روایت شاعر یزدی از دیدار با رهبر انقلاب؛

سوژه خانواده‌های شهدا می‌تواند دست‌مایه اشعار حماسی شود

«عالیه مهرابی» گفت: رهبر انقلاب بعد از شعرخوانی خود بنده که شعری از زبان همسر شهید مدافع حرم بود، اشاره کردند به این‌که سوژه همسران و خانواده‌های شهدا می‌تواند دست‌مایه اشعار حماسی شود که همین نکته خود می‌تواند سرفصلی برای ادبیات و شعر دفاع مقدس باشد.
کد خبر: ۲۹۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ - 10June 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس، «عالیه مهرابی» مدرس دانشگاه، شاعر، ترانه‌سرا و نویسنده توانمند و پرتلاش استان یزد، دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه یزد است. وی نخستین شعرش را در سال اول راهنمایی سرود و پس از آن پله‌های رشد و ترقی را با حضور در دوره‌های آموزشی طی کرد.

مهرابی که برگزیده جشنواره بین‌المللی شعر فجر و دارنده نشان بانوی مروج فرهنگ رضوی در جهان اسلام است، تاکنون در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی به عنوان شاعر و داور حضور یافته و استعداد و توانایی بانوان در عرصه شعر و ادبیات را نشان داده است.

هرچند شعر‌های او بیشتر در زمینه آئینی و اجتماعی است، اما در فضا‌های دیگر هم می‌سراید، قالب شعری محبوب او غزل است و آثار قابل تحسینی در کارنامه ادبی او به چشم می‌خورد.

مهرابی کتاب‌های «به رنگ آتش»، «مسافران کوپه صبح»، «گریه‌های شمع، خنده‌های باد»، «خوشه‌های مینیاتوری»، «قلمدان‌های فیروزه»، «به امضای گل سرخ» و همچنین گردآوری چندین مجموعه شعر را در کارنامه دارد و دو اثرش نیز نامزد دریافت جایزه کتاب سال قلم زرین شده است.

این بانوی شاعر یزدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دفاع پرس در یزد، در رابطه با دغدغه‌های اساسی رهبر معظم انقلاب در حوزه شعر و ادبیات، اظهار داشت: دیدار هرساله شاعران با رهبر عزیز انقلاب در نیمه ماه مبارک رمضان، یک اتفاق بسیار زیبا و به یادماندنی است که نشان از توجه ویژه رهبر عزیز به مقوله هنر به‌ویژه شعر که هنر اصیل ایران اسلامی است و جایگاه این شیوه از سخن در تبیین و نشر پیام‌های اسلام و انقلاب است، دارد.

وی افزود: شاعرانی که اشعارشان جهت این جلسه انتخاب شدند شعرشان را قرائت می‌کنند و نکات ریز و قابل تاملی که رهبری عزیز روی اشعار دارند بسیار جالب است. حضور ذهن ایشان و توجه به فرم و محتوای شعر نشان از تسلط‌شان به وادی ادبیات است.

مهرابی بیان کرد: در دیداری که با رهبر انقلاب داشتیم، بلافاصله ایشان در بیتی کلمات و واژه‌های جایگزینی را پیشنهاد می‌دادند که انصافا تخصصی و استادانه بود و تحسین جمع را بر می‌انگیخت.

سوژه خانواده‌های شهدا می‌تواند دست‌مایه اشعار حماسی شود

این بانوی شاعر یزدی، با اشاره به نکات اساسی در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شعرا، اظهار داشت: در حوزه محتوا و مضامین هم علاوه بر سخنان آقا در پایان مراسم، نکاتی در خلال شعرخوانی‌ها می‌فرمودند که تمرکز روی این نکات می‌تواند سرفصل‌های گفتمان شعر انقلاب باشد؛ به عنوان مثال بعد از شعرخوانی خود بنده که شعری از زبان همسر شهید مدافع حرم بود، ایشان اشاره کردند به این‌که سوژه همسران و خانواده‌های شهدا می‌تواند دست‌مایه اشعار حماسی شود که همین نکته خود می‌تواند سرفصلی برای ادبیات و شعر دفاع مقدس باشد که من حتی پایان نامه‌ کارشناسی ارشدم را هم با همین موضوع کار کرده بودم و نقش خانواده را در شعر دفاع مقدس بررسی کرده بودم.

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به ادبیات مقاومت و پایداری، ابراز داشت: این نکته یابی ایشان نشان می‌دهد که هنوز ادبیات مقاومت و پایداری جاری و پویا است و هنوز مضامینی هست که گفته نشده است و باید پرداخته شود. به‌ویزه در زمانی که دشمن خانواده را هدف قرار داده و برای سست کردن این پایگاه اساسی اجتماعی برنامه‌های زیادی را دنبال می‌کند، معرفی الگوهایی چون خانواده‌های شهدا و پرداختن به سیره و زندگی و صبر و مقاومت و سبک زندگی این عزیزان، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد که البته این سوژه‌ها نه در شعر، بلکه در سایر هنر‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. الگو‌های زیبایی که باید با زبان زیبای هنر روایت شوند.

مهرابی خاطرنشان کرد: تاکید رهبر عزیز به ورود بانوان شاعر به موضوعاتی چنین نیز قابل توجه است که خود حائز نکته‌ای است، خانم‌ها به دلیل روحیه حساس‌تر و عاطفی‌تری که دارند، در پرداختن به این‌گونه مصامین موفق‌ترند؛ چرا که در متن زندگی خویش، به عنوان یک زن مسائل مربوط به حوزه خانواده و زنان را بیشتر درک می‌کنند و بهتر می‌توانند روایت کنند.

«عالیه مهرابی» در پایان در رابطه با تأثیر بیانات مقام معظم رهبری در حفظ عفت کلام در شعر اظهار داشت: مباحث رهبری عزیز در مورد عفت کلام بسیار زیبا بود. حیا و عفت در سخن نکته‌ای است که می‌تواند سرفصل خیلی مهمی در ادبیات به ویژه شعر باشد. من در انجمن هم به بچه‌ها تأکید می‌کنم که سعی کنند در شعر عاشقانه، عفیف بسرایند و زلال عشق را با هوس آلوده نکنند و امسال این نکته از زبان رهبری واقعا خوب و شایسته و قابل توجه بود. پرهیز از شلختگی کلامی و رعایت پاکی سخن می‌تواند در تولید اشعار فاخر نقش آفرین باشد.

خاطرنشان می‌شود، «عالیه مهرابی» از استان یزد از شاعرانی بود که در مراسم دیدار رهبری شعرخواند.

این بانوی شاعر یزدی پیش از شعرخوانی، سلام مردم یزد را خدمت مقام معظم رهبری رساند و رهبر انقلاب هم متقابلا فرمودند: «سلام مرا هم به ایشان برسانید».

مهرابی در ادامه این‌گونه خواند:

روی اجاق، قوری شبنم گذاشتم

دمنوش خاطرات تو را دم گذاشتم

شد آخرین لباس تنت، دستمال اشک

این روضه را برای محرم گذاشتم

گفتی که صبر پیشه کن‌ای باغ مریمم

هر روز ختم سوره‌ی مریم گذاشتم

هر بار روی خون تو قیمت گذاشتند

غم‌های تازه‌ای بر روی غم گذاشتم

هرگز تکان شانه‌ی دل را کسی ندید

من داغ لرزه را به دل بم گذاشتم

تو در رکاب حضرت زینب قدم زدی

من بر رکاب صبر تو، خاتم گذاشتم

حالا من و یتیمی گل‌های باغ تو

قابی که روی چادر بختم گذاشتم

این خانه بعد رفتن تو سنگر من است

این گونه پا به خطّ مقدّم گذاشتم

رهبر انقلاب پس از بیت آخر این شاعر یزدی فرمودند: «خیلی خوب، پرداختن به حال همسران شهیدان این‌هم موضوعی است که در شعر کمتر داشتیم، ۲ فیلم یا چند فیلم در این رابطه ساخته شده است، ولی در زمینه شعر کم بود، خوب است گفته شود، در این زمینه خصوصا خانم‌ها که بهتر می‌فهمند و می‌توانند بهتر بگویند. آفرین.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها