یادداشت/ محمدرضا کیاشمشکی

تلنگر سعودی به خباثت آمریکایی

بهتر است رئیس جمهور آمریکا برای پیاده‌سازی طرح خبیثانه و رویاپردازانه خود در خصوص متوقف کردن و یا اعمال محدودیت شدید در صادرات نفت ایران، بار دیگر ظرفیت شرکای خود از جمله سعودی‌ها را مورد بررسی قرار دهد.
کد خبر: ۳۰۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ - 07August 2018

تلنگر سعودی به خباثت آمریکاییبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدرضا کیاشمشکی در یادداشتی نوشت:

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 30 ژوئن (9 تیرماه) در حساب توییتری خود نوشت: «من با ملک سلمان عربستان سعودی حرف زدم و توضیح دادم، به دلیل آشفتگی و اختلال عملکرد در ایران و ونزوئلا از او می‌خواهم، تولید نفت را برای جبران کسری و ایجاد توازن در بازار، شاید تا 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، ملک سلمان موافقت کرده است.»

بلافاصله بعد از آن رسانه های غربی در پوشش گسترده به این موضوع پرداختند. رویترز در گزارشی نوشت: «عربستان به ترامپ اطمینان داده است که این کشور در صورت نیاز می تواند تولید نفت را افزایش دهد و ریاض دارای 2 میلیون بشکه ظرفیت تولید ذخیره است که می تواند جهت آرام کردن بازار و جبران کاهش عرضه ایران و ونزوئلا به بازار سرازیر شود.»

این حرکت هماهنگ امریکا، عربستان و رسانه های غربی به طور مشخص، آماده سازی بازار جهانی برای اعمال تحریم های نفتی علیه ایران و تلاشی برای تأثیرپذیری کمتر بازار جهانی نفت، از بابت خروج احتمالی نفت ایران از این بازار بود.

اگرچه ادعای سعودی در خصوص وجود ظرفیت ذخیره افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید و صادرات روزانه نفت که معادل افزایش حدوداً 20 درصدی صادرات عربستان است،  یک بلوف است و به نظر می رسد که این کشور در خوش بینانه ترین حالت، فقط یک میلیون بشکه می تواند به تولید و صادرات روزانه نفت خود اضافه کند که در آن صورت هم باید اصول تولید صیانتی را زیر پا گذاشته و فشار مضاعفی به مخازن خود وارد کند.

با این حال، با فرض اینکه عربستان آنطور که ادعا کرده بتواند به منظور پوشش خروج نفت ایران از بازارهای جهانی نفت، 2 میلیون بشکه به تولید روزانه نفت خود بیفزاید، در این صورت برای اطمینان مشتری هایی که به جای نفت ایران قرار است نفت عربستان را دریافت کنند، باید امکان صادرات پایدار و مطمئن این میزان نفت را داشته باشد.

عربستان برای صادرات نفت خود به دو تنگه استراتژیک منطقه یعنی تنگه هرمز و تنگه باب المندب وابسته است. ایران با وجود داشتن توانایی بستن تنگه هرمز، تا امروز اقدامی در این خصوص انجام نداده و فقط در اعلام موضعی مقتدرانه از سوی رئیس جمهوری کشورمان در پاسخ به تهدیدهای رئیس جمهوری امریکا، این توانمندی ایران تلویحاً یادآوری شده است.

هیچ مشکلی در تردد نفتکش های عربستان سعودی از تنگه هرمز به وجود نیامده اما این کشور در تردد از تنگه باب المندب در ماه اخیر دچار مشکلاتی شده است. روزهای ابتدایی ماه جاری بود که عربستان اعلام کرد عبور نفتکش‌های خود از تنگه باب‌المندب را به‌صورت موقت متوقف می‌کند. طبق گفته وزیر انرژی عربستان، این تصمیم در پی تهدیدات گروه انصارالله بر نفتکش‌ها اتخاذ شده است. ماجرا طبق آنچه شبکه خبری المسیره اعلام کرده این بود که نیروی دریایی ارتش یمن، یک فروند کشتی جنگی متجاوزان سعودی را مقابل سواحل غربی هدف قرار داده است. از اینرو عربستان به دلیل عدم توانایی حفظ امنیت نفتکش های خود، تردد از این تنگه را متوقف کرد.

این رخداد نشان داد که سعودی ها اگرچه ادعا و لاف های بزرگی در خصوص پشتیبانی از تصمیم خبیثانه امریکا برای محدود کردن صادرات نفت ایران دارند اما در عمل حتی نمی توانند به مشتریان سنتی خود اطمینان دهند که صادرات نفتشان را با تأمین امنیت نفتکش های خود پایدار نگه می دارند و در صورت هر گونه تهدیدی، چاره ای جز توقف ندارند.

روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در اوپک گزارش داد که تولید نفت عربستان در ماه جولای با حدود 200 هزار بشکه کاهش نسبت به ماه قبل از آن به حدود 10.290 میلیون بشکه رسیده است.

این کاهش تولید که یکی از دلایل آن، ضعف سعودی ها در برقراری امنیت عبور و مرور نفتکش های خود از تنگه باب المندب بود، در شرایطی رخ داده که این کشور  در نشست اخیر اوپک به دنبال گرفتن مجوز افزایش بدون سقف تولید و عرضه نفت در بازارهای جهانی بود.

بهتر است رئیس جمهور امریکا برای پیاده سازی طرح خبیثانه و رویاپردازانه خود در خصوص متوقف کردن و یا اعمال محدودیت شدید در صادرات نفت ایران، بار دیگر ظرفیت شرکای خود از جمله سعودی ها را مورد بررسی قرار دهد تا شاید برای اعمال تحریم های نفتی علیه ایران با احتیاط بیشتری توییت های تهدیدآمیز منتشر کرده و برای اجرای برنامه های خود، روی دیوار پوشالی عربستان یادگاری ننویسد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها