راوی کتاب «اسماعیل نذر آفتاب»:

اسیر بودن در اسارتگاه موصل عراق را افتخاری برای خود می دانم

«اسماعیل کریمیان» آزاده خراسان شمالی و راوی کتاب «اسماعیل نذر آفتاب» در مراسم شب خاطره موج های بی قرار گفت: اسیر بودن در اسارتگاه موصل عراق را افتخاری برای خود می دانم و حاضر نیستم یک لحظه اسارتم را با بالاترین مقام ها و مسئولیت ها جابجا کنم.
کد خبر: ۳۰۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵ - 22August 2018

اسیر بودن در اسارتگاه موصل عراق را افتخاری برای خود می دانمبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بجنورد، کتاب «اسماعیل نذر آفتاب» برگرفته از خاطرات آزاده خراسان شمالی «اسماعیل کریمیان شاددل» در مراسم «شب خاطره موج های بی قرار» با حضور مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی، مدیر حوزه هنری خراسان شمالی، مهدی طحانیان کوچک ترین آزاده ایران و صاحب کتاب «سرباز کوچک امام» و همچنین مسئولین استانی، ایثارگران، آزادگان، خانواده معظم شهدا، نویسندگان و علاقمندان به فرهنگ دفاع مقدس در سالن گلشن بجنورد رونمایی شد.

در این مراسم «مهدی طحانیان» اسیر 13 ساله دوران دفاع مقدس به بیان خاطرات آن دوران و علت مصاحبه نکردن با خبرنگار خارجی خانم در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق پرداخت و گفت: وقتی خبرنگار خارجی خانم قصد مصاحبه با من را داشت به او گفتم تا حجابت را رعایت نکنی مصاحبه نمی کنم و او برای اینکه با من مصاحبه کند روسری خود را در سرش گذاشت و گفت حالا مصاحبه می کنی؟ و سپس شروع به پرسیدن سوالات خود کرد که این رفتار من باعث تعجب بسیاری از افراد حاضر در آن مکان شد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای عراقی به روش های گوناگون سعی داشتند تا اسرای ایرانی را وادار به اهانت رهبری کنند، گفت: وقتی اسیری وارد اردوگاه جنگی می شد در مدت 2 هفته شکنجه ها و فشارهای روحی و روانی به این اسرا وارد می کردند تا اسیر برای رهایی از شکنجه به خواسته های دشمن عمل کند.

طحانیان اظهار کرد: نیروهای عراقی با حدود 150 تا 200 نفر از اسرای ایرانی به مدت یک ساعت مصاحبه انجام می داد که در واقع مدت زمان مصاحبه برای هر اسیر حدود یک دقیقه می شد اما وقتی می خواستند با یک اسیر نوجوان و سن پایین مصاحبه کنند حدود یک تا سه ساعت طول می کشید.

وی افزود: سن پایین من و دیگر نوجوانان برای دشمن عجیب بود و باعث می شد طمع مصاحبه با ما در آن ها افزایش پیدا کند و شروع به تدارک انواع برنامه ریزی ها و پرسیدن انواع سوالات می کردند به گونه ای که حتی افراد با تجربه و با درجه سیاسی و نظامی بالا با ما مصاحبه می کردند.

سپس در ادامه مراسم آیین تئاتر صحنه‌ای مسافر با مضمون دفاع مقدس و اسرای هشت سال جنگ تحمیلی برای حاضران به اجرا درآمد.

بعد از پایان تئاتر «محمد قاسمی‌پور» مدیر دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با اسماعیل کریمیان شاددل آزاده خراسان شمالی در دفاع مقدس و راوی کتاب «اسماعیل نذر آفتاب» به گفت و گو پرداخت.

کریمیان شاددل در این گفت و گو ضمن بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و نحوه اسارتش گفت: تمام این خاطرات را من در دفاتری یادداشت کرده بودم که با کمک و راهنمایی خانم اکرم صدیقی کلاته به کتاب تبدیل کردیم.

وی اسیر بودن در اسارتگاه موصل عراق را افتخاری برای خود می دانست و افزود: طبق فرمایش رهبرم اسارت یک دانشگاه است و اعلام می کنم حاضر نیستم یک لحظه اسارتم را با بالاترین مقام ها و مسئولیت ها جابجا کنم.

گفتنی است شب خاطره موج های بی قرار با مشارکت حوزه هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز حفظ آثار سپاه جوادالائمه (ع) و صدا و سیمای خراسان شمالی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها