ظریف در جمع خبرنگاران:

برجام سرجایش و محکم است

وزیر خارجه کشورمان گفت: جایگاه برجام محکم است، اما باید دید که اروپایی‌ها، روسیه و چین چقدر آمادگی حفظ این دست‌آورد را دارند.
کد خبر: ۲۹۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰ - 26June 2018

برجام سرجایش و محکم استبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان عصر امروز سه‌شنبه 5 تیرماه در حاشیه مراسم روز آفریقا در جمع خبرنگاران، در خصوص آینده برجام اظهار داشت: برجام سرجایش و محکم است و باید ببینیم که اروپایی‌ها و دو عضو دیگر برجام و بقیه اعضای جامعه بین‌المللی، چقدر آمادگی دارند که برای این‌دست‌آورد اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد که ما گفت‌وگوهای خوبی در این خصوص داشتیم و باید ببینیم این گفت‌وگوها تا چه میزان به مرحله اقدام می‌رسد.

ظریف همچنین به روابط خوب ایران با کشورهای آفریقایی اشاره کرد و افزود: در سال های اخير سفرهای زيادی را به همراه هيئت های قابل توجه اقتصادی از بخش خصوصی به كشورهای آفریقا داشته ايم.

روابط ما با آفريقا بر اساس منافع مشترك ،ديدگاه ها. مشترك در مورد توسعه و مقابله با استعمار استوار است.

وزیر امور خارجه گفت: روابط ایران و آفریقا فراتر از روابط سیاسی است و ایران همواره آفریقا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

ظریف یاداور شد: آفریقا ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل شدن به قاره‌ای مستقل و به روز دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فرآیند توسعه در آفریقا در سال‌های اخیر اظهار کرد: کشور‌های آفریقایی قدم‌های بزرگی در حوزه‌های حمل و نقل و حل معضلات و درگیری‌های داخلی برداشتند.

وی ادامه داد: اخیرا خروج آمریکا از برجام به عنوان یک اقدام یک جانبه از طرف آمریکا از سوی آفریقا رد شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد تلاش جامع آفریقا برای تامین منافع و نیاز‌های مردم آفریقا هستیم تا دموکراسی، اقتصاد بارور و رفاه اجتماعی را برای مردمش به ارمغان بیاورد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: ایران همواره طرفدار مردم آفریقا بوده و هست و این امر را همواره در اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار داده است.

وی یادآور شد: آفریقا برای ایران صرفا یک رابطه سیاسی نیست، بلکه رابطه‌ای احساسی و صمیمی است، ما در ماه‌های اخیر در کشور‌های آفریقایی کنفرانس‌های اقتصادی و تجاری برگزار کردیم و ایران به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های آفریقایی است.

وزیر امور خارجه با اشاره به روابط جامع ایران و آفریقا اظهار کرد: بخش خصوصی در ایران مشتاق است با شرکت‌های آفریقایی ارتباط نزدیک تری داشته باشد. بیایید روابط خود را با یکدیگر گسترده کنیم، به جرات می‌توانم بگویم دوستان و همکاران ما در ایران اولویت‌شان برقراری دوستی و روابط نزدیک با کشور‌های آفریقایی است؛ زنده باد آفریقا.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار