بر اساس گزارش یک سایت فرانسوی؛

محاصره قطر اشتباه استراتژیک گستاخانه عربستان بود

یک سایت تحقیقاتی فرانسوی که نظرسنجی‌های مختلفی انجام می‌دهد، اعلام کرد، محاصره قطر اشتباه استراتژیک گستاخانه عربستان بود و دوحه پس از گذشت یک سال از تحریم در صحت و سلامت است.
کد خبر: ۲۹۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ - 07July 2018

محاصره قطر اشتباه استراتژیک گستاخانه عربستان بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سایت مدیا پارت فرانسه در گزارش اخیر خود آورده است، علاوه بر جنگ یمن امروز مشخص شد که تصمیم سیاسی بزرگ «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان درباره محاصره کشور قطر تنها یک اشتباه استراتژیک گستاخانه بود.

این سایت گزارش داد، از نکات مثبت محاصره‌ای که از یک سال قبل از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر اعمال شده می‌توان به تلاش دولت قطر برای کلید زدن یک طرح کشاورزی گسترده برای ایجاد مزارع در منطقه صحرایی این کشور اشاره کرد، به طوری که امروز قطر قادر به تولید نیمی از نیاز‌های خود در بخش لبنیات، گوشت قرمز و ماهی است، در حالی‌که پیش از این تنها یک درصد از مایحتاج خود را تولید می‌کرد، امروز هدف دوحه تولید ۹۰ درصد نیازهایش تا ابتدای سال ۲۰۱۹ است.

مدیا پارت افزود، گرچه این تغییرات هزینه‌بر هستند، اما قطر منابع گازی عظیمی دارد که به این کشور اجازه می‌دهد به این راه ادامه دهد، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود صادرات گاز این کشور از ۷۷ میلیون تن در حال حاضر به ۱۰۰ میلیون تن در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ افزایش یابد.

در ادامه این گزارش آمده است، قطر برای اینکه کنار گذاشته نشده و بیشتر از این در خطر قرار نگیرد، سیاست خرید اسلحه را با هدف دفاع از اراضی خود در برابر هر حمله احتمالی آغاز کرد و زرادخانه نظامی خود را با ۳۶ فروند جنگنده اف ۱۵ آمریکا، ۲۴ فروند جنگنده انگلیسی مدل تایفون و ۱۲ فروند جنگنده رافال فرانسه و نیز افزودن ۳۶ جنگنده دیگر بدون در نظر گرفتن دیگر تجهیزات نظامی تقویت کرد.

علاوه بر این‌ها بن سلمان اکنون متوجه شده که پس از گذشته یک سال از محاصره نمی‌تواند به شکل کامل به دونالد ترامپ، هم‌پیمان آمریکایی خود اطمینان کند. ترامپ می‌خواهد بحران کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس تا پایان ماه اوت آتی پایان یابد؛ زیرا آن را تهدیدی برای سیاست آمریکا در منطقه می‌داند.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها