‌در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی سمنان مطرح شد

گلایه چمران از نمایندگان مجلس به دلیل طرح موضوع شهردار انتصابی

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: نمایندگان مجلس در صورت تصویب طرح شهردار انتصابی به طور قطع با کرسی نمایندگی خود خداحافظی خواهند کرد.
کد خبر: ۳۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸ - 02October 2014

گلایه چمران از نمایندگان مجلس به دلیل طرح موضوع شهردار انتصابی

 به گزارش دفاع پرس، "مهدی چمران"  رئیس شورای عالی استانها در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی شهر، شهرستان و استان در سمنان اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده و باید به خاطر آن به شدت از نمایندگان مجلس گلایه کرد، ارائه طرح شهردار انتصابی در مجلس است.

وی گفت: براساس این طرح، قرار شده تا هیئت حل اختلاف شهردار را انتخاب کند که این امر قاعدتاً امکانپذیر نیست.
 
رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: براساس این طرح در مجلس از سوی برخی نمایندگان ارائه شده، هیئت حل اختلاف میتواند شهردار را انتخاب کند و البته این طرح بیشتر انتصاب شهردار به نظر میرسد.
 
چمران گفت: انتخاب شهردار کار هیئت حل اختلاف نیست و این هیئت باید به رفع مشکلات و حل اختلافات بپردازد تا اینکه بخواهد شهردار انتخاب کند.
 
وی افزود: ارائه طرح شهردار انتصابی توسط هیئت حل اختلاف درست نیست و این طرح اگر در خانه ملت تصویب شود، نمایندگان دیگر نماینده نخواهند بود چرا که اعضای شوراهای اسلامی شهر با چنین طرحی مخالف هستند.
 
رئیس شورای عالی استانها افزود: طبق نظر ارائهدهندگان این طرح، هیئت حل اختلاف میتواند سه نفر را به عنوان شهردار پیشنهاد دهد و شورای شهر نیز باید یکی از آنها را انتخاب کند و در صورت عمل مخالف این، هیئت حل اختلاف خود میتواند شهردار مورد نظر را منصوب کند.
 
چمران افزود: طبق این رویه، شهردار اگر منصوب شد و مشکلی در کارش وجود داشت و استیضاح شد، باید در هیئت حل اختلاف استیضاح وی بررسی شود و درباره آن تصمیمگیری صورت گیرد و این اقدام در عمل اختیار را از شوراها میگیرد.
 
وی همچنین با اشاره به طرحهای خوبی که در مجلس شورای اسلامی پیگیری میشود، ادامه داد: براساس یکی از این طرحها، شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه شهرداریها که مشکلات عدیدهای داشتند و باید بخشی از کمکهای شهرداریها را به عنوان مالیات به دولت پرداخت میکردند، دغدغههایشان کاسته شد و کار ارزندهای در مجلس در ارتباط با رفع این مشکلات صورت گرفت.
 
رئیس شورای عالی استانها گفت: مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است تا یک درصد از مالیاتهای مستقیم به شهرهای زیر 250 هزار نفر جمعیت اختصاص یابد که این کار خوبی است و نمونهای از اقدام دولت برای تأمین درآمد پایدار مورد نیاز شهرداریها محسوب میشود.
 
چمران افزود: امروز در شهرداریهای کشور درآمد پایدار وجود ندارد و باید برای این بخش فکری شود؛ گرچه سالهای پیش در مجلس و دولت تصویب شده است که شهرداریها خودکفا باشند اما هنوز معلوم نیست که شهرداریهای کشور چطور باید به درآمدزایی برسند.
 
وی گفت: مهمترین مشکل امروز ما در شهرداریها نداشتن درآمد پایدار است و به نوعی شهرداریهای کشور تا حدود زیادی ناتوان هستند و هرچه شهرها کوچکتر میشود، وضع در این بخش بدتر خواهد شد.
 
رئیس شورای عالی استانها گفت: شهرداران باید بتوانند به سرعت و براساس کار کارشناسی و به شکلی کارآمد تصمیم بگیرند و به عمران و آبادانی شهر خود بپردازند.
 
چمران افزود: اقتصاد مقاومتی از مهمترین مسائلی است که در شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداریها باید مورد نظر قرار گیرد و همه فعالیتها با اقتصاد مقاومتی مطابقت داده شود و برای هر یک ریال بودجه شهرداریها برنامهریزی جمعی صورت گیرد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار