به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، همانگونه که از نام نیروی زمینی برمیآید این نیرو باید همواره در عرصه زمین آماده رزم و مقابله با دشمنان باشد و در شرایط جغرافیایی و عوارض طبیعی مختلف همچون باتلاقی، کوهستانی، رملی و شنی باید بتواند طراحی عملیاتی و سازماندهی تجهیزاتی لازم را انجام دهد.
بر این اساس، تحرک، چالاکی و جابهجایی تجهیزات نظامی از منطقهای به مناطق دوردست و مورد نیاز یکی از مهمترین ارکان موفقیت هر ارتشی در مقابله با تهدیدات و منازعات احتمالی است که از آن با عنوان توان لجستیکی یاد میشود.
به طور کلی لجستیک به شاخهای از علوم مهندسی نظامی اطلاق میشود که بررسی و برآورد نیازهای عملیاتی، انبارداری، توزیع و حمل و نقل تجهیزات مورد نیاز را بر عهده دارد.
لجستیک و پشتیبانی آمادی در واقع مکمل واحدهای عملیاتی در صحنه نبرد است و دقت و سرعت عمل از مهمترین پارامترهای تعیینکننده موفقیت عملکرد این رسته میباشد. لجستیک به واسطه کارآیی که دارد به نوعی با تمامی رستههای توپخانه، زرهی، مکانیزه، پهپادی، جنگال و... ارتباط دارد. هرکدام از این رستهها تجهیزات محور و از نظر وزنی سنگین هستند، از این رو جابجایی این ادوات کار بسیار دشواری است که اجرای آن بیانگر توانمندی بخش ترابری آماد و پشتیبانی (لجستیک) دارد.
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای توان حمل و نقل و جابهجایی ادوات سنگین در تاریخ 30 تیر سال 92 از خودروی تانکبر با نام «صیاد» رونمایی کرد. این خودرو قابلیت جابهجایی تانک و ادوات سنگین تا وزن 200 تن را دارد.
به گفته فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش تانکبر فوقسنگین «صیاد» نوعی خودروی تجاری بوده که با همت مهندسان و رسته فنی نیروی زمینی بنا به نیاز عملیاتی در یک فرآیند فنی - تحقیقی تبدیل به خودرویی تاکتیکی و عملیاتی با قابلیت تحرک و جابهجایی بالا شده است.
خودروی تاکتیکی «صیاد» قابلیت حمل انواع ادوات زرهی، تانک و خودروهای شنیدار و ادوات سنگین در شرایط و عوارض طبیعی مختلف دارد. قدرت مانور این خودرو تاکتیکی به اندازهای است که میتوان با بکارگیری تعدادی از آنها، یک گردان زرهی را در مدت یک روز به نقاط دوردست انتقال داد.
انتهای پیام/ 221