رحماندوست در گفتگوی با دفاع پرس مطرح کرد:

دفاع مقدس، خطی و سیاسی اداره نمی شد/ تمام تلاش اعضای کارگروه تخصصی ایثارگران حل مشکل این قشر است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‎شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در زمان دفاع مقدس، جنگ، خطی و سیاسی اداره نمی شد، گفت: اگر امروز بخواهیم اقتصاد، فرهنگ و رسانه ها و صدا و سیما و آموزش و پرورش را در کشور سامان ببخشیم، باید بدانیم که با خط و مشی سیاسی مشکلات این حوزه‎ها درست نمی شود.
کد خبر: ۲۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ - 29September 2014

دفاع مقدس، خطی و سیاسی اداره نمی شد/ تمام تلاش اعضای کارگروه تخصصی ایثارگران حل مشکل این قشر است

مجتبی رحماندوست، عضو هیأت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دفاع پرس، در خصوص رمز پیروزی در دفاع مقدس، گفت: مردم ما در زمان جنگ تکلیف مدار بودند و وقتی تشخیص می دادند که تکلیفشان این است که باید در میدانهای جنگ حضور یابند، زندگی و اهل خانواده و شغل خود را رها میکردند و به تکلیف خود که حضور در جبهه و میدان کارزار بود عمل میکردند و اگر این چنین نبود جنگ به پیروزی نمی رسید.
وی در ادامه بسیج را سرریز دانست و افزود: برخی از افراد در زمان جنگ بودند که فراتر از حوزه انجام وظایف و قوانین ثبت و ضبط شده عمل می کردند آنها میخواستند به تکیلفشان عمل کنند و در چهارچوب های تعریف شده نمی گنجیدند لذا به جبههها سرازیر میشدند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: افرادی که تکلیف خود می دانستند تا در جبهه ها حضور داشته باشند بسیاری از آنها افرادی بودند که طبق قواعد بین المللی مؤظف به حضور در میدان های جنگ نبودند ولی تکلیف مداری این افراد باعث شد به مناطق عملیاتی سرازیر شوند و این افراد خود را از هنجارهای عادی اجتماعی و فرهنگی خارج کرده بودند و  آماده فداکاری شده بودند و به گونه ای سرریز اجتماعیِ تکلیف مدار تلقی می شدند.
رحماندوست در ادامه به خاطرهای از اوایل دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در اوایل جنگ یکی از مقامات ارتش بیان میکرد که ما باید دو سه برابر نیروهای دشمن نیرو و تجهیزات سلاح سنگین در اختیار داشته باشیم و در این جلسه گفت که زاغه مهمات ما خالی است و اگر در آن با صدای بلند حرف بزنید صدا بازگشت خواهد یافت و فرد انعکاس صدای خود را خواهد شنید که امام خمینی (ره) پس از مدت کوتاهی در دیداری که با خانواده شهدا داشت بدون ذکر نام فردی که این صحبت ها را مطرح کرده بود، فرمودند: "آنهایی که فکر میکنند انبار مهماتهای ما خالی است بسیار اشتباه میکنند چرا که از دوران پهلوی به قدری برای ما مهمات باقی مانده است که اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد باز مهمات های ما تمام نخواهد شد".(نقل به مضمون)


رزمندگان در جنگ به ساختار ارتش های دنیا توجه نکردند


نایب رییس  فراکسیون ایثارگران مجلس در ادامه با بیان این مطلب که فرزندان ما به ساختار ارتش های دنیا توجه نکردند و وارد میدان جنگ و دفاع از میهن و ناموس خود شدند، گفت: ملت ما در زمان دفاع مقدس از حد و توان خود عبور کردند و تنها به فکر انجام تکلیف خود بودند و به این نتیجه رسیدند که باید در این جنگ تحمیلی پیروز میدان شوند و این روحیه جوانان، ثمره اش در پایان به این مسأله ختم شد که نه یک سانتیمترمربع از خاک کشور را به دشمن دادند و نه حتی یک ماده قانونی در مجاری قانونی به نفع دشمن تصویب کردند.
رحماندوست در ادامه بار دیگر به خاطره ای در اواخر جنگ اشاره کرد و گفت: سالها از جنگ گذشته بود که در یکی از خط های مرزی عراق مرزبانی عراق یکی از کیوسک های مرزی برای اسکان نیروهای خود ایجاد کرده بود ولی جالب اینجا بود که به گونه ای کیوسک را در مرز کار گذاشته بود که بخشی از آن در خاک ایران قرار داشت که این موضوع را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتند و ایشان نیز بیان کردند که ما نمی خواهیم برای برداشتن این کیوسک با کشور عراق جنگ به راه بیندازیم لذا با تدبیر خودتان این کیوسک را از خاک ما خارج کنید . فرماندهان دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند که در آن محل یک جاده آسفالته ایجاد کنند و بلدوزر و کامیون ها را به آن منطقه وارد کردند تا اینکه در شبی که کیوسک مرزبانی خالی بود، نیروهای ایران با جرثقیل این کیوسک را برداشتند و دو سه متر آن طرف تر در خاک عراق گذاشتند و آن چند متر خاک ایران را که این کیوسک بر روی آن قرار گرفته بود را از عراق باز پس گرفتند و وقتی نیروهای مرزبانی عراق صبح برگشتند دیدند که ظاهرا کیوسکشان بر سر جایش است اما در خاک خودشان قرار دارد.
وی با بیان این مطلب که تکلیف یک ریشه درونی و باطنی دارد، گفت: در درجه اول نباید اجازه دهیم تکلیف مداری در میان جوانان ما از بین برود اما امروزه شاهد هستیم دشمن با جنگ نرم و برنامه های ماهواره ای سعی می کند دین و ایمان جوانان این مرز بوم را به دین و دفاع از خاک کشور و خانواده از میان ببرد و تیشه به ریشه تکلیف مداری جوانان ما بزند لذا ما باید اعتقادات دینی، ملی، ایمانی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی جوانان خود را حفظ و تقویت کنیم .


تجربیات دفاع مقدس را باید در بعد از جنگ استفاده کرد


رحماندوست اظهار داشت: تجربیات دفاع مقدس، بسیار به درد زمان بعد از جنگ می خورد و در صورتی می توان این تجربیات را در فضای کنونی جامعه استفاده کرد که این تجربیات با فضای کنونی، مناسب سازی شوند.
نماینده مردم تهران در خانه ملت در ادامه به خاطره ای از "جولایی" رئیس ستاد دیه کشور  اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ یک روز آقای "جولایی" به من رسید و از من پرسید ساعت چند است؟ تا من دستم را چرخاندم که ساعت را ببینم و زمان را بگویم، به من گفتند تو به درد کار جبهه نمی خوری از وی پرسیدم چرا؟ گفت: چرا ساعت بسته ای که متوجه بشوی ساعت چند است، آدمی که در این دوره زمانه کار می کند نباید بفهمد ساعت چنده، نباید بفهمد شب است یا روز و تنها می بایست درچارچوب های زمان کار کند و اگر آمدهایم کار کنیم، نباید بدانیم ساعت چند است، باید تا اون ساعتی که کار هست کار کنیم و تمام همّ و غم ما باید به این معطوف شود که کارهای بجا مانده را به اتمام برسانیم.
رحماندوست با بیان این مطلب که جناحی و سیاسی نبودن جنگ از ویژگی های مهم جنگ است، اظهار داشت: در زمان جنگ همه گروهها و جناح ها اعم از راست، چپ و رادیکال و محافظه کار برای دفاع از این نظام و انقلاب به جبهه عازم می شدند و هیچ کس در اینکه باید این جنگ به پیروزی ایران بینجامد تردیدی نداشت و در زمان دفاع هیچگاه با یکدیگر نزاع  نمی کردند و تنها به فکر پیروزی ایران در جنگ بودند.
وی در ادامه تصریح کرد: من در دو دوره، به مدت  8 سال در دولت خاتمی و 5  سال در دولت احمدی نژاد که فضاهای سیاسی آنها 180 درجه با یکدیگر فاصله داشت مشاوررئیس جمهور در امور ایثارگران بودم، اما به مسائل جناحی و سیاسی توجه نمی کردم مثلا من به هیچ عنوان در دولت خاتمی به سمت اصلاح طلبی نمی رفتم بلکه تنها به سمت حفظ مصالح و منافع و ارزش های ایثارگران گرایش داشتم و فقط رسیدن ایثارگران به حق خود را برنامه اصلی خود قرار داده بودم و هیچگاه اجازه نمی دادم که مسائل ایثارگران جناحی و سیاسی شود بخاطر همین بود که در دو دولت بعدی هم مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران بودم.


مصالح ملی و اصول کلان سیاسیت های خارجی کشورمان خط بردار نیست


رحماندوست با تأکید بر این که اگر مسائل خانواده شهدا چپ یا راست و یا اصلاح طلب و یا اصولگرا شود، باخته ایم، گفت: مسائل خانواده شهدا و ایثارگران باید فرا جناحی باشد.
وی با بیان این مطلب که مصالح ملی و اصول کلان سیاست های خارجی مخصوصا فلسطین در کشور ما خط بر نمی دارد و فراخط هستند، اظهار داشت: در زمان جنگ فرماندهان خطی و جناحی عمل نمی کردند و در حال حاضر نیز در کارهای دفاع مقدس هرفردی به کارهای خود لباس خطی و  جناحی بپوشاند، کار خلافی کرده است. منظور من از وارد نکردن جناح و خط در اقدامات افراد این نیست که نباید افراد خط داشته باشند بلکه معتقدم نباید اجازه دهند تا خط و مشی سیاسی آنها در کار افراد وارد شود و تأثیر کند من امروز که در مجلس هستم شخصا معتقد به مشی سیاسی خاص هستم اما در کار خود دخالت نمی دهم و عضو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان و  هیچ فراکسیون سیاسی دیگر نیستم و به همه نمایندگان مجلس احترام می گذارم و همه آنها را دوست دارم ولی از لحاظ سیاسی با آنها کار نمی کنم و مخصوصا معتقدم وقتی امور مربوط به ایثارگران اگر سیاسی شد، آسیب خواهد دید.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به خبرنگاران و مسئولان اداری دفاع مقدس، گفت: هر کسی که به دفاع مقدس، جنگ، شهادت و ایثار، مقام معظم رهبری و غیره گرایش خطی و سیاسی خاص بدهد به کار خود لطمه زده است و من و شما می توانیم به خط و مشی سیاسی وابسته باشیم اما نباید کارهای خود را سیاسی کنیم و وارد خط بازی های سیاسی شویم.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس در ادامه بیان کرد: من نزدیک به 11 سال دبیر کلی، جمعیت دفاع از ملت فلسطین را به عهده داشتم. در این جمعیت هیأت امنا بسیاری حضور دارند که گرایش های متفاوتی را دارند اما هر وقت جلسه برگزار میکردیم به آنها می گفتم کت سیاسی خود را بیرون اتاق جلسه بگذارید و وارد جلسه شوید و معتقدم افراد باید گرایش خطی خود را داشته باشند اما نباید گرایش و خط و مشی سیاسی خود را به کار خود گره بزنند.


دفاع مقدس ما خطی و سیاسی اداره نمی شد


این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در زمان دفاع مقدس، جنگ، خطی و سیاسی اداره نمی شد، اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم  اقتصاد، فرهنگ و رسانه ها و صدا و سیما و آموزش و پرورش را در کشور سامان ببخشیم باید بدانیم که با خط و مشی سیاسی مشکلات این حوزهها درست نمی شود، بلکه بدتر نیز خواهد شد خصوصا در مورد خبرگزاری شما که خبرگزاری دفاع مقدس نامیده می شود تذکر می دهم که کار را خطی و سیاسی نکنید.
رحماندوست روحیه مقاومت و ایستادگی را  فردی دانست و گفت: جمع نیز به نوبه خود می تواند این روحیه مقاومت و ایستادگی که فردی است را تقویت کند. معمولا در برخی از افراد این گونه روحیه وجود دارد اما در فضای جمع که حاضر می شود این فکر شکوفا خواهد شد اما در برخی موارد شاهد هستیم فرد در وجود خود این گرایشفردی را ندارد اما زمانی که در جمعی حاضر می شود روحیه مقاومت و ایستادگی در او تقویت می شود. به همین علت است همواره بیان می شود  که هوای دوست خود بسته ای که متوجه بشوی ساعت چند است، آدمی که در این دوره زمانه کار می کند نباید بفهمد ساعت چنده، نباید بفهمد شب است یا روز و تنها می بایست درچارچوب های زمان کار کند و اگر آمدهایم کار کنیم، نباید بدانیم ساعت چند است، باید تا اون ساعتی که کار هست کار کنیم و تمام همّ و غم ما باید به این معطوف شود که کارهای بجا مانده را به اتمام برسانیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در خانه ملت با بیان این مطلب که جناحی و سیاسی نبودن جنگ از ویژگی های مهم جنگ است، اظهار داشت: در زمان جنگ همه گروهها و جناح ها اعم از راست، چپ و رادیکال و محافظه کار برای دفاع از این نظام و انقلاب به جبهه عازم می شدند و هیچ کس در اینکه باید این جنگ به پیروزی ایران بینجامد تردیدی نداشت و در زمان دفاع هیچگاه با یکدیگر نزاع  نمی کردند و تنها به فکر پیروزی ایران در جنگ بودند.

وی روحیه مقاومت و ایستادگی را  فردی دانست و گفت: جمع نیز به نوبه خود می تواند این روحیه مقاومت و ایستادگی که فردی است را تقویت کند. معمولا در برخی از افراد این گونه روحیه وجود دارد اما در فضای جمع که حاضر می شود این فکر شکوفا خواهد شد اما در برخی موارد شاهد هستیم فرد در وجود خود این گرایش فردی را ندارد اما زمانی که در جمعی حاضر می شود روحیه مقاومت و ایستادگی در او تقویت می شود. به همین علت است همواره بیان می شود  که هوای دوست خود را داشته باشید و مواظب باشید که با چه افرادی دوست می شوید چرا که ممکن است فردی در درون جمعی قرار گیرد که این جمع به راه باشند لذا به تبع جمع این فرد نیز به راه میشود ولی احتمال دارد فردی نیز در جمعی قرار بگیرد که این جمع در بیراهه باشند و وی نیز به بیراهه سوق پیدا کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با قرائت آیهای از قرآن کریم تصریح کرد: خدا در قرآن به ما امر کرده است «أن تقوموا لله مثنی و فرادی» حرکت کنید در راه خدا بصورت فردی و یا دو تایی و جمعی و می گوید اول حرکت کنید برای خدا بعد تدبیر کنید. ولی ما اول فکر می کنیم بعد تصمیم به حرکت می گیریم من نمی گویم این نوع تفکر و حرکت اشتباه است ولی می توانیم اول حرکت کرد و بعد در مسیر حرکت تفکرکنیم که این حرکتی که ما کرده ایم درست یا غلط است؛ یعنی ما می توانیم در وهله اول عملگرایی کنیم و بعد درمسیر می توان با تفکر راه بهتر و درست تر را انتخاب کرد و همان را در پیش گرفت.
عضو فراکسیون ایثارگران در ادامه به حل شدن مشکلات هزینه های دارو و درمان ایثارگران اشاره کرد و گفت نگاهم در سالهای اخیر به مسأله ایثارگران بیش ازاین که معطوف به مسکن، کالا و وام و تسهیلات مادی باشد، این است که پس از 26 سال از پایان جنگ به ایثارگران به عنوان سرمایه های فرهنگی نگاه کنیم چرا که بعد از گذشت این همه مدت از دفاع مقدس هر بلایی که می خواسته بر سر ایثارگران بیاید تا حالا آمده است و باید به فکر رفع مشکلات این بزرگان بود و امروز این عزیزان در جامعه تثبیت شده اند و امروز ضرورت دارد تا مسئولان نظام که دست اندر کار هستند از زاویه دیگری به این افراد به عنوان سرمایه های فرهنگی نگاه کنند، چراکه امروز ظرفیت بزرگی همچون خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان در کشور وجود دارد که این اقشار می توانند الهام بخش جامعه در بسیاری از کم کاریها و کوتاهیها باشد.


اعضای کارگروه تخصصی ایثارگران تمام تلاششان حل مشکل ایثارگران است


وی در ادامه افزود: اگر بتوانیم از سرمایه اصلی  فرهنگی خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان بهرهمند شویم به توفیقات مهمی در جامعه دست خواهیم یافت. مثلا وقتی فرد جانبازی با همه شرایط سختی که دارد به درجات عالی دست می یابن اگر در جلو صف جامعه بایستد و از او عکس گرفته شود عکسهای بدون شرح هستند که خود گویای همه وقایع بشمار خواهند رفت، در حال حاضر که در آغاز بازگشایی مدارس قرار داریم می توان یک جانباز را جلوی صف بدون این که از وی چیزی بیان شود برد و به دانش آموزان بگوییم که به این فرد توجه کنند و سپس از او برای دانش آموزان توضیح دهیم که با چه مشکلات و سختی هایی به چه در جه ای در جامعه رسیده اند.
رئیس کارگروه تخصصی ایثارگران کمیسیون اجتماعی در مجلس در ادامه بیان کرد: کارگروه تخصصی ایثارگران تمام تلاش خود را می کند تا نیازهای مادی سرمایههای فرهنگی را برطرف کند اما نگاه دیگر ما به این عزیزان این است که آنها می توانند باتری فرهنگی جامعه را شارژ کنند و حرکت به سمت تکاملی را تقویت کنند.
وی در رابطه با لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: رسیدگی به لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران از سال 84 _85 در مجلس شروع شد و تا سال 91 ادامه داشت و در 1/10/91 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد ولی به دلیل این که در مجمع تغییراتی در خصوص مفاد آن صورت گرفت، در نهایت این لایحه در 28/ 12/ 91 ابلاغ شد و در روزنامه رسمی کشور منتشر شد و لازم و ضروری بود که این قانون بعد از 15 روز پس از درج و انتشار در روزنامه رسمی کشور اجرایی شود، اما از اول سال 92 به دلیل این که 16 بند این قانون نیاز به تصویب آیین نامه دولت داشت، اما عملی نشد، چراکه اگر قانونی که محتاج به آئین نامه دولت است، نمی تواند اجرا شود. در این  یکسال ونیم تلاش زیادی شده تا آئین نامه های مورد نیاز این قانون برای اجرای کامل آن به تصویب برسد، اما  بعد از تلاش یکسال نیم هنوز ندیده ام که حتی یکی از  16 آئین نامه مورد نیاز قانون "جامع خدمات رسانی به ایثارگران" از سوی دولت تصویب شده باشد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها