

این کارگردان با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس، سینمای سختی است بیان کرد: سختی سینمای دفاع مقدس به مرزبندیهای و ارائه تسهیلات و امکاناتی بر میگردد که در اختیار همه افراد برای ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس داده نمیشود در غیر این صورت نیز افراد بیشتری در این حوزه برای ساخت فیلم وجود داشتند.

وی در توضیح خود از سینمای ملی اذعان داشت: بخشی از سینمای ملی، سینمای دفاع مقدس است اما بخش اعظم سینمای ملی به سینمای اجتماعی تعلق دارد. سینمای دفاع مقدس در صورتی که بگوییم سرشار از گنجینه است در درون یک زمینهای قرار گرفته است که سینمای اجتماعی است. بنابراین سینمای اصلی یک کشور سینمای اجتماعی است و این اشتباه است که به یک دفاع قداست میدهند بلکه مردان و زنان مقدس هستند که به دفاع میپردازند و آنها در مکانی پرورش مییابند که به آن اجتماع میگویند.

خالق «شکارچی شنبه» در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: مدتها پیش یک فیلمساز اجتماعی بر این معتقد بود که وظیفه فیلمساز فقط دیدن سیاهیها است که این به لحاظ روانشناسی منجر به آن میشود که تمام ابعاد فیلمهایش عصبی شود و این در حالی است که حتی در نظام آموزشی ما نگاهی که وجود دارد مبتنی بر تشویق و امید است. بنابراین اگر ما تجارب کارشناسانه نداشته باشیم سینمایی با نام سینمای شیون شکل خواهد گرفت. بدین معنا که همیشه همزمان با پدید آمدن اتفاقات ظاهر شدهاند و هیچ وقت جلوتر از اتفاق نبودهاند. در واقع سینمای شیون، سینمای خبری است که خبرش سوخته است.

وی گفت: جنگ، نبرد و مبارزه شکست و پیروزی را با هم دارد و هرشکستی یک پیروزی دارد و معمولا شکستها در صورتی که جامعه افسرده نبوده باشد و هویت خود را از دست نداده باشد بدین معنا است که هر شکستی تجربه پیروزی است اما اگر مدام به شکستها توجه کنیم باید برای درمان مراجعه کنیم چرا که دیدن سیاهیها جهان درون سینماگر را خاموش کرده است. بنابراین صرف دیدن سیاهی کافی نیست اگرچه جز واقعیت باشد. هنرمند باید از منابع و آگاهیهای خود به درون تاریکیها ورود یابد و قبل از رسیدن مردم جامعهاش به تاریکی بدان رسیده باشد و آن را نشان دهد در غیر این صورت چه تفاوتی با کسی که هر دو همزمان به تاریکی و اتفاق رسیدهاند دارد.

کارگردان «روزهای زندگی» اشاره کرد: یک جریان شبه روشنفکری وارد سینمای ایران شد که منافعش در این بود که با هرچیزی مخالفت کند تا برجسته شود و اصلا این ارزش محسوب میشد. وقتی مجموعهای فیلمهای خبری منظومهای را میسازند که افکار عمومی را نسبت به جامعهای بدبین میسازد در یک جا اتفاق نمیافتد.

شیخ طادی در پایان صحبتهای خود گفت: اکثریت هنرمندان کشور، هنرمندان وفاداری هستند و سینمای ایران نیز سینمای موفق و شریفی است اما بهتر است که تریبون آزادی دراین حرفه وجود داشته باشد چرا که شناخت درستی نسبت به هنرمند و شرایط روحی و جسمی وی وجود ندارد.

اما مهمان دیگر برنامه شب گذشته «هفت» محمد تقی فهیم بود. روزنامه نگار و منتقدی که چهار دهه فعالیت مستمر درحوزه رسانه داشته است. فهیم که پیش از این به عنوان منتقد و برای نقد فیلمهای روز ایران به برنامه «هفت» دعوت میشد شب گذشته به مناسبت تقدیر به عنوان منتقد برتر در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت روی صندلی «هفت» نشست.

محمد تقی فهیم از احساس خود نسبت به تقدیر شدن در جشنواره فیلم مقاومت گفت و اظهار کرد: در ابتدا پیش از رفتن به جشنواره حس خوبی نداشتم چون گمان میکردم کسانی باشند که ارجحتر از من هستند و از دیگر سو این خبر به گونهای اتفاقات دو پهلویی را برای من پدید میآورد. بدین معنا که از این پس باید خونه نشین شوم اما بعد زمانی که این ماجرا تریبونی شد متوجه شدم که چه مدیریت هوشمندانهای در پشت این ماجرا قرار دارد. چرا که این کار سبب ایجاد انگیزه برای جوانانی میشود که در این عرصه در حال فعالیت هستند و به نوعی دیده شدن نقد محسوب میشود.

وی در خصوص وضعیت نقد در سینمای ایران گفت: براندو معتقد است در سینما هیچ چیزی جز نقد ارزشی ندارد. اگر این موضوع را بپذیریم که البته گویی با تقدیرهای صورت گرفته در حوزه نقد به نوعی پذیرفتهای که منتقد خوب داشته باشیم. منتقدی که سواد، شناخت و آگاهی لازم را دارد و بدین صورت سینمای سقف نخواهیم داشت.

این منتقد با بیان اینکه تعداد منتقدان خوب در سالهای دور خیلی کم بود اذعان داشت: در سالهای اخیر در عرصه دفاع مقدس جوانههایی را شاهدیم که منتقدند و سینمای اسلامی و ملی و ارزشها را قبول دارند. اگرچه که فیلم خوب در عرصه دفاع مقدس نیز کم داشتیم اما همان تعداد فیلمهای خوب نیز به علت نبود منتقد دیده نمیشد.

اما بخش دیگری از برنامه شب گذشته «هفت» به حضور کارگردان مستند «آخرین روزهای زمستان»؛ محمد حسین مهدویان و یکی از بازیگران آن، ابراهیم امینی اختصاص داشت.

مهدویان در توضیح اثر خود گفت: بخشی از علل اینکه این مستند دیده شده است به شخصیت شهید باقری برمیگردد و بخش دیگر آن نگاه تیم سازنده آنکه تمامی جوان بودند است و اما تحقیق مداوم و بسیار نیز سبب میشود که قصه ما ابعادی پیدا کند و یک بخشی از آن نیز بر میگردد به اینکه ما نمیخواستیم مستندی شبیه آنچه که تا کنون وجود داشت ساخته باشیم.

وی افزود: انتخاب بازیگر نقش شهید باقری خیلی سخت بود چرا که آن فرد قرار بود یک شخصیت واقعی را بازی کند. از دیگر سو قرار بر این بود که قصه زندگی حسن باقری به شیوه دراماتیک باشد و فیلم برای مخاطب ساخته شود و بدین ترتیب متن را برای چنین رویکردی نوشتیم.

ابراهیم امینی از دیگر مهمانان برنامه شب گذشته «هفت» بود که علاوه بر بازی در مستند «آخرین روزهای زمستان»، انتخاب بازیگر در این مستند را نیز بر عهده داشته است.

وی درباره این مستند گفت: این اثر در واقع درام مستند است و مستند صرف نیست که در غیر این صورت بازیگر مستند عنوان متناقضی برای آن دیده میشد. درام مستند در زیر مجموعه مستند تعریف شده است. بنابراین با همین رویکرد مجموعه عوامل سعی کردیم فضای مستند گونه رعایت شود که انتخاب بازیگر را نیز برهمین اساس انجام دادیم.

اما پرده آخر برنامه به میزگردی با موضوع «نقش سازمانها و دولت در حوزه دفاع مقدس و مقاومت» با حضور جمال شورجه و جواد جباری اختصاص داشت.

جواد جباری؛ مدیر عامل موسسه فرهنگی مستند روایت فتح در این میزگرد درباره جشنواره فیلم مقاومت اذعان داشت: این جشنواره با گذشت سالها در حال رسیدن به یک بلوغ قابل قبولی است که میتواند در جریانات آتی خود تاثیرات بیشتری داشته باشد و میتواند بحث تولید را تسریع بخشد.

وی ادامه داد: باید به طور جدی به موضوع دفاع مقدس و مقاومت بپردازیم. چراکه در مقابل فیلمهایی که علیه انقلاب و دفاع مقدس ساخته میشود باید در این شرایط نقش خود را ایفا کنند و حوزه سینما را به شکلی پیش ببریم که بتوانیم به این مهم دست یابیم چرا که شرایط منطقه ایجاب کرده است.

جمال شورجه در ادامه صحبتهای جباری اذعان داشت: حوزه سینمای دفاع مقدس از مرزها فراتر رفته است و در مرزهای جغرافیایی ما در قبال دشمنان تیز دندانی که داریم و درصدد ضربه زدن به انقلاب هستند باید انقلابمان را بیشتر صادر کنیم و همان طور که شاهد هستیم انقلابات منطقه نیز تبعات انقلاب صورت گرفته در کشور ایران است.

وی گفت: انقلاب مختص ایران نیست و دشمن درصدد است که انقلاب را منکوب و منزوی کند که ما باید عکس آن عمل کنیم و ما میتوانیم برای این امر سالیانه در مجلس بودجه خاصی را برای دفاع مقدس قرار دهیم. علاوه براین باید برنامه ریزیها و سیاست گذاریهایی در حوزه سینمای دفاع مقدس بدین معنا که سینمای دفاع مقدس شامل چه حوزههایی است و چقدر به بودجه احتیاج دارد، وجود داشته باشد.

 

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها