«نامه‌های شرجی»

کد خبر: ۲۹۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳ - 11June 2018

«نامه‌های شرجی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «نامه‌های شرجی» عنوان نمایشنامه‌ای است که انتشارات «هنر دفاع» آن را به منظور تقویت هنرهای نمایشی در حوزه دفاع مقدس روانه بازار کتاب کرده است.

این اثر که کاندیدای مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نمایشنامه برگزیده نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت است، داستان سربازی به نام یاسر است که در مناطق جنگی مشغول خدمت است. یاسر در هنگام تفحص شهدا با یک کوله پشتی حاوی پنج نامه‌ از شهدا برخورد می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آن‌ها را به صاحبان‌شان برساند.

در طول نمایشنامه شاهد هستیم که یاسر با پدرش که در زمان جنگ تخریب‌چی است، گفت‌وگوهایی دارد که در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که پدر یاسر هم شهید است و یاسر در واقع با روح پدر شهیدش در ارتباط بوده و آخرین نامه هم متعلق به پدر خودش است.

«نامه‌های شرجی» در 9 صحنه طراحی شده که زوایه دید نویسنده را به مفهوم دفاع مقدس، تفسیر می‌کند. هر چند این نگاه ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد اما صراحت و پرهیز از شعارزدگی یکی از ویژگی‌های این اثر است.

بخشی از متن کتاب؛

«پدر: من اونجا رو خوب می‌شناسم. تخریب‌چی بودم. عراقی‌ها همه جای دشت رو تا منطقه بازی‌دراز مین کاشتن. اگه پام رو مین پدرسگ رفته بود حالا این طور چلاق نمی‌شدم. ساعتم رو اونجا گم کردم. وقتی می‌خواستم یه مین گوجه‌ای رو خنثی کنم ساعتم رو درآوردمو اون ساعت یادگاری پدرم بود. تو واقعا ساعت من رو پیدا نکردی؟

یاسر: پیدا نکردم.

پدر: پس درست تفحص نکردین.

یاسر: [کوله‌ای را به پدرش نشان می‌دهد] جایی که ما بودیم فقط کوله پیدا شد.

پدر:‌ توش چی هست؟

یاسر: چند تا نامه.

پدر: چیزی یادم نمیاد.

یاسر: شما چرا هیچ وقت برای ما نامه ننوشتین؟

پدر: برای چی نامه بنویسم؟

یاسر: ما نگران حال شما بودیم.

پدر: من حالم خوبه ... اگه بخوام بدون عصا هم می‌تونم راه برم.

یاسر: چرا اون وقت که جبهه بودین به ما نامه ندادین؟

پدر: ‌فکر کنم یه بار خواستم بنویسم.

یاسر: نوشتین؟

پدر:‌ یادم نیست.

یاسر: هیچ نامه‌ای از شما به دست ما نرسید.

پدر:‌ شاید یه وقت این کار رو کردم.

یاسر: ولی حالا دیگه هیشکی منتظر نامه شما نیست.

«نامه‌های شرجی» در 60 صفحه به قلم «شهرام کرمی» تالیف و در 2 هزار نسخه توسط انتشارات «هنر دفاع» وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها