دفاع پرس بررسی کرد؛

سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ

سیاست جداسازی اعضای خانواد‌ه‌های مهاجر توسط دونالد ترامپ آن‌هم با این توجیه که والدین این کودکان اغلب تحت تعقیب و پیگرد هستند، به جداسازی 11 هزار کودک از والدین خود منجر شد.
کد خبر: ۲۹۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ - 26June 2018

سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با تاکید بر استراتژی امنیت ملی ارائه شده از سوی دولت خود و با تاکید بر شعار «اول آمریکا» به اجرای مفاد این راهبرد در حوزه‌های مختلفی چون تامین امنیت مرز‌ها و اجرای سیاست‌های مهاجرتی، مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و جرائم سازمان‌یافته و تروریسم پرداخته است. سیاست‌های اعلامی ترامپ، در اولویت قرار دادن قشر خاصی از جامعه آمریکا یعنی سفیدپوستان و نفی رنگین‌پوستان و مهاجران است.

سیاست سخت‌گیرانه مهاجرتی دونالد ترامپ، بر پایه اساسی ایدئولوژیک نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. بر همین اساس، ترامپ در 27 ژانویه 2017 (7 بهمن 1396) یعنی در همان ابتدای حضور بر مسند ریاست جمهوری، فرمانی را امضا کرد که در آن ورود شهروندان عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به مدت 90 روز به خاک آمریکا ممنوع کرد. با اعتراض گسترده مردم آمریکا به این فرمان، دولت ترامپ بخشی از فرمان را لغو و ورود دارندگان کارت سبز را مستثنی کرد. در ۶ مارس 2017 (15 اسفند 1396)، ترامپ فرمان دیگری را صادر کرد که در آن عراق، دارندگان ویزا و اقامت دائم را از منع موقت ورود معاف کرد و تبعیض نسبت به متقاضیان سوری پناهندگی را نیز حذف کرد.

اکنون نوبت به مهاجرانی است که هر روزه از مرز میان آمریکا و مکزیک وارد آمریکا می‌شوند. این عده که معمولا شرایط سخت زندگی و یافتن مامنی مطمئن برای آینده فرزندانشان، آنان را مجبور به جلای وطن می‌کند، غالبا از کشور‌های آمریکای مرکزی نظیر نیکاراگوئه، السالوادور و گواتمالا و آمریکای جنوبی نظیر کلمبیا، اوراگوئه و شیلی هستند. سال گذشته ترامپ مهاجران مکزیکی را کسانی توصیف کرد که مواد مخدر به آمریکا می‌آورند و جرم و جنایت را در کشورش اشاعه می‌دهند.

دونالد ترامپ با ادعای در خطر بودن امنیت ملی آمریکا دست به اقداماتی زد که شروع آن‌ها با ساخت دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک به منظور ممانعت از ورود مهاجران غیر قانونی به آمریکا همراه بود. وی گفت که هزینه ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک را از کشور مکزیک خواهد گرفت. این ممنوعیت بر مهاجران برخی از کشور‌های مسلمان نیز اعمال خواهد شد، با وجود آن‌که تعداد مهاجران مسلمان بسیار اندک است.

سیاست ترامپ در خصوص مهاجران، هواداران او را هیجان‌زده کرده است. بر طبق دستور وی، دیوار مرزی در مرز جنوبی آمریکا بایستی ساخته شود، اما برخی قسمت‌های این مرز قبلا محافظت شده‌ و مجهز به تکنولوژی پیشرفته مجازی گشت‌زنی است. وی همچنین دستوری اجرایی را امضا کرده است که بر مبنای آن استرداد خانواده‌ها‌یی که در مرز آمریکا و مکزیک تقاضای پناهندگی دارند به کشور خودشان صورت پذیرد. او در قالب قوانین محلی، برای اجرای قوانین مهاجرت اختیارات وسیعی به مقامات ذی‌ربط داده است. این بدان معناست که پدران، مادران و اعضای خانواده‌هایی که کاری جز تلاش برای خانواده‌هایشان نکرده‌اند و به دنبال آینده بهتر برای فرزندان خود هستند، ممکن است بدون تاخیر بازگردانده شوند.

سیاست‌های سخت‌گیرانه ترامپ که سبب انتقادات بسیاری از سوی سیاستمداران، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و نهاد‌های بین‌المللی شده است، بر اساس فسخ (DACA) یا لغو اقدام برای ورود کودکان که در زمان باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2012 سیاست‌گذاری شده بود، است. اجرای این سیاست سبب خواهد شد تا یک و نیم میلیون کودک مهاجر در تشویش و ترس به سر برند. سیاست‌های مهاجرتی ترامپ، سبب شده است تا هر روز سرپرستی 250 کودک به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده شود و استمرار آن به پذیرش سرپرستی 185 هزار کودک علاوه بر تعداد اشاره شده تا پایان شهریور می‌انجامد. آمریکا نزدیک به 11 میلیون مهاجر غیر قانونی دارد، این افراد به سختی کار می‌کنند و بسیاری از آنان کار‌هایی را انجام می‌دهند که آمریکایی‌ها انجام نمی‌دهند؛ آنان خانه‌ها را تمیز می‌کنند و کار‌های خدماتی انجام می‌دهند. فرزندان آنان بسیار با استعداد هستند و از بهترین هنرمندان، مهندسین و تحصیل کنندگان آمریکا محسوب می‌شوند. به همان اندازه که ترامپ آمریکایی است، آنان هم آمریکایی هستند و تفاوت آنان با آمریکایی‌ها تنها در یک تکه کاغذ شهروندی است که آنان فاقد آن هستند. سه‌شنبه گذشته ترامپ از کنگره خواست که «گزینه سوم» را ارائه دهد تا براساس آن بتوان برای بازداشت و حذف خانواده‌ها به طور کامل اختیارات قانونی داشت.

طبق معمول دونالد ترامپ، زمانی‌که انتقادات نسبت به عملکرد سیاست‌های او افزایش می‌یابد، تمام مشکلات را به دموکرات‌ها نسبت می‌دهد؛ این بار نیز به همین شیوه متوسل شد. ترامپ جمعه گذشته در بیرون از کاخ سفید به خبرنگاران گفت که من از جداسازی کودکان از خانواده‌های‌شان متنفرم، دموکرات‌ها بایستی قوانین‌شان را تغییر می‌دانند؛ این قوانین آنان است. حال آن‌که اوباما در سخنرانی‌های خود گفته بود: «آمریکا کشور مهاجران است و همین مسئله باعث شده است که آمریکا در مقایسه با کشور‌های دیگر مزیت و برتری داشته باشد. مهاجران باعث شده‌اند که کشور ما جوان، پویا و کارآفرین باقی بماند.» وی در 23 دی 1394 بیان داشت «ما مهاجرانیم از بوستون تا آستین، تا سیلیکون و برای شکل دادن بهتر به جهان مسابقه می‌گذاریم.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در 30 آبان 1393 در نطقی تلویزیونی راهبرد دولتش را برای اصلاح قوانین مهاجرتی ابلاغ کرد. وی با اشاره به اینکه اخراج میلیون‌ها مهاجر از آمریکا واقع‌گرایانه نیست، گفت که وقت آن رسیده که مهاجران بدون مدارک قانونی از زندگی در سایه بیرون بیایند. از 11 میلیون مهاجر غیرقانونی که در آمریکا هستند حدود پنج میلیون نفر مشمول نظام جدید مهاجرتی می‌شوند و خواهند توانست مدارک اقامت دریافت کنند. با این وجود، طرح ممانعت از اخراج گروهی از مهاجران غیرقانونی اوباما، با شکست مواجه شد. در نهایت در 3 تیر 1395 فرمان اجرایی باراک اوباما در دیوان عالی آمریکا رای نیاورد. رئیس جمهور پیشین آمریکا در دیوان عالی این کشور در سخنانی این مسئله را یک شکست برای آمریکا توصیف کرد.

سیاست جداسازی اعضای خانواد‌ه‌های مهاجر توسط ترامپ آن‌هم با این توجیه که والدین این کودکان اغلب تحت تعقیب و پیگرد هستند، به جداسازی 11 هزار کودک از والدین خود منجر شد. در بیانیه‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد توسط 11 تن از کارشناس شورای حقوق بشر منتشر کرده است، آمده است «این فرمان اجرایی وضعیت کودکانی که از والدینشان جدا شده‌اند را حل نمی‌کند. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم این کودکان را از بازداشت‌گاه‌ها آزاد کرده و آن‌ها را در راستای منافع کودکان و حق آن‌ها برای آزادی و برخورداری از خانواده‌های متحد، به خانواده‌هایشان برگرداند.» مضاف بر این، کارشناسان تصریح کرده‌اند که بازداشت این کودکان، اقدامی تنبیهی است و می‌تواند در رشد آن‌ها تاثیر منفی بگذارد و نوعی شکنجه به شمار می‌رود. این سازمان استفاده از کودکان را به عنوان ابزاری برای ممانعت از ورود مهاجران غیر قابل قبول دانسته است.

آمریکا کشوری است که بر پایه مهاجرت دیگر کشور‌ها شکل گرفته است؛ جز سرخپوستان این کشور، هیچ‌کس در این کشور نمی‌تواند خود را اصالتا آمریکایی بداند. پیشرفت این کشور در گروی همت و سخت‌کوشی مهاجرانی است که در این کشور ساکن شده‌اند و برای آبادانی آن تلاش کرده‌اند. راه حل معضل مهاجران سالهاست در پیش روی کنگره آمریکاست؛ یعنی «اصلاح جامع مهاجرت». در صورت تصویب این طرح که در سال 2010 بر طبق شورای مهاجرت برنامه ریزی شد در 10 سال آینده یک و نیم تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک خواهد شد؛ زیرا همین مهاجران غیر قانونی از سایه بیرون خواهند آمد و آینده درخشانی را نشان خواهند داد و بر عکس ایده ساخت دیوار‌های حائل ترامپ، امنیت مرز‌ها شدیدتر، موثرتر و واقعی خواهد بود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار