کارخانه‌ای:

راهبرد جایگزین اعتمادسازی برای اروپا/ پاسخ‌گویی موردی وزرا به مجلس جوابگو نیست

رئیس‌کمیته هسته‌ای مجلس نهم معتقد است باید با تشکیل قرارگاه «هماهنگی جنگ روانی و رسانه‌ای» به مقابله هماهنگ، هدفمند و قدرتمند با جنگ رسانه‌ای دشمن پرداخت.
کد خبر: ۲۹۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ - 15July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جنگ تمام‌عیار دشمن در چند جبهه علیه جمهوری اسلامی ایران مراحل جدیدی را آغاز کرده است. بر این اساس صرفاً تکیه بر جنگ اقتصادی پاسخگوی مقابله همه‌جانبه با دشمن نخواهد بود بلکه این مقابله، سازوکاری هدفمند، هماهنگ و قدرتمند را می‌طلبد که غفلت از آن منجر به ایفای نقش انفعالی در زمین او می‌شود. ضروری است که با اقدامات پیش‌دستانه و برملا کردن اهداف پشت پرده دشمن، قدرت مانور را از او گرفت. دشمن در جنگ اقتصادی پایه‌های استحکامات معیشتی مردم را سست و در جنگ روانی افکار جامعه را متزلزل و در جنگ فیزیکی نیروهای فریب‌خورده را به میدان آشوب و بلوا می‌کشاند.

ابراهیم کارخانه‌ای رئیس‌کمیته هسته‌ای مجلس نهم بر این باور است که می‌بایست برای مقابله با هر یک از تاکتیک‌هایش قرارگاهی ویژه متشکل از کلیه عوامل ذیربط در عالی‌ترین سطح تشکیل و با تعمیم آن در کلیه سطوح کشوری و دمیدن روح ملّی و حماسی مقابله با دشمن در افکار عمومی، عوامل استحکام‌بخشی به سنگرهای دفاعی اقتصادی سیاسی و فرهنگی کشور، موجبات ناامیدی دشمن را فراهم کرد.

متن گفت‌وگو با این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما امروز دشمن در هر سه جبهه اقتصادی، سیاسی و روانی علیه کشورمان به یک اندازه نیرو صرف کرده است؟

کارخانه‌ای: نه. قوی‌ترین سلاح دشمن که آتش تهیه جنگ را فراهم می‌کند، جنگ روانی و رسانه‌ای است؛ اگر با سد کردن راههای نفوذ و استحکام‌بخشی به افکار عمومی مردم، دشمن در این جبهه زمین‌گیر شود، توطئه‌های دیگر دشمن توفیق چندانی نخواهد داشت.

زمانی که سرویس‌های جاسوسی عبری، عربی و آمریکایی اقدام به ایجاد قرارگاه‌های جنگ اقتصادی علیه ایران کرده‌اند، تشکیل قرارگاه «هماهنگی نظارتی جنگ اقتصادی» ضروری است.

بر این اساس لازم است با تشکیل قرارگاه «هماهنگی جنگ روانی و رسانه‌ای» به مقابله هماهنگ هدفمند و قدرتمند با جنگ رسانه ای دشمن پرداخت؛ در شرایطی که رسانه های دشمن با تمام قدرت به میدان آمده اند وظیفه همه رسانه‌های درونی نظام در تمامی فضاها است که با تمام قدرت به مقابله با توطئه های هماهنگ و برنامه‌ریزی شده دشمن به پردازند و از پاشیدن بذر نفاق دشمن در جامعه و ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین که معبر توطئه دشمن است جلوگیری کنند.

رسانه‌های کشور دقیقاً باید در این مقطع چه تفاوتی در رویکرد خود نسبت به قبل بدهند؟

کارخانه‌ای: در حالی که دشمن با تمام توان به میدان آمده اکنون زمان آن نیست که صدا و سیما در قالب چند برنامه ویژه خبری که طی سال‌ها ادامه داشته است به تحلیل مسائل روز بپردازد، بلکه می‌بایست با تغییرات اساسی در شیوه برنامه‌ریزی سیاسی و اقتصادی، جنگی قدرتمندانه، هوشمندانه و تمام عیار را در سه جبهه اقصادی، روانی و عملی علیه دشمن فریبکار و جنایتکار، ساماندهی، برنامه ریزی و اجرایی کند.

صداوسیما بالاترین نقش را در جنگ تحمیلی اقتصادی دشمن ایفا کند

در حالی که دشمن در خانه های مردم و همراه مردم در حال توطئه است صدا و سیما به عنوان اثرگذارترین رسانه کشور می بایست بالاترین نقش را در جنگ تحمیلی اقتصادی دشمن ایفا کند و با اختصاص پربیننده ترین ساعات به برنامه های تحقیقی، مستند و پر محتوا به مقابله با جنگ تمام‌عیار دشمن در تمامی عرصه ها بپردازد و با آگاهی‌بخشی به مردم و تنویر افکار عمومی، توطئه های خطرناک دشمن را که اقتصاد، امنیت ملی و منطقه‌ای و آرامش کشور را هدف قرار داده است، برملا کرده و چهره پلید و آدمکش رسانه‌های فاسد و معاند را که با فراهم کردن آتش تهیه جنگ دستشان تا مرفق به خون ده‌ها میلیون انسان بی گناه آلوده است را بیش از پیش رسوا کنند.

این نهاد که از آن به‌عنوان «قرارگاه عملیاتی جنگ اقتصادی» یاد می‌کنید،‌ قرار است دقیقاً‌ چه نقشی را برعهده گیرد؟

کارخانه‌ای: تشکیل این قرارگاه به عنوان بازوی عملیاتی شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی متشکل از قویترین و کارآمد‌ترین نیروهای جهادی که نقش اتاق عملیات جنگ را ایفا می‌کند و به منظور ایجاد هماهنگی و نظارت مستمر و تمام وقت بر نهادهای حاضر در میدان جنگ اقتصادی، اقدامی ضروری است که می‌تواند با پیگیری ضربتی اجرای تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی، طراحی برنامه ها و ارائه پیشنهادهای انقلابی مقابله با جنگ اقتصادی و نظارت و ارزیابی عملکرد کلیه دستگاه های عامل در میدان جنگ اقتصادی جهت ارائه به شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی ایفاء کند.

فکر نمی‌کنید اگر این قرارگاه تأسیس شود به سرنوشت سایر نهادهای مشابه همانند شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی دچار شود؟

کارخانه‌ای: شاید. اما شکی نیست که شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی نباید صرفاً به تشکیل یک جلسه در هفته و اتخاذ چند تصمیم در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن اکتفا کند، بلکه می‌بایست همچون دوران دفاع مقدس با برنامه‌ریزی جامع و بسیج هدفمند همه امکانات کشور و شناخت همه راهها و محور های نفوذی دشمن و تشکیل پایگاههای اقتصاد مقاومتی در کلیه سطوح دستگاههای اجرایی و اقصی نقاط کشور با سازوکار مشخص و با حمایت و پشتیبانی همه جانبه مردم، دست به انجام سلسله عملیاتهای هدفمند و بزرگ علیه تحریم اقتصادی دشمن بزند و تا بیرون راندن کامل دشمن از سرزمین اقتصادی کشور بی‌امان به مبارزه با دشمن غدار ادامه دهد.

بدون شک حضور پرشور مردم در میدان عزم ملی همچون دوران دفاع مقدس، موجبات شکست توطئه های دشمن فراهم خواهد ساخت.

در جایی که سرویس های جاسوسی عبری، عربی و آمریکایی در منطقه اقدام به ایجاد قرارگاه های جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند، ایجاد هماهنگی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن و برهم‌زنندگان نظم اقتصادی کشور در قالب تشکیل قرارگاه «هماهنگی نظارتی جنگ اقتصادی» ذیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، دیوان محاسبات و دادستان کل کشور یک اقدام انقلابی و ضروری است که می‌تواند به عنوان بازوی عملیاتی نظارت و بازرسی شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی نقش آفرینی جدی کند.

با ایجاد چنین نهادهایی نقش نهادهای رسمی همچون مجلس در اقتصاد مقاومتی تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد؟

کارخانه‌ای: بدون شک مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قلب تپنده نظام اسلامی که خون قانونگذاری را به شریانهای حیاتی کشور تزریق می کند در شرایط کنونی کشور می بایست با تعویض ریل قانون گذاری از «عادی» به «ضروری» به‌جای پاسخگویی موردی وزیران به سلیقه‌های فردی نمایندگان و تصویب قوانین غیر ضرور که پاسخگوی شرایط موجود کشور نیست، با الزام مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی به ارائه برنامه‌های عملیاتی در چارچوب اقدام و عمل و اِعمال نظارتهای سیستمی به مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی دشمن بپردازند.

صدا و سیما باید با اختصاص پربیننده‌ترین ساعات به برنامه های تحقیقی، مستند و پر محتوا به مقابله با جنگ تمام‌عیار دشمن در تمامی عرصه ها بپردازد.

یقیناً ملت سلحشور ایران در این برهه حساس از زمان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که کلید قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را در دست دارند انتظار دارند با تصویب طرح های انقلابی که در شرایط کنونی کشور در برگیرنده حل مشکلات مردم و مقابله با جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن باشد به وظیفه الهی خود عمل کنند و هرگز رضایت قادر متعال را با عوامل زودگذر دنیوی معامله نکنند و قدرتمندانه و شجاعانه از هر آنچه به صلاح و فلاح ملت است دفاع کنند.

اینجا نقش عواملی که عامدانه در کشور نابسامانی اقتصادی ایجاد می‌کنند نیز مهم است ...

کارخانه‌ای: درست است.

شناسایی عوامل سودجو و نفوذی دشمن در قالب سیاستگذاران تاجر پیشه از عوامل مهم گرانی و برهم زننده نظم اقتصادی کشور است که به طور هماهنگ و برنامه ریزی شده در جهت کسب منافع نامشروع خود عملاً با دشمن همراهی می‌کنند.

این عوامل فرصت طلب که به لحاظ سازمانی مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند در حکم ستون پنجم دشمن بیشترین ضربه را بر پیکره نظام اسلامی ایران وارد می سازند.

برخورد قاطعانه و انقلابی با سوداگران و برهم زنندگان نظم اقتصادی و تحول انقلابی و جهادی در نظام مدیریتی کشور موجبات استحکام‌بخشی نظام اسلامی را در میدان جنگ اقتصادی فراهم خواهد ساخت.

دستگاه‌های اجرایی کشور چه تغییری در روند کار خود در این مقطع حساس باید بدهند؟

کارخانه‌ای: اینکه دستگاه‌های اجرایی کارهای معمولی و روزمره خود را انجام دهند و بعضاً به برخی تصمیمات که توسط شورای عالی اقتصاد مقاومتی گرفته می‌شود اکتفا شود، اشتباهی استراتژیک است.

باید تمامی دستگاه‌های اجرایی در قالب سه قوه به طور هدفمند و برنامه‌ریزی شده وارد میدان جنگ با دشمن بشوند. دشمن کل نظام اسلامی را با اهرمهای اقتصادی، سیاسی، روانی و عملیاتی نشانه رفته است، از این رو باید تمام کشور به طور هدفمند و با ساز و کار معین در میدان جنگ با دشمن ایفای نقش کنند.

شما معتقدید که دولت می‌تواند آن بخش از اعتماد مردم را به خود که گفته می‌شود از دست رفته است، بازگرداند؟

کارخانه‌ای: جلب اعتماد عمومی مردم بزرگترین سرمایه دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی است که دولت می‌بایست مولفه های دستیابی به این مهم را شناسایی و در قالب برنامه های انقلابی و اعتماد ساز هرچه سریعتر عملیاتی کند.

مجلس باید با تعویض ریل قانون‌گذاری از «عادی» به «ضروری» به‌جای پاسخگویی موردی وزیران به سلیقه‌های فردی نمایندگان و تصویب قوانین غیر ضرور به مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی دشمن بپردازند.

مردم به شدت منتظر اقدامات انقلابی و جهادی از سوی دولت هستند. دوران اعتماد سازی به دشمنان بد عهد و عهد شکن می‌بایست جای خود را به اعتماد سازی و اطمینان بخشی به مردمی بدهد که 40 سال در برابرحملات گرگ های بین المللی ایستادگی و مقاومت کرده اند.

اما بدون شک مشکلات اقتصادی کشور به صورت دستوری حل نخواهد شد بلکه می بایست ساختار و زمینه لازم برای اجرا فراهم شود؛ چه بسا مشکلاتی که حتی زمینه لازم برای حل آنها نیز وجود دارد، لیکن مدیران ناکارآمد، ضعیف، کم‌انگیزه و اشرافی توان اجرای آن را ندارند.

در یک نظام مدیریتی قوی و کارآمد، ساختار و نظام مدیریتی مستحکم و کارآمد است که کار را به پیش می‌برد نه دستورات برآمده از بروز مشکلات و نابسامانی ها که دیر هنگام و به ناچار رخ می نمایاند.

تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز تخصصی در کلیه سطوح، ‌بهاء دادن به آرای منتقدان دلسوز نظام، استحکام‌بخشی به قدرت ساخت داخل، بکارگیری مدیران انقلابی و جهادی، رشد برنامه‌محور تولید ملی، ساماندهی ضربتی شرایط موجود اقتصادی و مقابله قدرتمندانه و شجاعانه با برهم زنندگان نظم اقتصادی از عوامل اصلی توانایی دولت در حل مشکلات عمومی مردم است.

پیش‌بینی شما از آینده این تقابل میان ملت و دولت ایران با دشمن چیست؟

کارخانه‌ای: اکنون که دشمن در هماوردی بزرگ تمامی داشته های خود را برای مبارزه با ایران اسلامی به میدان آورده است، بدون شک دولت و ملت ایران در این مبارزه سخت همچون 40 سال گذشته در صفی واحد با انجام اقدامات انقلابی و جهادی از سوی دولت و پشتیبانی از سوی ملت، دشمن را از کرده خود پشیمان و موجبات عزت اقتدار و سربلندی بیش از پیش نظام اسلامی را فراهم خواهند ساخت.

بدون شک ملتی که 40 سال تمامی توطئه های رنگارنگ دشمن را نقش بر آب کرده است و علی رعم آتش فراگیر فتنه دشمن امن ترین کشور منطقه است هرگز اجازه نخواهند داد که باوجود مشکلات اقتصادی کوچکترین خدشه ای بر امنیت ملی و عزت و شرف و اقتدار این ملت در عرصه معادلات منطقه ای و بین المللی وارد گردد و همچون گذشته پای هر متجاوزی به حقوق ملت یقیناً قطع خواهد شد.

منبع:‌ فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار