عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع):

برای حل مشکلات محرومان باید ظرفیت گروه‌های جهادی به رسمیت شناخته شود/ به نیروهای جهادی ماموریت واقعی بدهید

روح‌الله ایزدخواه تأکید کرد باید برای حل مشکلات محرومان ظرفیت گروه‌ها و نیرو‌های جهادی به رسمیت شناخته و به آن‌ها مأموریت واقعی داده شود نه مأموریت نمایشی.
کد خبر: ۳۰۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ - 22August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روح‌الله ایزدخواه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در نشستی اظهار داشت: گروه‌های جهادی در فضائی که جهاد سازندگی منحل شد، با تجربه افرادی مانند حاج والی و همه کسانی که در عرصه سازندگی فعالیت داشتند و در این عرصه ستاره بودند، شکل گرفتند. این اردو‌ها از دهه ۸۰ آغاز شد و تا به امروز رشد بسیار خوبی داشته است.

رئیس اندیشگاه توسعه منطقه‌ای فناوران تأکید کرد: با شفاف شدن عرصه‌های نرم، ایجاد فرصت‌ها و مجال ورود جوانان به حل مسائل کشور که امروز شاهد آن هستیم، ضرورت تحول و تعمیق مأموریت و کارگروه‌های جهادی بسیار زیاد شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دیگر وضعیت از حدی که بگوئیم گروه‌های جهادی صرفاً برای مشاهده وضعیت مناطق محروم و همدردری با محرومان و التیام بخشی از مشکلات آن‌ها و یا خودسازی دانشجویان باشد، فراتر رفته است و امروز نیاز به یک تحول جدی واقعی و فراگیر در کارکرد‌های گروه‌های جهادی احساس می‌شود و امروز خود گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی همه به این مسئله رسیده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: افرادی که برای کمک به نیازمندان به مناطق محروم می‌روند واقعیت را مشاهده می‌کنند، البته واقعیت فقط شامل موارد سیاه و منفی نمی‌شود بلکه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها هم را شامل می‌شود. ظرفیت‌ها و فرصت‌هائی که از آن غفلت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) یادآور شد: در این ۱۵ سال گذشته گروه‌های جهادی مشکلات و ظرفیت را مشاهده کرده‌اند و به صورت موقت هم برای حل مشکلات تلاش کرده‌اند، اما بیشتر از همه این مشاهدات ارزشمند است.

ایزدخواه تصریح کرد: ما باید به این سمت حرکت کنیم که گروه‌های جهادی بتوانند کار‌های به زمین مانده را بردارند و قسمتی از مسئولیت را به عهده بگیرند که این هم شدنی است.

وی ادامه داد: تجربه دفاع مقدس به ما ثابت کرد نیرو‌های خودجوش می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند و بسیاری از کار‌ها در دوران دفاع مقدس با همین نیرو‌های داوطلب انجام شد پس چرا امروز نشود با همین نیرو‌های خودجوش و گروه‌های جهادی کمک گرفت.

وی ادامه داد: گروه‌های جهادی تا به امروز تا حد زیادی به تشخیص خود عمل می‌کردند و سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه صرفاً پشتیبانی تدارکاتی داشتند و امروز نیاز داریم این ظرفیت واقعی دیده شود و به گروه‌های جهادی از طرف نظام حاکمیت و دوات مأموریت واقعی داده شود نه مأموریت نمایشی.

این استاد دانشگاه گفت: نظام باید این ظرفیت را به رسمیت بشناسد و به آن مأموریت بدهد، همانگونه که جهاد سازندگی در دهه ۶۰ به نیرو‌های جوان مأموریت داد و آتش به اختیار انقلابی و کار‌های بزرگی انجام شد.

وی ادامه داد: ما الان ده‌ها برابر ظرفیت دهه ۶۰ را داریم، اما نمی‌توانیم عملکرد‌های موفقیت آمیز آن دهه را تکرار کنیم. برخی‌ها می‌گویند این مشکل برای این است که فرهنگ جهاد از بین رفته است که این دروغی بیش نیست و اتفاقاً رویش و جوشش انقلاب در جای خود وجود دارد.

ایزدخواه تأکید کرد: مشکلات به وجود آمده برای این است که به گروه‌های جهادی و به دانشجویان مأموریت داده نشده و ریل‌گذاری درستی برای آن‌ها نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه با اشاره به مشکلات توزیع محصولات کشاورزی که باعث از بین رفتن روستا‌ها شده است، گفت: چرا ما به گروه‌های جهادی مأموریت نمی‌دهیم که کمک کند تا نظام توزیع محصولات کشاورزی درست شود؟ این در حالی است که دستگاه دیگری هم به این مسئله نمی‌پردازد که بگوییم موازی‌کاری می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مشکل ما اینجاست که ظرفیت نمایشی داده شده به جای مأموریت واقعی.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات حاشیه‌نشینی گفت: ریشه مشکلات حاشیه‌نشینی به روستا‌ها بر می‌گردد و اگر قرار است مشکل حاشیه شهر را حل کنیم باید به سمت حل مشکلات روستا‌ها برویم و آنجا را آباد کنیم.

ایزدخواه گفت: کلید آوردن مردم به صحنه نیرو‌های جهادی است در هر عرصه‌ای که امروز مسئله جنگ نرم ما است کلید این است که مردم به عرصه بیایند و این بار‌ها ثابت شده است.

این استاد دانشگاه گفت: دوره تخصصی شهید حججی مأموریت دارد و گفتمان و ادبیات تحول در گروه‌های جهادی را با نگرش به عرصه‌های نرم کشور دنبال کند و ابتکاری است که دوستان جهادی دانشگاه امام صادق شروع کرده‌اند.

وی گفت: اگر الان گروه‌های جهادی ما نسب ۳ و ۴ انقلاب هستند تحول در گروه‌های جهادی هم باید توسط همین نسل صورت بگیرد و با دخالت نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر این کار شدنی است و فقط بایستی حمایت‌های لازم صورت گیرد.

ایزدخواه گفت: در گذشته هر جائی جوانان جهادی وارد می‌شدند درب ادارات به روی آن‌ها باز بود، ولی امروز یکی نیروی جوان متخصص انقلابی باید التماس کند که اجازه بدهید من رایگان فلان مشکل را حل کنم و باید امثال احمدی روشن‌ها پشت درب ادارات بمانند که به آن‌ها اجازه بدهند برای حل مشکل کمک کند و متأسفانه اجازه هم نمی‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: در دهه ۶۰ نیرو‌های جهادی درصد دیپلم بودند، ولی ما الان نیرو‌های جهادی درصد دکترا و بالاتر هم داریم، ولی متأسفانه کی این‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و نهاد‌ها هیچ نمی‌دانند که چگونه برای این گروه‌ها ریل‌گذاری کنند تا به کارمند و پیمانکار تبدیل نشود.

وی گفت: متأسفانه یک مدل را آقایان تکنوکرات در کشور پیاده کردند که از ساده‌ترین مسائل هم بر نمی‌آیند با وجود دهه منابعی هم که داریم امروز وضعیت ارز و اقتصاد را می‌بینم. وقتی الگوی جهادی را کنار گذاشتیم الگو مشوخ و فرسوده بروکراتیک تکنوکراتیک وسط می‌آیند و این می‌شود که ما امروز به آن دچار هستیم.

این استاد دانشگاه افزود: گروه‌های جهادی به مردم نگاه ضعیفی دارند با همه ظرفیت‌هائی که دارند که این را باید در خودشان تقویت کنند. ما باید باور کنیم که مردم توان حل مشکلات را دارند.

وی گفت: ما باید کاری کنیم که ظرفیت عظیم مردمی در صحنه باشند. روستا‌ها الان پر از جوانان تحصیل‌کرده و فرهنگی است، مرتب مشاهده می‌کنیم روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها پر از استعداد است، گروه‌های جهادی برای خلق حماسه راهی ندارند جز اینکه به مردم متوسل شوند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها