ژنرال در پاکستان

این چهارمین سفر خارجی سرلشکر باقری پس از انتصاب به ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح است. او پیش ‌از این نیز برای دیدار و گفت‌و‌گو با همتا‌یان خود به کشور‌های روسیه، سوریه و ترکیه سفر کرده بود و بویژه سفر او به ترکیه در نوع خود بسیار مهم و سازنده بود.
کد خبر: ۳۰۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ - 19July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سفر اخیر سرلشکر باقری به پاکستان، نخستین سفر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد در 4دهه گذشته است. این چهارمین سفر خارجی سرلشکر باقری پس از انتصاب به ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح است. او پیش ‌از این نیز برای دیدار و گفت‌و‌گو با همتا‌یان خود به کشور‌های روسیه، سوریه و ترکیه سفر کرده بود و بویژه سفر او به ترکیه در نوع خود بسیار مهم و سازنده بود.

سفر بالاترین مقام نظامی ایران به پاکستان و دیدار با مقامات نظامی در کنار دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه دولت انتقالی پاکستان آن ‌هم در شرایط کنونی ایران و منطقه، حائز اهمیت است. در تشریح ابعاد اهمیت این سفر توجه به نقش پاکستان از 2 منظر امنیت داخلی ایران و تحولات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم قابل‌توجه است. این نکته را نباید از نظر دور داشت که در پاکستان مقامات نظامی و ارتش از نفوذ بالایی برخوردارند و نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری‌های پاکستان ایفا می‌کنند.

پاکستان و انتقال داعش به شرق
تقریباً یک هفته قبل از این سفر در 19 تیرماه در رویدادی نادر، سران اطلاعاتی ایران، روسیه، چین و پاکستان در شهر اسلام‌آباد با هدف هماهنگی برای مقابله با قدرت گرفتن داعش در افغانستان گردهم آمدند. «سرگئی ایوانف» مسؤول رسانه‌ای سرویس اطلاعاتی روسیه با اعلام نشست اطلاعاتی چهارجانبه، اهمیت برداشتن گام‌های هماهنگ برای ممانعت از سرایت داعش از عراق و سوریه به افغانستان و بروز تهدید برای کشورهای همسایه را مهم‌ترین محور آن نشست عنوان کرد.

این نشست چند روز پس‌ از آن برگزار شد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفری از پیش اعلام ‌نشده وارد کابل، پایتخت افغانستان شد، در حالی‌ که مقام‌های وزارت خارجه روسیه واشنگتن را به طرح‌ریزی برای انتقال داعش به افغانستان متهم می‌کنند و همه اینها در شرایطی است که اخبار داخلی از افغانستان به سازماندهی جدی داعش در این کشور اشاره دارد.

پاکستان و امنیت داخلی ایران

از طرفی پاکستان یکی از کریدورهای مورد توجه و علاقه آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت انتقال تروریست‌ها به ایران است و طی ادوار مختلف حساب ویژه‌ای روی منطقه بلوچستان پاکستان داشته‌اند. نمونه اخیر آن مطلب «الاخبار» لبنان همزمان با نشست اطلاعاتی چهارجانبه اسلام‌آباد بود که اذعان داشت دولت انتقالی پاکستان درخواست آمریکا و عربستان درباره ایجاد اتاق عملیاتی در بلوچستان را که تحت نظارت گروه مشترکی از عناصر صهیونیستی- آمریکایی و به‌ منظور ایجاد ناآرامی در ایران باشد، رد کرده است.

فراموش نکنیم پیش ‌از این محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی وعده داده بود جنگ را به داخل ایران می‌کشاند. طرف آمریکایی- سعودی برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای گسترش اختلافات نژادی در مناطق مرزی بین ایران و پاکستان و کشاندن جنگ به داخل ایران از طریق اتاق عملیات مستقر در این منطقه برای تحریک بلوچ‌ها در پاکستان انجام داده‌است. آنها تلاش دارند گروه‌های متمرکز در بخش پاکستانی اقلیم بلوچستان را به افزایش سطح عملیات جنگی خود در خاک ایران ترغیب کرده و به ‌این ‌ترتیب جمهوری اسلامی ایران را در جنگ فرسایشی بلندمدتی قرار دهند تا به‌زعم آنها این روند باعث ناآرامی و تقویت اعتراضات مردمی در داخل ایران شود.

نفوذ وهابیت در پاکستان

بر اساس برخی گزارش‌ها و اطلاعات موجود، سعودی‌ها در سال‌های اخیر حمایت‌های مالی خود از شبکه مدارس و آکادمی‌های دینی وهابی در اقلیم بلوچستان را افزایش داده‌اند تا بتوانند از رویکردهای وهابی به‌عنوان پشت پرده و بسترساز حمایت از مبارزات ضدایرانی استفاده کنند. این رویکرد را اندیشکده وابسته به خاندان سعودی به نام «مرکز بین‌المللی پژوهش‌های ایران»- المعهد الدولی للدراسات الایرانیه- پیشنهاد داده که از سوی محمد بن‌سلمان تأمین مالی می‌شود. این مرکز در پژوهش سال گذشته خود از طریق محمدحسن حسین‌پور از عربستان خواسته بود پاکستان را قانع کند سطح مخالفت خود با حمایت نظامی عربستان از بلوچ‌ها ضدایران را کاهش دهد.

این نظریه‌پرداز حامی گروه‌های تروریستی ضد ایرانی مدعی شده در صورتی ‌که چنین چالشی فراروی ایران قرار گیرد، غیرممکن است دولت ایران بتواند برای حفاظت از مساحت‌ها و مسافت‌های گسترده‌ای از اراضی خود کاری انجام دهد.

پاکستان و نظم جدید منطقه

پاکستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مناسبات خوبی با آمریکا برقرار کرده بود؛ اما آمریکا طی سال‌های گذشته و بویژه از زمان روی کار آمدن ترامپ روند ائتلاف‌های خود در آسیا را تغییر داد. بر اساس استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، شهریور 96 واشنگتن در درجه اول مناسبات خود با هند به‌عنوان دشمن سنتی پاکستان را تقویت کرد؛ چرا که به دنبال مهار چین بود، به همین علت پاکستان ضمن خشم و انزجار از تغییر رویکرد آمریکایی‌ها بیش‌ از پیش خود را به چین نزدیک کرده است که همواره به‌عنوان متحد مهم این کشور در جریان جنگ سرد مطرح بود، به ‌عبارت ‌دیگر پاکستان اهمیت استراتژیک خود برای آمریکا را از دست‌داده است و در عین‌ حال برای چین از اهمیت راهبردی برخوردار شده است.

در کنار چین، پاکستان عزم گسترش روابط خود با روسیه، ایران و ترکیه را دارد. دی‌ماه 96 اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با حمایت از ایران و پاکستان اظهار داشت: اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی آشکارا در امور داخلی ایران و پاکستان دخالت می‌کنند مساله‌ای غیرقابل ‌قبول است.

بعد از نزدیکی ترکیه به ائتلاف ایران، روسیه و سوریه، اینک ورود و نزدیکی بیش‌ از پیش پاکستان به این ائتلاف که زمینه‌های آن نیز مهیاست، می‌تواند تقویت‌کننده و تضمین‌کننده صلح و ثبات در منطقه و امنیت در مرزهای ایران باشد.

در چنین شرایطی سفر سرلشکر باقری به پاکستان می‌تواند حامل پیام‌های مهمی به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد که تلاش می‌کنند با حمایت‌های مالی، آموزشی، لجستیکی و اطلاعاتی، تروریسم را در منطقه گسترش داده و تقویت کنند.

منبع: وطن امروز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار