روزنامه فرانسوی: عربستان در بی‌ثبات کردن بخش اعظمی از خاورمیانه پیشگام است

­روزنامه «لیبراسیون» از عربستان به سبب سیاست‌های ضدحقوق بشری ریاض به شدت انتقاد و این کشور را بر هم زننده ثبات در غرب آسیا توصیف کرد.
کد خبر: ۲۹۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ - 01July 2018

روزنامه فرانسوی: عربستان در بی‌ثبات کردن بخش اعظمی از خاورمیانه پیشگام استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» با انتشار مقاله‌ای از اقدام مقامات سعودی در عرصه داخلی و خارجی در نقض حقوق بشر انتقاد کرد و این کشور را بر هم‌ زننده ثبات منطقه دانست.

این مقاله با این سوال آغاز شد: این همه تسامح در قبال نظامی که با ایفای نقش در منطقه به ویژه در یمن، حقوق بشر را نقض می‌کند مشکل واقعی ایجاد نمی‌کند؟

نویسندگان این مقاله همگی مقاله خود را با تاکید بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دوست دارد خود را به عنوان عامل تحول عربستان معرفی کند، آغاز کردند، زیرا پس از باز شدن در‌های استادیوم‌های فوتبال و سالن‌های کنسرت به روی زنان و اعطای حق رانندگی به آنها، بسیاری از ناظران گمان کردند، این اقدامات در حد یک انقلاب است.

آن‌ها همچنین گفتند: «چرا این اصلاحات را تا اندازه بزرگ می‌کنید؟ اگر محور این اصلاحات زنان باشند، باید بگوییم پلیس بن سلمان بسیاری از زنان فعال عربستانی مانند عائشه المانع را راهی زندان کرده است.»

آن‌ها تصریح کردند: مسئله «ایمان النفجان»، وبلاگ‌نویس زن، نیز نمونه دیگری از ظلم به زنان است. به طوری که این زن همچنان در مکانی محرمانه به همراه دیگر زنان پشت میله‌های زندان به سر می‌برد و روزنامه رسمی عربستان با متهم کردنش به خیانت، آبروی وی را هدف قرار داده است.

نویسندگان با اشاره به اقدام ماه ژوئن مقامات عربستان در استخدام ۸ نفر از نیرو‌های جدید برای سر بریدن افزودند: جلادان سعودی به سبب افزایش مجازات‌های بدنی در این کشور دیگر خسته شدند.

به گفته این نویسندگان، ریاض در سطح منطقه‌ای هم، در بی‌ثبات کردن بخش اعظم خاورمیانه (غرب آسیا) پیشگام است. برای مثال در یمن کشتار مردم در سکوت ادامه دارد و این کشور در نتیجه جنگی که بن سلمان در زمان تصدی پست وزارت دفاع به راه انداخته است، شاهد انتشار بیماری وباست و در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار دارد.

نویسندگان این مقاله در ادامه این پرسش را مطرح کردند در چنین اوضاعی «سکوت وحشتناک بسیاری از سیاست‌مداران و رسانه‌ها چگونه قابل تفسیر است؟ و چطور اقدامات بن سلمان را انقلاب بدانیم در حالی که چنین اقداماتی هر کشور دیگر در جهان را ویران خواهد کرد؟»

منبع: باشگاه خبرنگاران 

نظر شما
پربیننده ها