حمایت از کالای ایرانی (۱۴) / بانوی کارآفرین در گفت‌وگو با دفاع پرس:

برای ۱۰۰ نفر در هفته فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم/ پرورش ۴۰ گونه گیاه دارویی در بیابان‌های کرمان

«مژده سرچشمه‌پور» گفت: افراد را از نظر سوابق آموزشی و تحصیلی و کاری بررسی کرده و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دادم و ضمن معرفی آن‌ها برای یادگیری مهارت‌های لازم، حداقل هر هفته ۱۰۰ فرصت شغلی برای آن‌ها ایجاد می‌شد.
کد خبر: ۲۹۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ - 20October 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «مژده سرچشمه‌پور» در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کند، ولی گویا جامعه‌شناسی و نیاز‌سنجی برای کار را  بسیار بهتر از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌داند، از همان مقطع کارشناسی برنامه‌نویسی می‌کند و بسیاری از نهاد‌ها و مراکز از وی می‌خواهند تا کارمند مجموعه آن‌ها شود، ولی این بانوی جوان و خلاق نمی‌پذیرد؛ چرا که اندیشه‌هایی بزرگ‌تر در سر دارد و به ضرورت کارآفرینی برای منطقه‌ای که کم‌آب و تک محصول است و از طرفی سالانه هزاران جوان فارغ‌التحصیل بیکار و بدون مهارت به جامعه جوانان بیکار می‌افزاید، پی‌برده است.

برای شروع کار، یک مؤسسه آموزشی تأسیس کرد و سپس با مراکز فنی و حرفه‌ای کاریابی فعالیت خود را ادامه داد تا این‌که از سال ۹۲ به کشت دارو‌های گیاهی با ۷۰ نوع گیاه در منطقه‌ای بد آب و هوا و خشک به‌نام «علم‌آباد» در نزدیکی روستای «نوق» پرداخت.

پرورش۴۰ گونه گیاه دارویی نتیجه قابل توجه و خوبی داشت، تا این‌که این نمونه کشت و کار عملی را دست‌مایه احیای کار در روستا‌هایی که به دلیل نبود شغل در حال خالی شدن از سکنه بودند، قرار داد.

دفاع پرس: بفرمایید از چه سالی شروع به کار کردید؟

از سال ۸۱ همزمان با دانشجو شدن، در موسسه ارائه دهنده دوره‌های آموزشی کامپیوتر و حسابداری و فنی مهندسی تدریس می‌کردم و همچنین به مشاوره شغلی و کاریابی برای آنان می‌پرداختم.

دفاع پرس: چرا به فکر مهارت‌آموزی و کار برای نسل جوان در دوران دانشجویی افتادید؟

در زمان دانشجویی و کارآموزی، متوجه شدم که کارفرما به کارآموز به‌عنوان یک برده نگاه می‌کند و از طرفی کار را هم با اصول و کیفیت لازم به وی آموزش نمی‌دهند، این شد که از همان دوران به ذهنم خطور کرد که بهتر است دوره‌های مهارتی را دانشجویان همزمان با تحصیل یاد بگیرند، تا بتوانند همزمان با تحصیل کار هم بکنند.

در دوران کارآموزی‌، کلیه سیستم‌ها را کامپیوتری کردم، این مسئله باعث شد تا پیشنهاد کار به من بدهند، ولی نپذیرفتم؛ زیرا در نظر داشتم خودم کارآفرینی کنم و چند نفر دیگر  هم کنارم بتوانند به کار و فعالیت بپردازند.

همچنین در دوران دانشجویی ۶ ماه با تکنیک بالا، برنامه کامپیوتری را طراحی کردم که هشت نفر در طی ۲ سال چنین طرحی را نوشتند. من هیچ‌وقت به دنبال کار نبودم، کار‌های زیادی همواره به من پیشنهاد می‌شد و مراکز بسیاری به من پیشنهاد کار همراه با مزایای عالی و استخدام در مراکز رسمی می‌دادند، اما نپذیرفتم؛ تا  این‌که سرانجام توانستم ابتدا موسسه کاریابی و آموزشگاه پیام مهارت را تأسیس کنم.

دفاع پرس: در مورد ویژگی منطقه بگویید؟ چه ایده‌ای دادید؟

به‌دلیل تک محصولی بودن منطقه کرمان و مشکل کم‌آبی، به این موضوع اندیشدم که برای منطقه و به‌ویژه اهالی روستاها چاره‌ای و ایده‌ای داشته باشم تا بتوانند امرار معاش کرده و روستا‌ها از سکنه خالی نشوند، در این خصوص با توجه به بحران آب، کاشت گیاهان دارویی را در منطقه براساس مطالعه و تحقیق و الگوی کشت انتخاب کردم.

برای ۱۰۰ نفر در هفته فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم/ پرورش ۴۰ گونه گیاه دارویی در بیابان‌های کرمان

دفاع پرس: چه گونه‌های گیاهی را کاشتید؟

سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰ هزار متر زمین در منطقه «علم‌آباد» خریداری کردم در منطقه‌ای خشک و بد آب و هوا، ۷۰ گونه گیاه دارویی را کاشتم که ۴۰ نوع آن خیلی خوب رویش کرد، به‌عنوان نمونه می‌توان به «گل‌گاوزبان»، «بومادران رومی»، «گل‌ختمی»، «بادرنجویه»، «خاکشیر»، «آویشن»، «اسطوخودوس»، «نعنا فلفلی»، «مرزنجوش»، «گلرنگ» و... اشاره کرد. سپس شرکت خود را تأسیس و برند «شاهین طب» را در سال ۱۳۹۳ ثبت کردم.

دفاع پرس: در مورد فعالیت شرکت «شاهین طب» توضیح دهید؟

شرکت «شاهین طب» تولید انواع گیاهان دارویی در روستا‌های سراسر استان کرمان را حمایت کرده و با بهترین کیفیت محصولات تولید شده را بسته‌بندی می‌کند.

همکاری و مشارکت کارکنان شرکت «شاهین طب»، موجب آبادانی روستا‌ها شده است و نیز اتکا به تجارب بالا و ارزشمندی که در زمینه اشتغال و توسعه پایدار برای احیا آبادی‌ها دارد، با بهره‌مندی از دانش فنی متخصصان، اقدام به آموزش و تولید گیاهان دارویی کرده که این کار موجب احیا آبادی، اشتغال پایدار و حمایت از تولید در روستا‌ها به‌ویژه مناطق محروم شده است.

همچنین شرکت «شاهین طب» در زمینه‌های تولید انواع سبزیجات، دمنوش‌ها، قاووت، عرقچیات و چیبس میوه‌ای آن هم بدون هرگونه مواد نگهدارنده و افزودنی و نیز بسته‌بندی و عرضه آن‌ها فعالیت می‌کند.

برای ۱۰۰ نفر در هفته فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم/ پرورش ۴۰ گونه گیاه دارویی در بیابان‌های کرمان

دفاع پرس: به چه گروه‌های سنی و مقطع تحصیلی مشاوره می‌دهید؟

هیچ محدودیت سنی و تحصیلی برای امر مشاوره وجود ندارد و به همه افرادی که مراجعه می‌کنند و در زمینه‌های مهارت‌یابی و اشتغال نیاز به مشاوره و همکاری دارند کمک می‌کنیم. جلسات آموزشی بسیاری برای کار و آینده شغلی با مؤسسات آموزشی، مراکز پیش دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای و حتی در سطح دانشگاه‌های استان برگزار می‌کنیم.

دفاع پرس: چگونه فرصت شغلی برای کارآموزان با یادگیری مهارت‌ها ایجاد می‌شود؟

براساس ضرورت، سال ۱۳۹۵ مؤسسه کاریابی و مهارت ایجاد کردم. افراد مراجعه‌کننده را از نظر سوابق آموزشی و تحصیلی و کاری بررسی کرده و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دادم و ضمن معرفی آن‌ها برای یادگیری مهارت‌های لازم، فرصت شغلی نیز برای آن‌ها ایجاد می‌شد.

براساس نیاز ادرات و سازمان‌ها که با مؤسسه کاریابی ما ارتباط برقرار می‌کردند، افراد را براساس تخصص‌شان به مراکز مورد نظر معرفی می‌کردیم که اگر با شرایط افراد مناسب بود، کارمورد نظر را انتخاب یا منتظر فرصت بعدی می‌شدند که در همین راستا حداقل هر هفته ۱۰۰ فرصت شغلی به افراد مراجعه کننده معرفی می‌شود.

دفاع پرس: در چه زمینه‌هایی آموزش می‌دهید؟

۹۰ دوره آموزشی که شامل زیر شاخه‌های کامل هر دوره نیز می‌شود را آموزش می‌دهیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: «امور باغی»، «امور زراعی»، «گیاهان دارویی»، «کشاورزی و دامی»، «آبزیان کامل»، «باغی زراعی»، «کارآفرین روستایی»، «پرورش کبک گوشتی»، «گلخانه»، «گل‌های آپارتمانی»، «انبارداری محصولات کشاورزی»، «درجه‌بندی محصولات زراعی»، «زعفران‌کاری»، «کاشت سبزیجات ارگانیک در منزل»، «کشت گلخانه‌ای خیار و توت فرنگی»، «پرورش زنبور عسل»، «کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی»، «گلخانه هیدرولیک»، «پرورش بوقلمون» و «بازاریابی فروش محصولات»، «کارشناسی فروش اینترنتی»، «عارضه‌یابی مشکلات واحد‌های صنفی و صنعتی» و «مدیریت بازاریابی».

برای افراد علاقه‌مند، با توجه به نیاز و علاقه آن‌ها به مهارت در زمینه‌های ذکر شده، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، تا ضمن آشنایی با مهارت لازم و کسب تجربه، بتوانند در زمینه لازم به کار و فعالیت بپردازند.

برای ۱۰۰ نفر در هفته فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم/ پرورش ۴۰ گونه گیاه دارویی در بیابان‌های کرمان

دفاع پرس: برای دانشجویان رشته کشاورزی نیز دوره‌ای برگزار کرده‌اید؟

بله، بعد از خشک‌سالی‌هایی که در چند سال اخیر رخ داده و متاسفانه بیشتر باغ‌های انار و بسیاری در ختان پر محصول و بازده منطقه خشک شدند، به دانشجویان رشته کشاورزی توصیه کاشت دارو‌های گیاهی داده شد، که خوشبختانه از آن‌ استقبال کردند.

دفاع پرس: چه توصیه‌ای برای جوانان بیکار و تحصیل کرده دارید؟

جوانان به داشته‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند توجه و از این مواهب استفاده کنند، بیکاری برای جوان مفهومی ندارد، مگر این که خود جوان بخواهد کار نکند، جوانی که به‌دنبال یادگیری مهارت و حرفه‌ای برود، کار نیز برای وی براساس تخصص و مهارت وی پیدا می‌شود؛ به‌عنوان نمونه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، لوله کشی، جوشکاری، تراشکاری را آموزش می‌بیند و به مراکز که اعلام نیاز برای نیروی کار می‌کنند معرفی و مشغول کار می‌شوند.

دفاع پرس: چه حرفی با مسئولان دارید؟

از مسئولان می‌خواهم که شعار ندهند و در کنار مردم کار کنند، خدا را در نظر بگیرند که پیش خدا باید جواب‌گو باشند. با تقویت فرهنگ کار و تلاش و کمک به مردم و افرادی که در این عرصه پیش‌قدم هستند، مردم را یاری دهند.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها