قاسمی در نشست خبری:

امکان گفت‌وگو بین ایران و آمریکا وجود ندارد/ نباید ترامپ را جدی گرفت

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: با توجه به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران، امکان اینکه ما بخواهیم با آنها گفت‌وگو داشته باشیم، وجود ندارد و آمریکا هر روز نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست.
کد خبر: ۳۰۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ - 30July 2018

امکان گفتگو بین ایران و آمریکا وجود ندارد/نباید ترامپ را جدی گرفتبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا اظهار داشت: این سفر انجام شد و دیدارهایی هم صورت گرفت، از اهداف و محتویات سفر وی اطلاعی ندارم.

وی افزود: روابط میان ایران و عمان مستمر و خوب است و به نظرم نباید دنبال برخی موارد با سفرهایی اینچنینی بود.

قاسمی در خصوص طرح برخی خبرها در مورد احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا، گفت: این بحث ها عمدتا رسانه ای است و مقام خاصی اظهار نظری نکرده، سیاست های آمریکا در قبال ایران مشخص است و مساله برجام هم روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره شکایت ایران از آمریکا در دادگاه بین المللی لاهه، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق خود و نشان دادن تعهداتش با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و عدم انجام تعهداتش، از هر سازوکاری که در جهان وجود داشته باشد استفاده می‌کند و دادگاه این شکایت هم قرار است در شهریور ماه برگزار شود و باید دید این سیر قضایی چگونه طی خواهد شد.

وی ادامه داد: باید صبور بود و تلاش خواهیم کرد که برای صیانت از حقوق خود، از هر ابزار مشروعی استفاده کنیم.

قاسمی در خصوص برخی اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران تصریح کرد: آقای ترامپ هر روز صبح که بیدار می شود تصور می‌کند جهان هم با او بیدار می شود، نباید خیلی به حرف های او توجه کرد و جدی گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام و ادامه تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران، امکان چنین مساله ای که ما بخواهیم با آنها گفتگو داشته باشیم وجود ندارد و آمریکا هر روز نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست.

تماس‌های ما با اروپا دائمی است/ امیدواریم به آنچه که مدنظر داریم، دست پیدا کنیم

قاسمی در ادامه پیرامون مذاکرات میان ایران و روسها در حوزه های مختلف از جمله برجام گفت: تماس های ما با اروپا مستمر و دائم است و ما بایکدیگر همچنان ارتباط داریم وخوش‌بینی هایی وجود دارد، چرا که گام های رو به جلویی برداشته شده است و بحث های کارشناسی ما همچنان دنبال می شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدوارم در زمان مقتضی بتوانیم به آنچه که مدنظر داریم، دست پیدا کنیم و بتوانیم در دور جدید روابط با یکدیگر گام های بهتری برداریم.

معاونت دیپلماسی اقتصادی بدنبال تسهیل ارتباطات اقتصادی است

وی در خصوص وظایف معاونت دیپلماسی اقتصادی در حوزه مناطق آزاد تجاری تصریح کرد: این معاونت وظیفه ایجاد ارتباط، هماهنگی و فراهم کردن شرایط جهت تسهیل ارتباط میان سازمان های خصوصی و دولتی با نمایندگی های ایران در خارج از کشور و بخش های خصوصی و اقتصادی کشورهای مختلف جهان را بر عهده دارد.

قاسمی گفت: وضعیت مناطق آزاد و بحث هایی که در این خصوص مطرح است در حیطه وظایف وزارت امور خارجه نیست و دستگاههای دیگر باید پاسخگو باشند و همانطور که گفتم ارتباط دستگاه های داخلی با خارج از کشور و هماهنگی های لازم در این خصوص از وظایف ذاتی وزارت خارجه به حساب می آید.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص اهمیت سمینار سفرا که به تازگی برگزار شد، یادآور شد: ما همچنان سنت حسنه برگزاری سمینار سفرا را که از اوایل دهه ۶۰ داشتیم، ادامه می دهیم. هرچند که بنا به دلایلی نتوانستیم هر سال این سمینار را برگزار کنیم. سمینار سفرا امسال با توجه به شرایط ویژه منطقه ای، بین المللی، همسایگان و وضعیت ایران پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین تهدیداتی که از سوی برخی قدرت های بین المللی علیه ایران صورت گرفته دارای اهمیت ویژه ای است.

وی با بیان اینکه این سمینار تا فردا ادامه پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: برنامه های اصلی سمینار هفته گذشته انجام شد که علاوه بر دیدار با روسای سه قوه، مجموعه مدیران وزارت خارجه و سفیران ایران به حضور رهبری انقلاب هم رسیده اند.

قاسمی گفت: تعدادی از سفرا در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و دیگر زمینه ها در جلسات صحبت هایی را مطرح کردند و با بیان دیدگاه های خود به جمع بندی در حوزه های مشخصی دست پیدا کردند.

«ناتوی عربی» در حد یک شعار باقی خواهد ماند

سخنگوی وزارت خارجه درابره مطرح شدن مجدد موضوع "ناتوی عربی" در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران، اظهار داشت: این بحث جدیدی نیست هرچند که شاید امروز با صدای بلندتری این موضوع مطرح می شود، اما ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شرایط و اقتضائات زمانی تشکیل سازمان ناتو در دوره مشخص خود چه بوده و امروز شرایط و مسائل حوزه کشورهای عربی چه مواردی است که با توجه به اینها باید گفت اصلا به کارگیری این واژه اشتباه است و نمی توان شباهتی میان این دو پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه ما در مجموعه روابط بین العربی می بینیم و در گذشته دیدیم، عدم انسجام و وجود فاصله های مختلف میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است و به همین دلیل باید گفت که طرح ناتوی عربی در هر حد یک شعار باقی خواهد ماند.

گفتگوهای ما با اروپا درباره مسئله یمن ادامه خواهد داشت

قاسمی پیرامون ادامه گفتگوها میان ایران و اروپا در موضوع یمن با توجه به شرایط اخیر آن کشور یادآور شد: گفتگوهای ما با اروپا در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و مسئله یمن همچنان ادامه دارد و در زمان مقتضی و در فرصت های آتی علیرغم تلاش برخی کشورها در ممانعت از برگزاری این نشست ها، گفتگوهای ما با اروپا در مسئله یمن ادامه خواهد داشت که این با توجه به وضعیت بسیار وخیم مردم یمن لازم است که وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تداوم سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران تصریح کرد: ایران سیاست خود را در قبال کشورهایی که نسبت به آن رفتاری دوستانه و یا خصمانه دارند، مشخص کرده و آمادگی های لازم را در برابر هر اقدام خصمانه ای از سوی هر کشوری دارد و در سمینار اخیر سفرا هم آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را در کمیته های خاصی مورد توجه قرار دادیم و برای هرگونه وضعیتی پیش‌بینی و آمادگی لازم را داریم.

وی افزود: امیدوارم حاکمان آمریکا به نقش و اهمیت ایران پی برده و از تاریخ و گذشته بهره ببرند و در اخذ تصمیمات خود از مشاورانی که اطلاعات خوبی از تاریخ و فرهنگ ایران دارند، استفاده کنند تا مشکلات دیگری برای خودشان به وجود نیاورند و اشتباه محاسباتی دیگری همچون موضوع افغانستان و عراق را دوباره مرتکب نشوند.

در زمان لازم، اقدام متقابل را برابر هلند انجام می‌دهیم

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در قبال اقدام دولت هلند نسبت به اخراج دیپلمات های ایرانی، اقدام متقابلی انجام داده است یا خیر، اظهار داشت: سیاست خارجی همواره منافع و مصالح کلی کشور را با توجه به شرایط منطقه و جهان در نظر می گیرد و با توجه به این مسئله بهترین گزینه ها را به کار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پس از این اقدام از سوی دولت هلند بلافاصله سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار و مراتب شدید اعتراض ایران به وی ابلاغ شد، افزود: بنا به دلایلی در موضع‌گیری وزارت خارجه که از سوی من انجام شد، موضوع احضار سفیر را پس از چند هفته بدون قید زمان احضار وی به وزارت خارجه اعلام کردیم.

وی گفت: ما با دولت هلند همچنان در تماس هستیم و این حق را هم برای ایران قائلیم که در زمان لازم اقدام متقابل را انجام دهیم که این بستگی به بررسی های ما و سیاست هایی دارد که ما آن را دنبال می کنیم و فعلاً بیشتر از این در این رابطه صحبت نمی کنم و امیدوارم در آینده در صورت نیاز بتوانیم صحبت بیشتری را انجام دهیم.

قاسمی درخصوص اظهارات اخیر نتانیاهو در خصوص حمایت از مردم ایران در مقابل نظام و طرح برخی اتهامات علیه مسئولان نظام تأکید کرد: طبیعی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ روانی و سیاست های خصمانه آنها علیه ایران دست به تلاش های مذبوحانه ای بزند، اما باید بداند که مردم ایران آگاه به ماهیت وی و رژیم اشغالگر قدس هستند و از اهداف شوم آنها نسبت به ایران اطلاع دارند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: نباید چندان توجهی به سخنان این فرد داشت؛ چرا که کسی که دستش به خون ملت فلسطین آلوده است و جنایات وسیع او در سطح جهان قابل مشاهده است برای فرار از جنایاتی که مرتکب شده به این قبیل ادعاهای بی اساس روی می آورد.

پیگیر پرونده بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان هستیم

وی در پاسخ به این سوال که اقدام ایران در برابر بازداشت دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در وین تاکنون چه بوده و وضعیت پرونده این دیپلمات به کجا رسیده است، تصریح کرد: دیپلمات بازداشت شده ما در وین به هنگام استراحت با خانواده خود در خاک آلمان دستگیر می شود که از همان زمان تماس های ما با مقامات ذیربط آنها ادامه دارد و امیدواریم هرچه زودتر این ابهامات برطرف شود.

قاسمی گفت: آنچه که در هلند اتفاق افتاد و آنچه که در خصوص آقای اسدی در آلمان رخ داد، باید در این قالب تفسیر شود که روزی که ما در وین نشست داریم، این اتفاق صورت می گیرد که نشان دهنده آن است که عناصری درصدد خدشه وارد آوردن به وجهه ایران در اروپا و در سطح بین المللی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه پرونده این موضوع همچنان مفتوح است و ما تلاش های خود را در خصوص پیگیری این پرونده ادامه خواهیم داد، بیان کرد: امیدواریم هرچه زودتر این سوءتفاهم که به شیطنت های برخی سرویس های امنیتی خارجی بازمی گردد، روشن شود و مسئله فیصله پیدا کند.

جزئیات سفر ظریف به سنگاپور و سریلانکا

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دستور کار وزیر امور خارجه در سفر به سنگاپور که به زودی انجام خواهد شد، اظهارکرد: این سفر بنا به دعوت رسمی دولت سنگاپور از آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در پنجاه و یکمین اجلاس آس. آن صورت می گیرد.

قاسمی گفت: هدف اصلی این سفر امضاء پیمان مودت آس. آن است و از آنجا که این اجلاس و اعضای شرکت کننده در آن از اهمیت بالایی برخوردار هستند، امضاء این پیمان هم برای ما حائز اهمیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این سند در مجلس شورای اسلامی مراحل خود را طی کرد و همانطور که گفتم، با توجه به دعوت دولت سنگاپور، وزیر خارجه عازم سنگاپور می شود، البته پیش از عزیمت به سنگاپور، آقای ظریف فردا سفری را به سریلانکا هم خواهد داشت.

وی بیان کرد: برای این سفر تعدادی ملاقات با مقامات سنگاپور از جمله وزیر امور خارجه آن کشور برای آقای ظریف در حال تنظیم است که ان‌شاءالله پس از انجام ترتیبات لازم، دیدارهای وزیر امور خارجه اطلاع رسانی خواهد شد.

سفیر جدید ایران در چین به زودی معرفی می‌شود

قاسمی در خصوص برخی از سفارتخانه های ایران که همچنان بدون سفیر باقی مانده اند، اظهارکرد: تعداد زیادی از سفرایی که ماموریت آنها تمام شده به تهران بازگشته اند و سفیر جدید ما در چین هم که جهت حضور در سمینار سفرا به تهران بازگشته بود، با توجه به توانمندی هایی که دارند، با اصرار و پیگیری مقامات کشور، مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفته اند و لذا ما برای تعیین سفیر جدید در چین با توجه به اهمیتی که این کشور برای ما دارد، در حال پیگیری هستیم تا سفیر جدید به زودی معرفی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص طرح برخی ادعاها پیرامون عهده دار شدن سفارت ایران در فرانسه از سوی اینجانب باید بگویم که بنده همچنان در این کسوت در خدمت شما هستم. هرچند که ممکن است رسانه های فرانسوی گمانه‌زنی هایی را در خصوص بنده نوشته باشند.

بعید است آمریکا اینقدر از خردمندان تهی باشد که با ایران بجنگد

وی در خصوص ادعای برخی رسانه ها و محافل سیاسی مبنی بر احتمال وقوع جنگ از سوی آمریکا علیه ایران اظهارکرد: جنگ را متصور نیستم و بعید می دانم که آمریکا اینقدر از خردمندان تهی شده باشد که با توجه به توانمندی ها و برخورداری ایران از مولفه های قدرت از جمله توان بالای دفاعی، موقعیت مناسب جغرافیایی، وجود تاریخ، فرهنگ و مردمانی شجاع و مقاومت، بخواهد چنین اشتباه بزرگی را در قبال ایران مرتکب شود.

امارات نقش اساسی و عمده‌ای در فاجعه یمن دارد

قاسمی در خصوص منهدم شدن دو نفتکش عربستانی در تنگه باب المندب و طرح برخی اتهامات نسبت به ایران بیان کرد: با وجود نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه، اما همچنان برخی با درشت‌گویی حرف های نامناسبی را بیان می کنند و کار به جایی می رسد که ایران را تهدید کرده و تلاش می کنند و بر مشکلات خود در یمن با فرافکنی و کشاندن پای دیگران به این موضوع، سرپوش می گذارند.

وی گفت: امارات نقش اساسی و عمده ای در فاجعه یمن دارد و در نهایت هم با شکست های متمادی و بن‌بستی که در یمن گرفتار آن خواهند شد، در تلاش برای دشمن انگاری فرضی هستند تا بلکه بتوانند از بار گناهان خود در فاجعه یمن بکاهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مردم یمن مردمی مبارز هستند و متکی به سلاح ها و توانمندی های خودشان و ایران هم بارها گفته که نقشی در ارسال سلاح به یمن نداشته و اینها صرفاً اتهام زنی است. امارات باید متوجه مصالح و منافع خودش باشد، چرا که مصلحت آن کشور ایجاب نمی کند که به این قبیل موضوعات دامن بزند.

قاسمی پیرامون طرح برخی اتهامات در خصوص مسلح کردن طالبان از سوی ایران در افغانستان بیان کرد: این موضوع را تکذیب می کنم. چرا که تسلیح نیروهای افغانستان چه طالبان و چه دیگر گروه ها از جمله برنامه های ایران نبوده و نخواهد بود چرا که ایران همواره در راستای ایجاد صلح، ثبات و امنیت قدم بر داشته و توسعه‌یافتگی افغانستان و دیگر همسایگان خود را به نفع خود می داند که این سیاست کلان ایران برای تمام کشورهای همسایه است.

وی گفت: بنابراین، طرح این قبیل مسائل و ارتباط دادن گروه های مسلح در افغانستان به ایران برای انحراف افکار عمومی مردم افغانستان طراحی شده که امیدوارم مردم این کشور با آگاهی از طرح و نقشه دشمنان متوجه اختلاف‌افکنی آنها در ارتباط میان تهران و کابل بشوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت بسته پیشنهادی اروپا به ایران در قالب برجام گفت: ما در ابتدا اراده‌ی سیاسی اروپایی‌ها را برای ماندن در برجام و ادامه ارتباط با ایران داشتیم که در قالب آن، به تفاهماتی دست پیدا کردیم. در انجام مذاکرات مشکلاتی نداشتیم و تفاهمات لازم هم وجود داشت و گفت‌وگوهای ما در سطوح و بخش‌های مختلف ادامه داشته و دارد. اما در بعضی‌ بخش‌های فنی، مسائلی باقی مانده که نیاز به گفت‌وگو و حل و فصل آنها داریم و تا جایی که من اطلاع دارم ما ضرب‌الاجلی برای پایان مذاکرات با آنها نداشته ایم.

قاسمی ادامه داد: ما مراحل زیادی را با اروپایی‌ها پشت سر گذاشتیم و امیدوارم هر چه زودتر در خصوص مسائل فنی هم به تفاهمات لازم دست پیدا کنیم و در پایان بتوانیم تصمیم‌گیری مناسبی را در سطح کلان نظام داشته باشیم.

وی در خصوص روابط میان ایران و روسیه و مواضع دو کشور درباره مسئله سوریه اظهار داشت: روابط میان ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف با گستردگی خوبی ادامه دارد و همکاری‌های ما در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی ارتباطی با مسائل منطقه‌ای و دیدگاه دو طرف در این خصوص نداشته و نخواهد داشت.

وزارت خارجه در حوزه نظارت بر عملکرد کارکنان، یکی از بهترین دستگاه‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون نظارت بر عملکرد و وظایف وزارت خارجه و زیرمجموعه‌های آن گفت: به اعتقاد من وزارت امور خارجه در حوزه نظارت و کنترل کیفیت و عملکرد کارکنان و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، یکی از بهترین و شفاف‌ترین دستگاه‌های دولتی در کشور است.

قاسمی ادامه داد: از دهه ۶۰ بازرسی‌های دوره‌ای از نمایندگان ایران در خارج از کشور به منظور کنترل و نظارت روی اقدامات کارکنان و پیگیری مسائل مرتبط با شئونات دیپلماتیک در وزارت خارجه دنبال می‌شود. در رابطه با بحث صرفه‌جویی در مسائل اقتصادی، با توجه به شرایط اخیر طراحی‌های جدیدی برای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور صورت گرفته که به آنها ابلاغ شده و بخش دیگری هم پس از پایان سمینار سفرا به آنها ابلاغ می‌شود.

در میان سفرا دوتابعیتی نداریم

وی در خصوص موضوع دوتابعیتی‌ها گفت: بحث عجیبی شده و برخی متأسفانه ناآگاهانه آمار، ارقام و لیست بیرون می‌دهند از اشخاصی که به زعم آنها دوتابعیتی هستند و در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار، اما نهادهای امنیتی آن را تکذیب کرده اند که البته در میان اسامی اعلام شده از سوی برخی، نام بعضی از سفرا هم مطرح کرده‌اند که این دروغ محض بود، چرا که چنین موضوعی نه در وزارت خارجه است و نه در میان سفرای ما چنین اتفاقی مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در شرایط اقتصادی امروز تصریح کرد: بحث ایرانیان خارج از کشور برای وزارت امور خارجه همیشه مهم بوده و ما اداره‌ کل و ستاد ایرانیان خارج از کشور را در وزارت خارجه داریم و همواره علاقه‌مندیم ارتباط این عزیزان با ایران وجود داشته باشد و به کشورشان آمد و شد داشته باشند و بتوانند با توجه به سرمایه‌هایی که در اختیار دارند، نقشی جدی در اقتصاد کشور ایفا کنند که البته برای تحقق این موضوع، تنها وزارت خارجه کافی است.

قاسمی اظهار داشت: برخی از نهادها و دستگاه‌ها بهتر است با وزارت خارجه در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند و قواعد، قانون و عُرف باید همگی در راستای تسهیل آمد و شد و سرمایه‌گذاری این عزیزان باشد. وقتی ما بی‌دلیل هر روز در بلندگوهای مختلفی صحبت از افراد دوتابعیتی و حرف‌های نامطلوب این‌چنینی مطرح می‌کنیم، این شرایط را برای ایرانیان خارج از کشور نامساعد می‌کند و امیدواریم با اجماعی کلی در کشور بتوانیم از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده مناسبی را داشته باشیم.

وی همچنین درباره برخی سنگ‌اندازی‌های آمریکا در قبال ایجاد ارتباطات اقتصادی میان ایران و کشورهای مختلف جهان گفت: ما به هر کشوری که سفر داریم، آمریکا هیأتی را پس از ما به آن کشور اعزام می‌کند و حتی اگر آنها از سفر ما زودتر مطلع شوند، پیش از ما به آن کشور می‌روند و تلاش می‌کنند با جدیت تمام در روابط میان ایران با آنها خللی ایجاد کنند تا بلکه به اندیشه خام خود، ما را انزوای بین‌المللی قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: معاونت دیپلماسی اقتصادی بخشی از وزارت خارجه است و این موضوع یک بحث کلان است که وزارت خارجه با همه توان و ظرفیتی که از آن برخوردار است، در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا ایستادگی می‌کند.

وزارت خارجه با تمام نهادها از جمله سپاه پاسداران همکاری خوبی دارد

قاسمی در خصوص اظهارات اخیر سرلشگر سلیمانی در پاسخ به اظهارات نسنجیده ترامپ علیه مردم ایران تصریح کرد: امروز یک اجماع جدی در کشور وجود دارد و هرکس و هر نهادی به فراخور حال خود به ایفای نقش مشغول است و یکی از نتایج و مزایای اجرای سیاست‌های خصمانه و ناآگاهانه آقای ترامپ علیه ایران، نزدیکی بیشتر جناح‌های مختلف به یکدیگر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف کشور با یکدیگر کارهای زیادی را انجام داده‌اند و ما امروز در وزارت امور خارجه با تمام نهادها و سازمان‌ها از جمله سپاه پاسداران ارتباط و همکاری خوبی داریم و باید با این اتحاد و انسجام کاری کنیم که طرف مقابل تنها یک صدا از ایران بشنود و آن، مقاومت و ایستادگی در برابر سیاست‌های خصمانه دشمنان است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار