تحلیل و تبلیغات آمریکا پس از اجرای مرحله اول عملیات رمضان

آغاز عملیات رمضان در داخل خاک عراق خود به تنهایی کافی بود تا تحلیلگران مسایل سیاسی در آمریکا در اولین روز‌های پس از حمله بنویسند: «منافع ایالات متحده به شدت در معرض خطر قرار گرفته است».
کد خبر: ۲۹۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ - 15July 2018

تحلیلات و تبلیغات آمریکا پس از اجرای مرحله اول عملیات رمضانگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: ساعت ۲۱:۳۰ شب چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ۶۱ و در دومین شب از لیالی‌قدر، پس از اعلام رمز «یا صاحب‌الزمان ادرکنی» رزمندگان متشکل از نیرو‌های جان بر کف بسیج، سپاه و ارتش جمهوری اسلامی طی برنامه‌های هماهنگ به سمت میدان نبرد با دشمن رفتند.

آن‌ها در محور شلمچه موفق شدند با عبور از سیم‌های خاردار و میادین وسیع مین که از نخستین شگرد‌ها و دیوار‌های دفاعی دشمن به شمار می‌رفت، خاکریز‌های اول و دوم را تصرف کرده و در عمق خاک عراق به پیشروی خود به سوی هد‌ف‌های تعیین شده ادامه دادند.

در مرحله نخست عملیات رمضان نیرو‌ها موفقیت‌هایی کسب کردند. طی این عملیات، رزمندگان موفق شدند تا پنج کیلومتری شهر بصره پیشروی کنند و موقعیت آن را در خطر بیاندازند. در همان مرحله نخست شمار زیادی از سربازان عراقی عقب نشینی و فرار کردند. در یکی از محور‌های عملیاتی پیشروی به عمق ۲۳ کیلومتری خاک عراق رسید و پاسگاه زید که یکی از مواضع استراتژیک دشمن به شمار می‌رفت به تصرف رزمندگان درآمد.

در تمامی طول مسیر از عمق هزار و ۵۰۰ متری در خاک عراق ـ. کوشک تا رسیدن به خطوط مقدم جبهه در اولین صبح شروع حمله، تانک‌های سوخته عراقی مشاهده می‌شد که در کنار سنگر‌های خالی حاکی از وحشت و گریز نیروهای عراقی بود.

جهادگران جهاد سازندگی جهت تثبیت مواضع به دست آمده و ایجاد خطوط پدافندی از پاتک‌های احتمالی دشمن به سنگرکنی مشغول بودند. در جریان عملیات رمضان موقعیت شهر‌های بزرگ، چون بصره، تنومه، خورمال، حلبچه و بسیاری از محور‌های استراتژیک و موقعیت‌های دفاعی دشمن به خطر افتاد و با سقوط دژ‌های مثلثی شکل صهیونیستی در آخرین مراحل عملیات رمضان، صدام دریافت که تاب مقاومت در برابر پیشروی رزمندگان را به هیچ وجه ندارد پس به دست و پا افتاد و در نبرد‌های خود لباس تهاجم را بر تن کرد؛ لذا از همه امکانات خود جهت ایجاد سد‌های دفاعی مستحکم سود جست و آخرین و مدرنترین را‌ه‌های جلوگیری از نفوذ را در مقابل رزمندگان پیاده کرد، به طوری‌که رزمندگان در طول جبهه‌های نبرد شاهد دیوار‌های دفاعی به عمق پنج تا هشت کیلومتر فقط با استفاده از موانع طبیعی بودند. رژیم بعث بتلافی شکست مفتضحانه در مرحله‌های نخست عملیات رمضان، به بمباران چند شهر و کشتار وحشیانه تعداد زیادی از مردم بی‌دفاع شهر‌هایی همچون ایلام، خرم‌آباد، آبادان و باختران دست زد.

اهداف عملیات رمضان

۱ ـ. تکمیل امر دفاع از انقلاب اسلامی

۲ ـ. دفع تجاوز و توطئه‌های امپریالیزم

۳ ـ. دور کردن آتش دشمن از شهر‌ها

۴ ـ. رسیدن به مواضع مشخص شده

بنابر اطلاعیه مشترک ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهداف عملیات رمضان پس از عملیات فتح عظیم خرمشهر و آزادی‌سازی مناطق وسیعی از سرزمین اسلامی تحت اشغال، تکمیل امر دفاع از انقلاب اسلامی و دفع تجاوز از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

نتایج عملیات

کشته و زخمی: پنج هزار نیروی بعثی

اسیر: بیش از هزار نیروی بعثی

انهدام و تانک و نفربر: ۶۵۰ دستگاه

تانک و نفربر غنیمتی: ۱۰۱ دستگاه

عملیات رمضان طی پنج مرحله که از بیست و دوم ماه مبارک رمضان آغاز تا شب عید فطر نیز ادامه یافت. طی این عملیات که از طریق جاده مرزی حسینیه آغاز شد ضمن وارد آمدن ضربات سنگینی بر لشکر‌های ۳ و ۹ و تیپ ۲۶ زرهی عراق و سرنگونی ۴ فروند از جنگنده‌های دشمن در برخی از محور‌های ۲۳ کیلومتر پیشروی صورت گرفت و پاسگاه زید عراق به تصرف رزمندگان درآمد.

عملیاتی که در پی آغاز عملیات رمضان در شب عید فطر آغاز شد در سه محور، در عمق ۲۵ کیلومتری خاک عراق و به فاصله ۱۰ کیلومتر از شرق بصره صورت گرفت و هفت ساعت به طول انجامید. طی این مدت پیش از ۲ هزار تن از متجاوزین بعثی به هلاکت رسیده یا مجروح شدند و ۲۵۰ نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

تنها در محور شمالی پاسگاه ۸۵ دستگاه، در محور غربی آن ۹۴ دستگاه و در محور جنوبی آن ۲۰۱ دستگاه تانک و نفربر منهدم شد. شمار تانک‌های منهدم شده در این عملیات که در بین آن‌ها ۱۶ دستگاه تانک پیشرفته تی ـ. ۷۲ مشاهده می‌شد از مرز ۳۸۰ دستگاه گذشت.

علاوه بر نتایج نظامی عملیات رمضان، همچنین شاهد اثرات شدید آن بر مطبوعات و در مجموع تبلیغات بیگانه بودیم که خود نمایانگر هراس روزافزون امریکا از به خطر افتادن منافعش در منطقه بود. شدت عملیات و آغاز آن در داخل خاک عراق خود به تنهایی کافی بود تا تحلیلگران مسایل سیاسی در آمریکا در اولین روز‌های پس از حمله بنویسند: منافع ایالات متحده به شدت در معرض خطر قرار گرفته است و براساس همین تحلیل آماده شدند تا نیرو‌های خود را به منطقه اعزام کرده و در دنباله همین به توجیحه عمل آتی بپردازند:

«یک مقام آمریکایی گفت: ایالات متحده آماده است در صورت درخواست صعودی و دیگر کشور‌های منطقه نیرو‌های خود را برای انجام مانور‌های مشترک به منطقه بفرستند.»

پیام امام (ره) پس از آغاز عملیات رمضان

امام خمینی پیام مهمی خطاب به ملت عراق و ارتش این کشور و نیز ملت ایران فرستادند. امام امت در این پیام دلایل ورود رزمندگان اسلام به خاک عراق را بدین شرح برشمرده‌اند: «دفاع از میهن اسلامی، دفع حملات دشمن اسلام، نجات ملت ستمدیده عراق از چنگال حزب نامشروع بعث عفلقی و حاکم کردن ملت عراق بر سرنوشت خودش.» امام امت خطاب به ملت عراق می‌فرمایند: «ملت عراق، نگذارید مقدرات کشورتان در آمریکا طرح‌ریزی شود، بپا خیزید و با برادران صمیمی خود دست اخوت اسلامی دهید و این حکومت ستمگر را از صحنه خارج کنید. تصمیم خود حکومت اسلامی دلخواه را تشکیل دهید.» امام راحل در ادامه پیام خطاب به ارتش عراق می‌فرمایند: «ارتشیان گرفتار حزب کافر، برادران ما برای نجات شما آمده‌اند بپاخیزید و این حکومت ستمگر را از صحنه خارج کنید.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار