«عابدان کهنز»؛ روایت مسجدی که مدافع حرم تربیت می‌کند

کارگردان مستند «عابدان کهنز» گفت: این اثر روایتی 25 ساله از مسجد کهنز است که جوانان زیادی در حوزه‌های فرهنگی، نظامی، اجتماعی و... مانند شهید مصطفی صدرزاده در آن رشد یافتند.
کد خبر: ۳۰۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ - 20August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مجید رستگار، کارگردان و مستندساز در گفت‌وگویی درباره کار جدیدش با عنوان «عابدان کهنز» با اشاره به سپری شدن مراحل نهایی ساخت این مستند بلند اظهار داشت: شکل‌گیری ایده اولیه ساخت این مستند به پروژه نگارش کتابی در مورد شهید مدافع حرم، مصطفی صدرزاده توسط بخش تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب برمی‌گردد که حدود هشت ماه برای این کار وقت گذاشته بودند. به همین خاطر بعد از اینکه با تولید این مستند موافقت کردم با مجموعه عظیمی متشکل از صدها ساعت تحقیق و کتاب روبه‌رو شدم.

وی افزود: به منظور نگارش فیلمنامه این کار، شش ماه را جهت مطالعه و یادداشت‌برداری از مطالب و منابعی که در اختیارم قرار گرفته بود اختصاص دادم. در بررسی این منابع با مسجد الغدیر آشنا شدم که به نظرم از تمام مسائل این پروژه تاریخ شفاهی، مهم‌تر و با ارزش‌تر بود.

رستگار با بیان اینکه مسجد الغدیر منطقه کهنز تا امروز جوانان فراوانی را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی پرورش داده است، بیان کرد: داستان این مستند بعد از پایان جنگ تحمیلی شروع می‌شود و به جریان‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و نظامی می‌رسیم که شامل جنگ سوریه هم می‌شود. «عابدان کهنز» دوره تاریخی شکل‌گیری مسجد الغدیر را بررسی می‌کند و کارهای سیاسی، نظامی و فرهنگی که از دل این مسجد برآمده را به تصویر می‌کشد.

وی اظهار کرد: تصویربرداری مستند «عابدان کهنز» اواسط تابستان سال گذشته آغاز شد. لوکیشن‌هایی که این مستند در آنجا تصویربرداری شده، در تهران و شهریار است. البته با توجه به شرایط و بودجه‌ای که داشتیم کل زمان تصویربرداری هفت روز بیشتر طول نکشید، اگر زمان بیشتری برای انجام فیلمبرداری داشتیم قطعاً شاهد رقم خوردن اتفاق‌ها و رویدادهای بهتری بودیم.

رستگار گفت: برای ساخت این مستند 12 نفر را برای انجام مصاحبه در نظر گرفتیم؛ اما به دلایلی فقط با هفت نفر از آن‌ها گفت‌وگو کردیم. در جریان انجام این مصاحبه‌ها هم بخاطر عملیاتی بودن این افراد که دائما در سفر و ماموریت بودند، با مشکل مواجه بودیم. بیشتر با افرادی که در مسجد و پایگاه بسیج این مسجد فعالیت و حضور داشتند، مصاحبه انجام دادیم که از جمله آن‌ها می‌توانم به گفت‌وگو با حاج خدایار بهرامی و غلامعباس حاج نصیری از مهمترین و اصلی‌ترین نفرات مسجد الغدیر اشاره کنم.

این مستندساز بیان کرد: تدوین این مستند را اواخر سال گذشته آغاز کردیم؛ اما به دلیل اینکه برای انجام هرچه بهتر این کار به فیلم و عکس بیشتری نیاز داشتیم و جمع‌آوری این منابع آرشیو مقداری سخت بود، تدوین این اثر تا امروز طول کشید.

رستگار افزود: بیش از 60 درصد مستند «عابدان کهنز» از تصاویر آرشیوی خوبی تشکیل شده است که از زمان آغاز ساخت این مسجد تا امروز را شامل می‌شود. تصاویر مربوط به ساخت مسجد را «رضا سلمانی» یکی از جانبازان مسجد الغدیر در اختیار ما قرار داده که با دوربین‌های قدیمی، این عکس‌ها را گرفته است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: «عابدان کهنز» مستند بلند است و روایتی 25 ساله از محله کهنز، مسجد الغدیر و افراد این محل را برای مخاطبان به تصویر کشیده و به همین دلیل هم نزدیک 2 ساعت زمان آن است.

رستگار اضافه کرد: برنامه رونمایی و نخستین اکران مستند «عابدان کهنز» به مناسبت بیست‌و‌سومین سالگرد ساخت مسجد الغدیر محله کهنز، روز عید غدیر در محل این مسجد برگزار می‌شود. بعد از برنامه اولیه اکران و رونمایی به دنبال ارسال این مستند به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هستیم.

کهنز، نام شهرکی در شهریار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار