بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی به مناسبت 14 مرداد؛

روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر زیاده‌خواهی غرب است

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در بیانیه‌ای روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» را نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر زیاده‌خواهی غرب دانست.
کد خبر: ۳۰۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰ - 04August 2018

روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر زیاده خواهی غرب استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بجنورد، ادار‌ه‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی به مناسبت 14 مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: شرایط حاکم در عرصه بین‌المللی و ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی فعال در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور دست‌یابی به ابزار و راهکارهای نشر ارتقاء و حفظ تعالی و ارزش‌های اسلامی در حوزه حقوق بشر و همچنین به منظور حمایت و دفاع از تصویر واقعی اسلام و نیز مبارزه علیه اهانت به اسلام و تشویق گفتگوی میان مذاهب ایجاب می کرد که روزی بعنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» انتخاب شود تا در آن روز فرصتی برای امت اسلامی فراهم شود تا مسلمانان بتوانند در خلال آن روز، حقوق بشر در اسلام را به جامعه جهانی معرفی کنند.

روز چهاردهم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته و مناسبت آن تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ است، این اعلامیه در اجلاسی که در 21 ژوئیه تا 5 اوت 1990 میلادی (10 تا 15 مرداد ماه 1369) در قاهره برگزار شد طی قطعنامه شماره P19/49 به تصویب وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی رسید.

محتوای این اعلامیه همانند محتوای اعلامیه جهانی، آزادی سیاسی و اجتماعی و بسیاری از آزادی‌های دیگر را از حقوق انسان‌ها می‌داند و دولت و اجتماع را در فراهم كردن محیط زندگی برای برخورداری از این حقوق مسئول می‌داند. در کل، محتوای این اعلامیه همانند اعلامیه جهانی صرفا یک بیانیه مشترک از حقوق بشر اسلامی است و نه کنوانسیون یا معاهده‌ای الزام‌آور. در این اعلامیه همانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، بر شرافت و کرامت ذاتی انسان تکیه شده و برخی از حقوق که در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیامده، در اعلامیه اسلامی مورد توجه و تصریح قرار گرفته است؛ مثل ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن یا حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و نیز حق زندگی در محیط پاک و دور از مفاسد اخلاقی و داشتن امنیت دینی علاوه بر امنیت‌های مربوط به جان و خانواده و ناموس و نیز اشاره به لزوم حفظ حرمت انسان حتی پس از حیات او و محترم شمردن جنازه او.

غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش های لیبرال سکولار حاکم برجامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر این زیاده خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می شود.

امروز غرب و متحدان آن در حالی دم از حقوق بشر و کرامت انسانی می زنند که با صراحت از کمک های مالی و تسلیحاتی به شورشیان و ترویست‌های سوریه، عراق و یمن خبر می دهند که در اثر جنایت های آنها در این کشورها و جنگ داخلی به راه افتاده در اثر جنایت های آنها، ده ها هزار نفر کشته و میلیونها نفر آواره شده اند.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا انقلاب و دفاع مقدس معتقد است که کشورهای اسلامی همه استعدادها و زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی با تکیه بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی را دارند و تحولات اخیر در کشورهای اسلامی دلیل دیگری بر حقانیت شعارهای ضد استکباری جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها