نویسنده کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» تأکید کرد؛

ضرورت توسعه گردشگری دفاع مقدس با تأکید بر آثار فرهنگی و هنری آزادگان

«سید رضی نبوی چاشمی» شناسایی و ارزیابی عوامل فرهنگی و هنری بر ترویج، توسعه و جذب گردشگری جنگ با تأکید بر آثار فرهنگی و هنری اسرا را از اهداف تدوین کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» برشمرد و گفت: حادثه تلخ تجربه دوران جنگ، در تاریخ ایران حتی به‌صورت نگار‌های کوچک ثبت شده است تا مردم و گردشگران هم با وضعیت اسرا در اردوگاه‌های عراق آشنا شوند و هم از این طریق موجب توسعه گردشگری شود.
کد خبر: ۳۰۵۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ - 17November 2018

«سید رضی نبوی چاشمی» نویسنده کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در سمنان، اظهار داشت: کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» با بیان هنر ایستادگی و درس مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به جوانان امروز، می‌گوید که می‌توان با کمترین امکانات، بیشترین کارایی را داشت، می‌توان بدون نوشت‌افزار هم‌ کسب علم و معرفت کرد، می‌توان با کمترین امکانات، لوازم‌التحریر تولید کرد، می‌توان با حداقل امکانات موجود، کارآفرین و خلاق بود، می‌توان حتی با سنگ‌سابی، سنگی که در وسط اردوگاه افتاده است را به زیباترین شکل درآورد و با فروش آن به عراقی‌ها، داروی موردنیاز آن اسیری که از شدت بیماری در حال جان دادن است را تهیه کرد و جانش را در آن زندان مخوف نجات داد.

کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» بیان هنر ایستادگی و درس مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به جوانان

این آزاده دوران دفاع مقدس که ۵۳ ماه از عمر خود را در اردوگاه‌های بعثی‌ها سپری کرده است، ادامه داد: نیرو‌های عراقی در اردوگاه‌­ها با تهاجم فرهنگی علیه اسرا سعی در تخریب پایه­‌های عقیدتی و ارزشی آن‌ها داشتند. بعثی‌ها با پخش فیلم‌ها و موسیقی­‌های مبتذل، توزیع آلات قمار، اعزام سخنرانانی از سران حزب بعث عراق و عناصر گروهک منافقین، تلاش می‌کردند تا به‌مرور زمان، اسرا را از مسیر اسلام منحرف کرده و وجود آن‌ها را از ارزش­‌های دینی و ملی تهی کنند، تا بتوانند شرایطی ایجاد کنند که اسرا به آن‌ها پناهنده شوند یا جذب گروهک منافقین شوند؛ امّا اسرا با اجرای استراتژی­‌های مختلف نظیر طراحی و اجرای برنامه ­های فرهنگی، علمی و مذهبی، برگزاری کلاس­‌های آموزشی مختلف و... موفق شدند علاوه بر حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی در اردوگاه، به ارتقاء و نهادینه­‌سازی آن‌ها در میان اسرا مبادرت کنند.

وی در خصوص جمع‌آوری اطلاعات کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» بیان داشت: در این کتاب، با تأکید بر آثار فرهنگی و هنری اسرای جنگی ایران در اردوگاه‌های عراق، به‌صورت مطالعه‌ای موردی در میان آزادگان استان سمنان بررسی و تحلیل شده است، انتظار می‌رود باتوجه به نتایج این پروژه، شاهد شکوفایی بیش از پیش در خصوص توسعه گردشگری براساس شواهد و مستندات اسرای جنگی ایران در اردوگاه‌های عراق، به‌طور عام در کشور و به‌صورت خاص در استان سمنان باشیم.

کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» بیان هنر ایستادگی و درس مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به جوانان

«نبوی»، شناسایی و ارزیابی عوامل فرهنگی و هنری بر ترویج، توسعه و جذب گردشگری جنگ با تأکید بر آثار فرهنگی و هنری اسرای جنگی ایران را از اهداف تدوین این کتاب بر شمرد و ادامه داد: اهمیت این مطالعه این کتاب از آن‌جا ناشی می‌شود که حادثه تلخ تجربه دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در تاریخ ایران حتی به‌صورت نگار‌های کوچک ثبت شده است تا مردم و گردشگران هم با وضعیت اسرای جنگی ایران در اردوگاه‌های عراق آشنا شوند و هم از این طریق موجب توسعه گردشگری شود. این پدیده مستلزم آن است که به طور مشخص توسعه گردشگری با تأکید بر آثار فرهنگی و هنری اسرای جنگی ایران در اردوگاه‌های عراق بررسی و ثبت شود.

وی ادامه داد: مطالعه این کتاب ازنوع پژوهش‌های توصیفی - همبستگی است که برای بررسی تأثیر آثار فرهنگی و هنری اسرای جنگی ایران بر جذب گردشگر، سه نوع پرسش‌نامه محقق ساخته، تهیه شد. سپس با اجرای برنامه‌هایی از قبیل: نمایش آثار فرهنگی هنری تولیدشده توسط اسرای جنگی، پخش فیلم و سخنرانی، پرسش‌نامه‌های یادشده در اختیار مردم (۳۸۴ نفر) قرار گرفت. از داده‌های حاصل از این پرسش‌نامه‌های تکمیل شده برای آزمون و ارزیابی تأثیرات عوامل مختلف در توسعه گردشگری در قالب ۱۰ فرضیه استفاده شده است. در این پژوهش، برای بررسی متغیر‌های مورد مطالعه و سنجش روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.

وی در خصوص فصل‌های این کتاب افزود: برای دستیابی به اهداف یاد شده، این کتاب در پنج فصل به زیور طبع آراسته شده است که فصل اول شانل کلیاتی است که در آن به برخی از مفاهیم اصلی موردنیاز اشاره شده است؛ در فصل دوم به آثار فرهنگی هنری آزادگان پرداخته شده است، در فصل سوم نیز مطالبی در زمینه مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان سمنان و در فصل چهارم نتایج حاصل از توسعه گردشگری جنگ بیان شده است، در فصل پنجم نیز جاذبه‌های گردشگری استان سمنان به تصویر کشیده شده است.

کتاب «گردشگری و آثار فرهنگی آزادگان» بیان هنر ایستادگی و درس مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به جوانان

شایان ذکر است این کتاب در ۱۴۰ صفحه و در قطع رقعی توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان و انتشارات «صریر» در ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
عالی
نظر شما
پربیننده ها