دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش نیروهای انتظامی کشور در دفاع مقدس

سبزپوشان ناجا روزگاری در دفاع مقدس در قالب نیروهای «شهربانی، ژاندرمری و کمیته انقلاب اسلامی» حضور داشتند و در دفاع از کیان دین شهدای زیادی را تقدیم نظام کرد؛ امروز و پس از سال‌ها کارکنان نیروی انتظامی همچون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای برقراری امنیت در کشور شهید می‌شوند تا دشمن نتواند برنامه‌های خود را اجرا کند.
کد خبر: ۳۰۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 22September 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، جنگ تحمیلی علیه ایران در تاریخ 31 شهریور 1359 به دستور صدام به طور سراسری علیه ایران آغاز شد. صدام با خیال اینکه به راحتی میتواند خرمشهر، آبادان و حتی اهواز را تصرف کند دست به حمله حداکثری در جنوب کشور زد، اما با دفاع همه جانبه مردم در اوایل جنگ وی نتوانست به هدف خود برسد. در ادامه سپاه، ارتش، شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی و بسیج با ساماندهی برای دفاع از کشور به مرز‌ها اعزام شدند.

در دفاع مقدس نیروی انتظامی از سه بخش (شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی) تشکیل می‌شد که هر کدام وظیفه جداگانه‌ای داشتند.

سبزپوشان ناجا روزگاری در دفاع مقدس

یکی از یگان‌هایی که در زمان دفاع مقدس علاوه بر نبرد با دشمن بعثی در عقبه جنگ وظیفه حراست از خانواده‌های رزمندگان را برعهده داشت نیروی انتظامی (ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی) بود.

ژاندارمری در طول 8 سال دفاع مقدس علاوه بر حفاظت از شهر‌ها و مرز‌های کشور در خط مقدم حاضر می‌شدند و از خاک ایران دفاع می‌کردند.

نیرو‌های ژاندارمری با توجه به اینکه در زمان شروع جنگ مسئولیت حفاظت از مرز‌ها را بر عهده داشتند اولین شهدای جنگ تحمیلی را تقدیم نظام کردند و اولین تیری که به سمت ایران شلیک شد به پاسگاه‌های ژاندارمری شلیک شد و اولین تیر نیز از سوی ایران توسط نیرو‌های ژندارمری به سمت دشمن شلیک شد.

آمار شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودین ژاندارمری در هشت سال دفاع مقدس

برابر اسناد و مدارک موجود در بنیاد شهید انقلاب اسلامی و معاونت پرسنلی ناجا، آمار شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودین مربوط به ژاندارمری تا قبل از ادغام نیروی انتظامی در هشت سال دفاع مقدس عبارتند از: شهداء 2 هزار و 378 نفر، جانبازان 11 هزارو 218 نفر، اسرا هزار و 626 نفر، مفقودین 682 است.

سبزپوشان ناجا روزگاری در دفاع مقدس

نیروی‌های شهربانی در زمان حمله رژیم بعث عراق به ایران علاوه بر اینکه در کنار دیگر یگان‌ها حضور مستمر در خط مقدم جبهه داشتند با حضور در سطح شهر‌ها امنیت را برقرا میکردند و به شناسایی عوامل منافقین میپرداختند.

یکی دیگر از وظایف شهربانی همزمان با بمباران شهر‌ها توسط هواپیما‌های عراقی کمک به نیرو‌های امدادی جهت خدمات رسانی به مردم بوده است.

70 هزار نیرو تحت امر شهربانی

تعداد شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودین برابر اسناد و مدارک موجود در بنیاد شهید انقلاب اسلامی و معاونت پرسنلی ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) تا قبل از ادغام در هشت سال دفاع مقدس به ترتیب عبارت است از: 2 هزار 20 شهید، 686 نفر جانباز، 66 نفر آزاده و 24 نفر مفقود شدند و باید به این اشاره داشت که جمعیت تحت امر شهربانی 70 هزار نفر بوده است.

کمیته انقلاب اسلامی یکی از زیر یگان‌هایی بود که حضور خوبی در جبهه داشته است؛ این یگان علاوه بر حضور در جبهه‌ها به اعزام نیرو به جبهه‌ها عمل میکرد و نیرو‌های کمیت‌های که میخواستند در جبهه‌ها حضور داشته باشند زیر نظر کمیته انقلاب اسلامی ساماندهی و به جبهه‌ها اعزام میشدند.

سبزپوشان ناجا روزگاری در دفاع مقدس

در تاریخ 62/2/30 تیپ موسی ابن جعفر توسط کمیته انقلاب اسلامی تاسیس شد؛ اولین ماموریت این تیپ در گیلان غرب بود و بیشتر در عملیات‌های پدافندی حضور داشت؛ از جمله فرماندهان این تیپ میتوان به «سید مجتبی عبداللهی» اشاره کرد. دو وظیفه مهم تیپ موسی ابن جعفر علاوه بر حضور در جبهه مشارکت با شهربانی در جهت حفاظت از خانواده‌ها و شناسایی منافقین بود. کمیته انقلاب اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس، ده هزار و 30 نفر شهید، 76 نفر مفقود، 4 هزار و 469 نفر جانباز و 143 نفر آزاده تقدیم انقلاب و میهن اسلامی شدند.

آمار بالا با توجه به وظایف اصلی نیرو‌های کمیته که بیشتر به امور داخلی کشور و حفاظت از انتظام کلی امور شهر‌ها مربوط می‏شد، بسیار قابل توجه و در خور تأمل است و نشان از اهمیت مسئله جنگ و ارجح بودن دفاع از کیان کشور برای مسئولان و نیرو‌های کمیته انقلاب اسلامی در آن زمان دارد.

پس از تشکیل تیپ موسی ابن جعفر، تیپ قوامین در سال 65 تشکیل شد و در عملیات‌ها مهمی از جمله کربلای 4 شرکت کرد و از جمله فرماندهان این تیپ میتوان به شهید «مهدی عاقلان»، شهید «عباس مقیسه»، شهید «محرم آوردگان» و شهید «حسین عبادی» اشاره کرد.

پس از گذشت چندین ماه از تشکیل تیپ قوامین این تیپ با تیپ موسی ابن جعفر ادغام شد و لشکر 28 روح الله تشکیل شد، لشکر 28 روح الله در عملیات‌های کربلای 5، والفجر و بیت المقدس شرکت داشت و در جهت حفظ کیان ایران شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

سبزپوشان ناجا روزگاری در دفاع مقدس

پس از 8 سال جنگ و پیروزی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح (شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی) در سال 1370 با یکدیگر ادغام شدند. نیروی انتظامی در حال حاضر در حوزه‌های مختلف داری پلیس‌های تخصصی هست؛ نیروهای ناجا در حال حاضر همچون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در سراسر کشور و از نقطه صفر مرزی و تا عمق کشور ادامه دارد.

در سال‌های پس از پیروزی ایران نیروی انتظامی در راستای برقراری امنیت در کشور  و مبارزه با گروهک‌های تروریستی که دست پروده دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند شهدای زیادی تقدیم نظام کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها