غرب عربستان را به جنگ یمن تشویق کرد تا پول‌هایش را بر باد دهد

رای الیوم نوشت: غربی‌ها عربستان را به جنگ یمن تشویق کردند تا پولی را که از فروش نفت به آن‌ها به دست می‌آورد، به جای هزینه برای پیشرفت، صرف جنگ کند.
کد خبر: ۳۰۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 26July 2018

رای الیوم: غرب عربستان را به جنگ یمن تشویق کرد تا پول‌هایش را بر باد دهدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رای الیوم نوشت: غربی‌ها عربستان را به جنگ یمن تشویق کردند تا پول‌هایی را که از فروش نفت به آن‌ها به دست می‌آورد، به جای هزینه برای پیشرفت کشور، صرف جنگ کند.

روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، نوشت: عملیات طوفان قاطعیت تحت هدایت عربستان سعودی در کسب پیروزی علیه انصارالله یمن و بخش مهمی از ارتش این کشور، ناکام مانده است. در همین حال مقامات ریاض این موضوع را درک نمی‌کنند که غرب و به ویژه آمریکا آن‌ها را بازی داده است.

رای الیوم افزود: بیش از سه سال از جنگ می‌گذرد و ریاض با حمایت کشور‌های عربی و در رأس آن‌ها امارات متحده عربی، نتوانسته است پیروزی چشمگیری علیه انصارالله به دست آورد بلکه در جنایات جنگی و ضد انسانی از جمله کشتار سالمندان، کودکان و زنان و نیز ویرانی زیرساخت‌های شهری از جمله مدارس و بیمارستان‌ها فرو رفته است. این روند عربستان، امارات و سایر اعضای ائتلاف را با انتقاد‌های بین الملی و محکومیت سازمان ملل متحد رو به رو کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود حمایت نظامی گسترده غرب از ائتلاف (موسوم به عربی) و استفاده آن از سلاح پیشرفته، این ائتلاف پیروزی قابل ذکری به دست نیاورده است. نتیجه مسلم جنگ تا این لحظه، شکست در پیشروی زمینی و شکست سخت‌تر در جلوگیری از موشک‌های بالستیکی است که به صورت منظم و هفتگی بر عربستان فرو می‌بارد.

یک کارشناس غربی در امور تاریخ سیاست غرب در قبال جهان عرب که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با رای الیوم در این زمینه گفت: پاریس و واشنگتن ریاض را به سخره گرفته و مقامات سعودی را دچار این توهم کرده اند که به سرعت پیروز می‌شوند. اکنون رفیق آن‌ها یعنی امارات نیز در باتلاق یمن فرو رفته است.

این کارشناس تاکید کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، هوشمند نبود. او تاریخ دسیسه‌ها و توطئه‌های غرب را در جهان عرب نمی‌داند وگرنه به یاد می‌آورد روباه سیاستمدار آمریکایی یعنی هنری کسینجر، چهار سال قبل گفته بود کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نباید از پول‌هایی که به لطف فروش نفت به غرب جمع آوری کرده اند، بهره‌مند شوند. اگر بن سلمان این را به یاد داشت توصیه مقامات پشت پرده در لندن، پاریس، واشنگتن را نمی‌پذیرفت و وارد این جنگ نمی‌شد. عربستان به هوای رسیدن به ریاست، قربانی یک دام روانی شد.

وی از باب مقایسه گفت: واشنگتن صدام را نیز به این توهم انداخت که می‌تواند در کویت دخالت کند بدون آن که در معرض واکنش جامعه جهانی قرار بگیرد. او هم در دام افتاد و عراق با دو جنگ متوالی در هم شکست. اکنون نیز عربستان در حال در هم شکستن خود در جنگ یمن با خدعه غربی هاست که جزئیات آن در آینده مشخص می‌شود همان گونه که قبل از این هم دسیسه‌های زیادی برملا شده اند.

بنابر این مطلب، ریاض در جهت نقشه‌های کاخ سفید که برخی از آن‌ها به فلسطین مربوط می‌شود، قدم برمی دارد و برای کسب دوستی واشنگتن برای مقابله با ایران، به دنبال دوستی با اسرائیل است. عربستان که هرچند به لحاظ سیاسی و دینی در قلب رویارویی با رژیم صهیونیستی بود، اکنون گفتمان نرمش در برابر سیاستمداران اسرائیلی را در پیش گرفته است.

ریاض همچنین از بحران مالی رنج می‌برد حال آن که پیشتر مازاد بودجه داشت. اراده کسینجر و طرفدارانش محقق شد و اکنون عربستان به جای آنکه پول هایش را برای توسعه کشورش هزینه کند، در جنگی بی ثمر و باخته صرف می‌کند.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها