خاطره سعید حدادیان از شهید نشدنش

همایش «آسمان بچه ها» با حضور شاعران و هنرمندان کشورها و پیغام این گروه ها خطاب به مردم ایران و کشورهای دنیا افتتاح شد و در آن رحماندوست از خاطره خود درباره چگونگی سرودن شعر «صد دانه یاقوت» در جبهه و جنگ سخن گفت و همچنین گروه های موسیقی فلسطین و تاجیک به اجرای آثاری مرتبط با مقاومت پرداختند.
کد خبر: ۲۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱ - 28September 2014

خاطره سعید حدادیان از شهید نشدنش

به گزارش دفاع پرس، حجت الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد کشور در مراسم افتتاحیه همایش «آسمان بچهها» که شامگاه شنبه پنجم مهر ماه با حضور ۵۰ مهمان خارجی از ۱۵ کشور در نمایشگاه بین المللی اروند برگزار شد با اشاره به شکست حصر آبادان گفت: این روز بزرگ را به همه ملت های مظلوم جهان و به ویژه ملت عزیز ایران و مردم خوب و قهرمان پرور آبادان تبریک می گویم.

وی با خوشامدگویی به مهمانان خارجی مراسم بیان کرد: امیدوارم این چند شب خاطره انگیز روزها و شب های خوشی تلقی شود و در یاد این مهمانان بماند. این سرزمین هشت سال برابر بزرگترین تجاوز تاریخ مقاومت کرد و در برابر تجاوزها ایستاد. جنگ هشت ساله ایران اولین جنگ از سلسله جنگهای بشر نیست و بخشی از سلسله جنگهای سه هزار ساله اخیر است. برخی میگویند در طول این سه هزار سال فقط بشریت به مدت ۲۵۰ سال نجنگیده است و بیش از ۲۷۰۰ سال در جنگ بوده است.

در ۱۱۴ سال دو میلیون کودک کشته شدند

حجت الاسلام زم با بیان اینکه از ابتدای قرن بیستم بشریت در طول مدت زمان ۱۱۴ سال در جنگ بوده، اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر حدود سه میلیون نفر از کودکان با پوشیدن لباس نظامی در جنگها به مشارکت پرداختند. در این مدت دو میلیون کودک کشته شدند و شش میلیون نفر هم برای همیشه از کار افتاده شدهاند. در حال حاضر هم بیش از ۲۰ میلیون کودک آواره هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد کشور اضافه کرد: جنگ در حال حاضر به یک کالا و تجارت تبدیل شده است که توسط برخی به دیگر ملتها تحمیل میشود. وقتی برخی از قدرتها انبارهایشان پر از سلاح میشود به بهانههای پوچ جنگهایی را در دیگر کشورها آغاز میکنند تا این سلاحها را به دلار و یورو و پوند تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه امروزه بشریت چارهای جز مقاومت در برابر زورگویان ندارد، افزود: بشریت باید در برابر این زیاده خواهیها ایستادگی کند. اگر چه فطرت بشری میل به صلح و دوستی دارد، ولی زیاده خواهی برخی مانعی برای رسیدن به صلح و آرامش ملتهاست و به همین خاطر باید در برابر این افزون طلبیها بایستیم.

برای رسیدن به صلح باید پایداری کرد

رییس سال های دور حوزه هنری تاکید کرد: برای رسیدن به صلح باید پایداری کرد و ما اگر میخواهیم به آرامش و ثبات و صلح برسیم باید یک پایداری جهانی داشته باشیم. امروز اگر مقاومت نکنیم برای همیشه صلح را از دست خواهیم داد. فراموش نکنیم اگر ملت ایران اهل مقاومت و ایستادگی در برابر مستکبران نبود برای همیشه این صلح را از دست میداد. من بر تمام کسانی که مقاومت میکنند تا به صلح برسند درود میفرستم.

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه دبیر همایش «آسمان بچهها» نیز با اشاره به تاریخچه ای از برگزاری این همایش گفت: بعد از کنگره های جنگی که در خرمشهر و آبادان برگزار شد در روزهایی که صلح و سلامت و آبادانی است به همراه کاروانی از ۵۰ هنرمند از ۱۵ کشور جهان به شهر مقاوم آبادان آمدیم. اینها هنرمندان برجسته کشورهای خود هستند و اگر بخواهیم کتاب های این هنرمندان و بزرگان جهان را جمع آوری کنیم کتابخانه بزرگی در این فضای گسترده ایجاد می شود.

وی با اشاره به برنامه هایی که قرار است در طول برگزاری چند روزه همایش اجرا شود بیان کرد: هر شب برای کودکان و نوجونان برنامه های ویژه از جمله نامه به کودک فلسطینی را همراه با جوایز داریم و امیدوارم که این برنامه طلیعه ای باشد که منطقه آزاد اقتصادی به منطقه آزاد فرهنگی تبدیل شود.

احمد شاه مسعود در عملیاتها کتاب ایرانی ورق می زد

قزوه با نقل جمله ای از محمدحسین جعفریان عنوان کرد: جعفریان می گوید احمد شاه مسعود در زمان عملیات ها کتاب می خوانده است و زمانیکه به او می گویند ما در عملیات قرار داریم او کتاب یک نویسنده ایرانی را ورق می زند، احمد شاه مسعود بیان می کند که آن عملیات به خاطر این ادبیات است. اگر ادبیات نباشد عملیات ها فایده ای ندارد.

دبیر همایش «آسمان بچه ها» در ادامه بیان کرد: ما امروز ادبیاتی داریم که ادبیات مقاومت است همچنان که رزمندگان ما در جبهه ها مقاومت کردند. امروز ادبیات ما جلوی ادبیات وارداتی ایستاده است و گنجینه ای از ادبیات را به جنگ اضافه کرده است که نمادی از انسان های مقاوم است درحالیکه شخصیتی مثل هیتلر از ادبیاتی فاشیستی برخاسته است و ثمره چنین ادبیاتی است. اگر ادبیات پاک باشد و براساس مقاومت و صلح باشد سر سازش با قدرت ها را ندارد و به قول رهبری هرچقدر برای ادبیات و شعر خرج کنید هدر نمی رود.

قزوه در پایان با بیان اینکه این همایش را باید جدی گرفت، عنوان کرد: این جدی ترین حادثه ادبی است که در کشور ما اتفاق می افتد.

بعد از این سخنان موسی بیدج مترجم بسیاری از کتاب های مقاومت روی سن آمد و با خواندن شعری گفت: دلم را از تلاطم آفریدند/ نگاهم را از تکلم آفریدند. من به آبادان و به مردم مقاومش سلام می کنم. آنچه که ما انجام دادیم نقطه صفری است در مقابل آنچه که آنها انجام دادند. ادبیات مقاومت ما در جهان شهره است و باید نزد جهان زبانزد باشد. من حداقل ۲۰ کتاب دارم که به ادبیات مقاومت مربوط است و حجت الاسلام زم تنها کسی بود که از من حمایت کرد. ان شاء الله که بتوانیم ادبیات خود را به ادبیات جهان برسانیم.

پیام نویسنده فلسطینی به مردم ایران

در ادامه گروه هایی از هنرمندان کشورهای مختلف به نوبت روی سن رفتند. اولین گروه هنرمندانی از فلسطین بودند که در میان آنها بشری ابوشرار خواهر یک شهید و نویسنده معاصر فلسطینی پیام خود را خطاب به مردم ایران خواند. در ابتدای این پیام آمده بود: کودکان فلسطین خنده هایشان غایب است. خنده هایشان به سفر رفته اند؛ به زادگاهشان که شاهد شادی ها و سرگرمی هایشان بوده است؛ به تاب هایی که رویاهایشان را به دوردست ها می برده و باز آنان را به کنه شادی ها باز می آورد....

وی در بخش دیگری از پیام خود آورده است: اینک درد، مقیم قلب من است. به خاطر کودکانی که ردای طفولیت را از تن گرفته اند، کودکانی که شولای مردانه به تن سپرده اند.

همچنین حسن حمید فلسطینی دیگری بود که پیام خود را خطاب به ایران خواند و آن را اینچنین آغاز کرد: ای اهل ایران با کرامت سلام بر شما...

وی در ادامه با بیان اینکه شما ایرانی ها سند و اسوه ما هستید، تاکید کرد: شما امدادگر و پشتیبان ما هستید برای مقاومت. مقاومتی که بر ضد استبداد است. اینجا در ایران می دانیم که پرچم علم، مقاومت و عمل به اهتزاز در آمده است و آنجا در فاصله کمی در سوریه نیز پرچم برادری به اهتزاز درآمده است.

این شاعر فلسطینی در پایان سخنان خود بیان کرد: دوستان من، راه ما و راه مقاومت یکی است و آزادی ما و تاریخ و هدف نیز یکی است و ان شاء الله به آن خواهیم رسید.

بعد از این به رسم یادبود مقاومت یک چفیه و به رسم صلح و دوستی یک گل از طرف زم و اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به گروه فلسطینی اهدا شد.

گروه بعدی هنرمندانی از افغانستان بودند که رهین به نمایندگی از آنها پیغام این گروه را خطاب به ایران قرایت و بیان کرد: از جنگ به هر زبانی که یاد کنیم پیامدش یکسان است یعنی نتیجه ای جز تباهی ندارد. آنچه را که کودکان ما در جنگ حس کردند همان چیزی است که کودکان فلسطینی حس کردند و آنچه کودکان فلسطینی حس می کنند همان است که کودکان در قاره افریقا و دیگر مناطق احساس کردند.

در ما ایمان و اراده را محکم تر کن

رهین در پایان به خواندن یک بیت شعر پارسی اکتفا کرد و گفت: من درد مشترکم مرا فریاد کن.

همچنین گروه بعدی هنرمندانی از سوریه بودند که روی صحنه آمدند و نزار بنی مرجه به نمایندگی از شاعران و هنرمندان سوریه اظهار کرد: ما از سوریه و از دمشق از قلب ها و شهرها و پایتخت ها به سوی تو ای تهران آمدیم تا زخم غزه را مرهم نهیم و با شادی پیروزی آماده اش کنیم.

نماینده هنرمندان سوریه خطاب به تهران بیان کرد: تهران! در ما ایمان و اراده را محکم تر کن تا صدایی که از گلوی همه ما بیرون می آید این باشد که ای قدس ما برای تو آماده ایم.

در ادامه حسن یونس نیز به نمایندگی از شاعران مقاومت لبنان خطاب به مردم ایران و آبادان گفت: بسوی شما ایران سرزمین قداست و آبادان سرزمین کرامت آمده ایم.

گروه دیگری که روی سن آمدند توبیاس برگ هاردت شاعر و مترجم آلمانی، تندو تایجین شاعر و خطاط ژاپنی و جوانا برگ هاردت بودند. برگ هاردت شاعر و مترجم آرژانتینی به نمایندگی از این گروه عنوان کرد: شادباش و صلح را برای همه کودکان جهان، پدر و مادرهایشان، خانواده ها و ... آرزو می کنم.

یک شاعر به تنهایی انقلابی است برای مردمش

در ادامه این مراسم دهر میندرنات هنرمند هندو روی سن آمد و به نمایندگی از هم کیش های خود بیان کرد: خدا دنیا را با این همه زیبایی آفریده است اما ما انسان ها چشم ها را پر از اشک و آسمان ها پر از دود کرده ایم. من از خداوند می خو اهم که دنیا را دوباره به همان زمان بازگرداند.

سپس حسین آکین به نمایندگی از هنرمندانی که از ترکیه و جمهوری آذرباییجان آمده بودند روی سن آمد و با اشاره به سخن یک شاعر بیان کرد: جمله ای هست که در آن گفته شده یک شاعر به تنهایی انقلابی است برای مردمش. بین ملتی که صاحب شاعران بزرگند و آنها که از این موهبت برخوردار نیستند فاصله بسیار است و ایران ملتی است که شاعران بزرگ بسیار دارد.

این شاعر اهل عراق در بخش دیگری بیان کرد: بین عراق و ایران برادری بزرگتر از آن است که فتنه دیگران بین این دو جدایی اندازد و دلیل آن آبادان است.

همه این هنرمندان به شکلی نمادین با دریافت یک شاخه گل و چفیه از صحنه بیرون رفتند و در ادامه مراسم محمد حشمتی یکی از ترانه های علیرضا قزوه را با عنوان «زندگی یه انتخابه» به صورت پلی بک اجرا کرد.

خاطره رحماندوست از سرودن شعر «صد دانه یاقوت» در تیررس دشمن

سخنرانی و شعر خوانی چهار تن شاعران معاصر ایران بخش دیگری از این همایش بود. مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در سخنان کوتاهی خاطرهای را در مورد سرودن شعر «صد دانه یاقوت» در جبهه بیان کرد و گفت: من این شعر را در تپههای الله اکبر سرودم. من در آن زمان جزو گروه شناسایی بودم و در هنگام انجام یک ماموریت به ما اعلام کردند زمینگیر شوید، چون در تیر رس دشمن هستید. ما به طور اتفاقی و ناگهانی چاله ای را دیدیم و مدت زمان زیادی را در آنجا ماندیم تا اینکه یکی از بچههای اهل اصفهان برای ما آب و نان و ماست و انار آورد.

رحماندوست در ادامه به شباهت این دانه های انار و گردنبند مادرش اشاره و بیان کرد: وقتی که میخواستم انار را باز کنم و بخورم ناگهان چند دانه از آن بیرون ریخت و من ناخودآگاه به یاد گردنبند مادرم افتادم که در آن چند دانه یاقوت دارد و همین هم سرچشمه سرودن این شعر در آن هنگام شد.

ابوالقاسم حسین جانی نیز در سخنانی با تبریک فرا رسیدن سالروز شکستن حصر آبادان اظهار کرد: امیدوارم همانطور که حصر آبادان را شکستیم، شاهد شکسته شدن محدودیت ها و ناآبادانی های آبادان نیز باشیم.

وی در ادامه درباره آزادی بیان کرد: کودکان کار در سراسر جهان از یک جنس هستند و تا به منطق آزادی نرسیم نمیتوانیم به هیچ سرزمین آزادی برسیم.

این شاعر همچنین شعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» سروده معروف خود در زمان دفاع مقدس را دکلمه و بیان کرد: این شعر از خود من مشهورتر است.

خاطره حدادیان از شهادت خود و انتظارش برای حوریان بهشتی

در ادامه این مراسم از سعید حدادیان شاعر و مداح اهل بیت به بیان خاطرهای از حضور خود در دوران دفاع مقدس پرداخت.

وی اظهار کرد: به یاد دارم زمانی در جنگ به من تیر اصابت کرد و من احساس کردم شهید شدم. بعد از آن منتظر بودم تا امام حسین(ع) به بالین من بیاید ولی این اتفاق نیفتاد! پس از آن انتظار حضور دو حوری را در بالای سرم داشت که این اتفاق هم رخ نداد! بعد آن با خودم گفتم کسی که به شهادت میرسد دردی ندارد و هنوز فکر می کردم به شهادت رسیده ام اما بعد متوجه شدم تیری به من اصابت کرده است که تنها کمی مرا زخمی کرده است.

وی پس از این سخنان قطعه «یاد امام و شهدا» را برای حاضران خواند.

در بخش دیگری از این مراسم گروه موسیقی فلسطینی «صدای فلسطین» به اجرای قطعاتی در مدح مردم مقاوم فلسطین پرداخت.

یکی از اعضای این گروه فلسطینی پیش از اجرا گفت: ما از سرزمین مقاومت به پیش مردمی که حامی مقاومت فلسطین هستند آمدهایم. ما آمدهایم تا درد فلسطینیان را به گوش شما برسانیم.

در بخش دیگری از این مراسم شعرای تاجیکی مورد تجلیل قرار گرفتند و به نمایندگی از آنها عسگر حکیم در سخنانی اظهار کرد: ما خود را از کشور تاجیکستان به ایران رساندهایم تا سلام خود را به مردمان ایران، فلسطین و افغانستان و دیگر کشورهای مظلوم جهان برسانیم.

در پایان این مراسم زامیق محمودف شاعر اهل آذربایجان با لحنی حماسی اشعاری را در حمایت از مردم مظلوم جهان برای حاضران خواند.

پایان مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «آسمان بچهها» با اجرای گروه موسیقی از کشور تاجیکستان همراه بود.

 

منبع:مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار