به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، امروز شاهد پدیدهای هستیم که به طور آشکار فرهنگ قماربازی و شرط بندی را با نقاب پیش بینی مسابقات فوتبال در بین خانوادهها نهادینه کرده و مسئول این اتفاق سیاست گزاران و مدیران تلویزیونی هستند که چنین رویهای را در ماههای اخیر نهادینه کردهاند. عادل فردوسی پور در یکی از برنامههای خود عنوان کرد از ابتدای جام جهانی ۱۵۸ میلیون پیامک به برنامهاش رسیده است. این رقم بسیار زیاد به حساب چه شخص یا سازمانی ریخته میشود؟ این هزینه به جیب عادل فردوسی پور یا مسئولین تلویزیون و یا در جیب مخابرات برود فرق زیادی برای مردم نمیکند. مهم این است که تبلیغات کسل کننده و قرعهکشیهای بی شمار و شبهه دار تلویزیون، این روزها مورد انتقاد مردم و کارشناسان رسانه شده است.
امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند و کارشناس رسانه در گفت و گویی درباره این روند جدید صداو سیما میگوید: «از دیدگاه امام خمینی (ره)، صدا و سیما یک دستگاه عظیم آموزشی و تربیتی و به منزلۀ دانشگاه عمومی است که قلمرو آن، در سطح کشور گسترده است. حال ما باید ببینیم که اتفاقاتی که روی آنتن صدا و سیما میافتد چقدر در مسیر فرمایشات حضرت امام (ره) و درخواستها و دغدغههای مقام معظم رهبری است.»
تاجیک در خصوص تعدد روز افزون قرعه کشیها در شبکههای مختلف سیما گفت: «باید ببینیم این قبیل قرعه کشیها در جهت فرهنگ سازی و در راستای درخواست بنیانگزار انقلاب مبنی بر رسانۀ سراسری که حکم معلم و شاگردی را با مردم دارد، است یا اهداف دیگری را دنبال میکند؟»این کارشناس رسانه افزود: «اصولا فروش آنتن صدا و سیما با هر توجیهی و در هر دورهای، امری ناپسند بوده و فکر نمیکنم برنامههایی که در غالب قرعه کشیهای مختلف روی میدهد در راستای اهداف عالی و دغدغههای رهبری باشد. صدا و سیما بعنوان تنها بازوی رسانهای نظام، وظیفه دارد به تبیین ارزشها و پیامهای نظام جمهوری اسلامی بپردازد. این همان “نقشه راه عالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار بیستم مهرماه ۹۴ با مدیران سازمان گوشزد نمودند. رهبری در آن دیدار بر فرهنگ سازی گسترده در قالبهای هنرمندانه تاکید نمودند و این امری است که باید در خروجیهای سازمان که همان آنتن شبکههای مختلف است، نمود پیدا کند.
امیر تاجیک اضافه کرد: «برگزاری قرعه کشیهای متعدد و فروش آنتن، مغایر با ماموریتها و دغدغههای مدیران ارشد سازمان است. توجیه تعدد تکرار قرعه کشیهایی که تاثیرات مخرب اش بر فرهنگ کار و تلاش بیشتر از عواید کوتاه مدت بازرگانی است، با موضوع جبران کاهش بودجه منطقی به نظر نمیرسد. ما در یک زمانی در مسیر حرکت انقلاب اسلامی مان هستیم و در این دوره باید علاوه بر تبیین ارزشها و دستاوردهای نظام و انقلاب برای مردم، تمرکز جدی بر مطرح نمودن معضلات و مشکلات جامعه و پاسخگویی مسئولان و دست اندرکاران شود. در مقابل حرکتهایی دیده میشود که روحیه تلاش و سازندگی ایران اسلامی را از مردم میگیرد و جوانان را به مسیر استفاده از شانس و تقدیرگرایی به عنوان مهمترین عامل موفقیت سوق میدهد.»
صدا و سیما به عنوان اولین رسانه مردمی در جامعه باید جایگاه خود را حفظ کند. تبلیغات و آگهیها در روزنامه و مطبوعات اصول خاص و منظم تری دارد که صدا و سیما نیز باید این اصول را رعایت کند و با حذف برنامههای بیهوده و با نظارت بیشتر، تمرکز مردم و نسل آینده را که نیازمند آموزش و تربیت مستمر هستند، به این رسانه فرا بخواند تا مردم به سراغ وسایل ارتباطی دیگر از قبیل: فضاهای مجازی بیگانه و یا کانالهای ماهوارهای گرایش پیدا نکنند، در این صورت ضربههای مختلفی اعم از ورود فرهنگ بیگانه به جامعه رخ میدهد که امروزه نیز شاهد مضرات آن در جامعه هستیم.
منبع: جوان آنلاین