«روحانگیز جهانافروز» دبیر کانون عفاف و حجاب استان لرستان در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس در خرمآباد، اظهار داشت: عفت یا عفاف، حالتی نفسانی و درونی است که از چیرگی شهوت بر افراد جلوگیری میکند و این خویشتنداری جنبههای مختلفی دارد مانند جلوگیری از خوردن مال حرام و شبهه ناک.
وی افزود: حجاب در لغت به معنای پوشش زنان و پوشیدن، بیشتر به معنای ستر و پنهان کردن است. ثمره عفاف درونی است که نماد بیرونی یافته و به نوع پوشش در ظاهر شدن افراد در اجتماع گفته میشود.
جهانافروز با اشاره به اینکه مسئله حجاب در همه ادیان الهی، امری مقدس به شمار میرود، گفت: پوشش برای زنان از واجبات دین مبین اسلام است و در آیات قرآن، احادیث و روایات منقول از پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع)، به این امر مهم توجه ویژهای شده است؛ بهگونهای که در چهار آیه از قرآن به وجوب این امر اشاره شده است و آن چهار آیه عبارتند از: آیات ۳۰ و ۵۹ سوره نور، آیات ۲۳ و ۳۳ سوره احزاب.
مسئول نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس استان لرستان، با بیان اینکه رعایت حجاب، اثرات فردی و اجتماعی بسیاری به همراه دارد، تصریح کرد: مهمترین اثر حجاب در بعد فردی، ایجاد آرامش فردی است و در مقابل، فقدان حجاب که هیجانات و التهابهای جنسی را در پی دارد.
وی عنوان کرد: از مهمترین فواید حفظ حجاب و پوشش در بعد اجتماعی، حفظ نیروی کار در سطح جامعه است؛ چرا که مردی که در خیابان، محل کار و فروشگاه و یا هر جای دیگر با زنان بدحجاب و چهرههای آرایش کرده روبهرو میشود، از تمرکزش بر کار و فعالیت کاسته میشود و رعایت حجاب بهخاطر خود مردم است؛ چرا که حجاب لباس مشارکت اجتماعی است و اگر این لباس نباشد، زنان بیش از مردان در عرصه اجتماعی دچار مشکل خواهند شد.
جهانافروز گفت: برخلاف کشورهای غربی که میدان کار و فعالیتهای اجتماعی را با لذتجوییهای جنسی در هم میآمیزند، اسلام میخواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از اینگونه لذتها پاک شود و لذتهای جنسی فقط در چارچوب خانواده و با ازدواج شرعی انجام شود.
دبیر کانون عفاف و حجاب استان لرستان خاطرنشان کرد: دختران و بانوان جوان ما باید این نکته را مدنظر داشته باشند که حجاب و عفت در بین زنان ایرانی در طول تاریخ و در دوران حکومتهای مختلف، همواره به عنوان یک ارزش مهم تلقی میشده است؛ بهگونهای که با مطالعه کتب تاریخی و استناد به مدارکی مانند سکهها و نقوش بر روی آنها، کتیبهها، فرشهای عتیقه که از آن دوران به جای مانده است و بعضاً هم در موزههای کشورهای دیگر نگهداری میشوند، لباس زنان ایرانی بسیار بلند تا قوزک پا وگشاد بوده است و معمولاً چند لایه لباس روی هم قرار میگرفته است تا قسمتهای مختلف بدن زن، از دید نامحرم پنهان بماند.
این مسئول در ادامه گفت: امروزه رسانهها از عواملی هستند که انسانها را به تغییر ارزشها و سبک زندگی ترغیب میکنند، به ویژه رسانههای تصویری؛ چرا که اثر تصویر و ماندگاری آن در اذهان مخاطب زیاد است و اینگونه رسانهها میتوانند در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن، نقش انکارناپذیری داشته باشند.
انتهای پیام/