معاون آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس:

تجربیات مدیریتی نوجوانان رزمنده در کتب درسی ثبت شود

سرهنگ «احمد یارمحمدی» گفت: در دوران جنگ تحمیلی تعداد زیادی از فرمانده دسته، گردان و گروهان، دانش آموزانی بودند که داوطلبانه به جبهه اعزام شده و باید از تجربیات مدیریتی آنان در کتب درسی استفاده شود.
کد خبر: ۳۰۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ - 30July 2018

تجربیات مدیریتی نوجوانان رزمنده در کتب درسی ثبت شوندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم آباد، سرهنگ «احمد یارمحمدی» معاون آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ظهر امروز در جلسه آشنایی با ظرفیت‌ها و نوع فعالیت در وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در سالن آموزش و پژوهش استانداری برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی فرصت مناسبی برای ترویج مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی افزود: در کشور ما ثروت عظیم فرهنگی مبنای بازدارندگی است که باعث میل به جهاد و ایستادگی در مقابل ظلم می شود بنابراین توان نظامی مانند در اختیار داشتن ماشین آلات جنگی و دیگر توانمندی های نظامی در الویت بعدی قرار دارد.

این استاد حوزه دفاع مقدس گفت: در کتاب های مدیریت با نگاه سود و زیان به انسان نگریسته می شود اما در نگاه اسلام به انسان، بحث کرامت انسانی مطرح است و در کشور ما پایه اصلی آموزه ها، قرآن و اهل بیت است که در متون درسی باید دیده شود و علمی که مورد تائید مبنای وحیانی باشد مفید و ماندگار است و تجربه، بازوی  دیگر سنجش علوم است که در کشور ما بالاترین تجربه دفاع مقدس است.

یار محمدی با استناد به این سخن مقام معظم رهبری که بهترین و برجسته ترین فکرها باید برای آموزش و پرورش طراحی شود، افزود: فاخرترین سرمایه های دفاع مقدس در اختیار آموزش و پرورش است. کثرت جمعیت معلمان و دانش آموزان می تواند ظرفیت مناسبی برای انتقال مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس باشد. فرهنگ جهاد و ایثار باید در آموزش و پرورش نهادینه شود.

معاون آموزش و ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه محوری در نظام آموزشی در دستور کار است، تصریح کرد: در حال حاضر 940 هزار معلم و بیش از 13 میلیون دانش آموز در بیش از 106 هزار مدرسه فعالیت دارند که با رویکرد سپردن اختیارات به مدرسه، امکان شکوفایی استعداها و خلاقیت های منطقه ای و محلی این دانش آموزان فراهم می شود و در این راستا سیاست های کلی به مدرسه ابلاغ می شود و این طراحی و اجرا بر عهدۀ مدارس است.

این مسئول با تأکید بر لزوم ورود غیر مستقیم به کتاب ها و برنامه های درسی عنوان کرد: همکاری و تعامل در خصوص تقویت کمی و کیفی اسناد مربوط به دفاع مقدس، حمایت همه جانبه از ورود آموزه های دفاع مقدس در کتاب ها و برنامه های درسی آموزش و پرورش، تجهیز کتاب خانه های مدارس به کتاب های دفاع مقدس و لحاظ کردن درس آشنایی با دفاع مقدس برای کارکنان آموزش و پرورش از جمله مهمترین اهداف معاونت ادبیات بنیاد حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است.

وی گفت: سه بال مهم در آموزش و پرورش، محتوای درس، معلم و فضای آموزشی هستند که با آموزش های لازم و توانمند سازی معلمان، می توان ضعف های دو بال دیگر را پوشش داد.

یار محمدی خاطر نشان کرد: با توجه به تفاوت های قومی، آداب و رسوم، لهجه، خرده فرهنگ ها و علایق ایجاب می کند که ما در هر استان و منطقه ای به سمت بومی سازی نظام آموزشی برویم به خصوص در حوزه دفاع مقدس در کتب درسی مرتبط با هر استان از ایثارگران و شهدای همان استان نام برده شود که این خود باعث ایجاد انگیزه می شود به عنوان مثال دانش آموزان لرستانی، می توانند در صفحات کتابی که باید راجع به شهدای دانش آموز بنویسند، راجع به 907 شهید دانش آموز این استان مطالبی را درج کنند.

معاون ادبیات و آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پایان گفت: در دوران دفاع مقدس تعداد زیادی از فرمانده دسته ها، گردان ها و گروهان، دانش آموزانی بودند که داوطلبانه به جبهه اعزام شده و بحران ها را مدیریت می کردند و در لحظه تصمیم می گرفتند که باید تجربیات مدیریتی آنان در کتب درسی ثبت شود.

انتهای پیام/        

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار