ابوالفتح در گفت‌وگو با دفاع پرس:

دولت پنهان مانع دوستی مسکو و واشنگتن می‌شود/ اظهارات ترامپ در مورد ایران اقدامی مداخله‌جویانه است

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه اظهارات ترامپ در مورد ایران بعد از دیدار با پوتین مداخله جویانه است، گفت: دولت آمریکا و دولت‌های قبلی همیشه امیدوار بودند که تغییراتی که مدنظرشان است از درون ایران و اعترضات مردمی رخ بدهد.
کد خبر: ۳۰۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 19July 2018

دولت پنهان در آمریکا مانع دوستی مسکو و واشنگتن خواهد شد/ اظهارات ترامپ در مورد ایران اقدامی مداخله‌جویانه استامیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس در خصوص دیدار ترامپ با پوتین، اظهار داشت: این دیدار برای آمریکا و روسیه نقطه قوت بود؛ پس از هشت سال سران 2 کشور که با هم دیدار دوجانبه نداشتند. صرف برگزاری این نشست، تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا اختلافات بین 2 کشور در خصوص حوزه‌های مختلف از جمله ایران و تحولات منطقه غرب آسیا به یک سرانجامی ختم شود؛ اما این بدان معنا نیست که بعد از دیدار تحول خاصی در آینده صورت خواهد گرفت.

وی افزود: نیت طرفین بر این بود که زمینه‌هایی برای رسیدن به توافق فراهم شود؛ اما این‌که این امر تحقق پیدا کند، جای تردید است. یکی از دلایلی که اختلافات 2 طرف را بسیار عمیق نشان می‌دهد، مسأله ایران و توافق هسته‌ای است. ترامپ پیش‌تر اعلام کرد بود که آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شده است و تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند. در موضعی کاملا متفاوت، ولادیمیر پوتین تاکید کرده که ایران بر اجرای برجام بسیار موفق و کارآمد عمل کرده است. روسیه تاکنون تلاش‌هایی انجام داده است تا تحریم‌های آمریکا را خنثی کند، بنابراین به نظر نمی‌رسد در زمینه توافق هسته‌ای بین سران 2 کشور سازش یا اشتراک‌نظری بوجود آمده باشد.

ابوالفتح در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در مورد سوریه، راه رسیدن به توافق وجود دارد. از نظر دولت کنونی آمریکا، نقش‌آفرینی روسیه در سوریه قابل پذیرش است؛ مگر اینکه امنیت رژیم صهیونیستی تضمین شود و در زمینه کمرنگ کردن حضور ایران در سوریه نیز تلاش‌هایی صورت گیرد. از طرفی دیگر روس‌ها هم بی‌میل نیستند که به توافقاتی در این زمینه برسند با این شروط که در نظام سیاسی سوریه تغییری ایجاد نشود، بشار اسد همچنان در قدرت باقی بماند و اگر مذاکراتی هم برای صلح انجام می‌شود در نهایت باید ساختار سیاسی سوریه با کمترین تغییرات مواجه شود.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که احتمال توافق آمریکا و روسیه تا چه به میزان است، گفت: دیدگاه آمریکا و روسیه در زمینه سوریه نسبت به سایر مسائل نزدیک‌تر است و احتمال این‌که به یک توافق مشترک و نهایی دست یابند، وجود دارد؛ اما تمام این حرف‌ها و پیش‌بینی‌ها زمانی محقق می‌شود که هیأت حاکم بر ایالات متحده آمریکا راضی به بهبود روابط 2 کشور شود. برخلاف نشست ترامپ و تعداد بسیار محدودی از مشاورانش که خواهان آشتی مسکو و واشنگتن هستند. دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان، کنگره آمریکا با بخش عمده‌ای از دستگاه‌های اجرایی، اعضای جامعه اطلاعاتی و یا آن چیزی که تحت عنوان دولت پنهان یا تشکیلات سیاسی در آمریکا از آن یاد می‌شود به‌شدت به دوستی مسکو و واشنگتن معترض هستند و تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا آشتی و روابط دوستانه‌ای صورت نگیرد، حتی روابط فعلی وخیم‌تر شود.

وی در ادامه بیان کرد: از این جهت می‌شود گفت که دونالد ترامپ تنهاست و زمانی که به واشنگتن بازگشت، برخی دیدگاه‌ها و مواضع خودش را مجبور شد تعدیل کند؛ لذا حداقل در کوتاه مدت قابل تصور نیست که نشست آمریکا و روسیه به نتیجه برسد.

ابوالفتح با اشاره به صحبت‌های ترامپ در نشست خبری پس از دیدار با پوتین اظهار داشت: دولت آمریکا و دولت‌های قبلی همیشه امیدوار بودند که تغییراتی که مدنظرشان است از درون ایران و اعترضات مردمی رخ بدهد؛ البته دولت کنونی بازگشت تحریم‌ها را با این دید در دستورکار خود قرار داده است. امیدشان این است که شورش تهیدستان و کسانی که مطالبات اجتماعی دارند منجر شود که نظام جمهوری اسلامی ایران در رفتار‌های خودش تغییراتی ایجاد کند و اگر روند تغییر رفتار حاصل نشود در نهایت به تغییر رژیم منجر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا این اقدام آمریکا را اقدامی مداخله‌جویانه قلمداد کرد و افزود: این صحبت‌ها، صحبت‌های جدیدی نیست، ولی در مذاکرات مسکو بصورت آشکارتری بیان شده است؛ این اظهارات اقدام مداخله‌جویانه و تشویق به شورش و بی‌ثباتی در ایران است. دونالد ترامپ بار‌ها و بار‌ها این قضیه را تاکید کرده است؛ در سخنرانی 8 ماه می‌ هم گفت، زمانی که تحریم‌ها بازگردد، فشار اقتصادی بر ایران وارد می‌شود و در نهایت دولت ایران مجبور می‌شود توافق کند. یکبار دیگر هم در سخنانی مدعی شد که من می‌دانم ایرانی‌ها به‌زودی با من تماس می‌گیرند و با ما توافق خواهند کرد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار