رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

تاکنون تنها پنج درصد از اسناد دفاع مقدس منتشر شده‌ است

سردار علی‌محمد نائینی گفت: متاسفانه تاکنون پنج درصد اسناد دفاع مقدس منتشر شده است، درحالی‌که خیلی از اسناد دفاع مقدس قابل‌ انتشار است و می‌تواند مبنای تولیدات فراوان ادبی و هنری و روایت‌ها و مستندهای دفاع مقدس باشد.
کد خبر: ۲۹۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ - 14July 2018

تاکنون تنها پنج درصد از اسناد دفاع مقدس منتشر شده‌ استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست «بررسی روش‌های خاطره‌گویی از دفاع مقدس در نیرو‌های مسلح» با حضور سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی و جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و نمایندگان سازمان‌های حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، ارتش، جهاد و ناجا و مرکز اسناد و تحقیقات جنگ و گروه معارف ارتش در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد.

در این نشست سردار علی‌محمد نائینی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه رویکرد‌های مختلفی در روایت‌گری وجود دارد، گفت: در روایت حوادث دفاع مقدس، برخی تمرکزشان به روایت تاریخی حوادث و نبرد‌ها با جزئیات است ازجمله طرح‌ریزی عملیات، طرح مانور، سازمان رزم و نحوه اجرای عملیات و درواقع رویکرد صرفا تاریخ‌نگاری صرف بدون توجه به اینکه آن حوادث و عملیات‌ها برای امروز ما چه پیام و بهره معنوی دارد.

وی افزود: بعضی دیگر هم به خاطره گویی صرف می‌پردازند و گاهی این خاطرات همراه با اغراق‌گویی است و برخی دیگر رویکرد پاسخ به سؤالات و شبهات جنگ را دارند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به بررسی و آسیب‌شناسی حدود ۴۸ روایت که توسط راویان یادمان‌ها در دو سال گذشته انجام‌شده، اظهار داشت: در بررسی که مرکز اسناد انجام داده مشخص می‌شود، نوع روایت‌ها ضمن اینکه بسیار خوب و گاهی باذوق و ابتکار و خطابه خوب اجرا می‌شود، لیکن اشکالات زیادی هم وجود دارد و این‌گونه روایت و خاطره گویی به نیاز جوان امروز پاسخ نمی‌دهد.

وی خاطرنشان شد: جوان امروز در فضا‌های جدید ارتباطی فعال و پرسشگر است. بیان خاطره‌های دفاع مقدس که به تعبیر مقام معظم رهبری ثروت ملی است و باید افتخار به گذشته و امید به آینده را در جوانان تقویت کند.

افتخار به گذشته و امید به آینده خروجی خاطرات دفاع مقدس باید باشد

سردار نائینی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دفاع مقدس را محدود به یک دوره زمانی نمی‌کنند، تأکید کرد: ایشان دفاع مقدس را برای امروز و آینده نظام می‌خواهند. نگاه ایشان در بیان خاطرات دفاع مقدس این است که وقتی خاطرات بیان می‌شود، جوان امروزی به گذشته خودش افتخار و به آینده امید پیدا کند.

وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس، با بهره‌گیری از سه مؤلفه اصلی اقتدار رهبری، انسجام ملی و رفتار و روحیه انقلابی و حماسی توانستیم قدرت مردمی فراگیر به وجود آوریم و دشمن را در جنگ شکست دهیم، متذکر شد: اکنون هر سه مؤلفه، هدف دشمن در جنگ نرم قرارگرفته است. درواقع هدف از خاطره گویی باید، استمرار روح انقلابی بعد از دفاع مقدس باشد.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه بیان داشت: دشمن امروز تلاش می‌کند از سپاه اعتبار زدایی و از رهبری قداست زدایی کند و امید و دل‌بستگی ملی را در جامعه تضعیف کند.

جمع‌آوری ۳۰ سؤال مهم در رابطه با چرایی و چگونگی جنگ

وی با اشاره به بیشترین سؤالاتی که در جامعه در رابطه با دفاع مقدس مطرح می‌شود، گفت: در همین رابطه ۳۰ سؤال اساسی از جنگ را فهرست کرده‌ایم، پاسخ‌های مستند این سؤالات را هم مطرح کرده‌ایم. متأسفانه برخی از این سؤالات از طریق روایت‌های غیر مستند ما و خاطراتی که برخی دقیق نیست تولیدشده و رسانه‌های خارجی بهره‌برداری خودش را می‌کند.

سردار نائینی با ابراز تأسف از اینکه منابع تولید سؤال پیرامون حوادث دفاع مقدس برخی از روایت‌های متعارض و سؤال‌برانگیز و شبکه‌های اجتماعی در داخل است، اظهار داشت: در بیان مستند خاطرات باید دقت شود. در آثار هنری، ادبی، روایت‌های راویان و فرماندهان باید بیشتر دقت شود.

وی با اظهار به اینکه مرکز اسناد مجموعه بی‌نظیر و ارزشمندی از اسناد دفاع مقدس در اختیار دارد، گفت: خوشبختانه مرکز اسناد از اعتبار منحصربه‌فردی برخوردار است و تقریبا همه فرماندهان به تقاضای مرکز و تاریخ شفاهی، تدوین و انتشار آثار دفاع مقدس، اقبال نشان می‌دهند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برنامه چهارساله برای مرکز اسناد به‌منظور گردآوری و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۲۰۰ نفر از فرماندهان دفاع مقدس تا رده تیپ، خبر داد: تقریبا ۴۰ مورد از این تعداد فعال و در حال اجرا است.

تنها ۵ درصد از اسناد منتشر شده‌ است

وی همچنین به اسنادی که در اختیار مرکز است، اشاره و اظهار داشت: گزارش عملیات‌ها، دقیق و با جزئیات، تدوین‌شده در اختیار مرکز است، ولی متأسفانه تاکنون بیش از ۵ درصد اسناد قابل‌انتشار، منتشرشده است درحالی‌که خیلی از این اسناد قابل‌انتشار است و می‌تواند مبنای تولیدات فراوان ادبی و هنری و روایت‌های مستند دفاع مقدس باشند.

سردار نائینی ادامه داد: ۴۰ هزار ساعت از جلسات طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌ها، ۱۲۰۰ دفتر راوی، مصاحبه‌هایی که در زمان جنگ با فرماندهان شده و مشاهدات میدانی راویان، تبدیل به ۸۰۰ گزارش عملیات از ۷۰ تا ۵۰۰ صفحه شده است و طی برنامه‌ریزی که داریم تا چهار سال آینده تمام گزارش‌های قابل‌انتشار عملیات‌های جنگ به‌عنوان مجموعه آثار سندی منتشر خواهد شد.

وی افزود: همچنین سه شماره از فصلنامه نگین به روایتگری و خاطره گویی و همچنین دو جلد از این فصلنامه به تجربه نگاری فرماندهان اختصاص‌یافته است. دو جلد هم برای شمال غرب و غرب کشور در دست تولید است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پیشنهاد تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای افزایش مهارت در نگارش و روش‌های تأثیرگذار بر جوانان

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایان پیشنهاد داد: باید به‌منظور توجه بر روی تکنیک‌ها و روش‌های تأثیرگذاری، شیوه‌های هنری و جذاب انتقال خاطرات؛ یک هیئت اندیشه‌ورز تشکیل شود و با تبادل‌نظر با افراد مختلف این کار را مؤثر و کارآمد کنیم.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها