کوروش زارعی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

پدیده‌‌ای بنام انقلاب، فرهنگ و هنر ما را دچار تحولی شگرفت کرد

مدیر هنر‌های نمایشی حوزه هنری گفت: پیشرفت‌های هنری ما نشان می‌دهد با پدیده‌ی جدیدی به نام انقلاب در تاریخ معاصر ایران، فرهنگ و هنر ما نیز دچار یک تحول شگرفی شد که جوانان مستعدی را به فرهنگ و هنر این مملکت معرفی کرد، هنرمندانی که صاحب سبک هستند و اتفاقات بزرگ هنری در نقاط مختلف دنیا را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۳۰۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰ - 22September 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر‌ دفاع‌پرس، با فرا رسیدن هفته گرامیداشت دفاع مقدس و تجدید یاد و خاطره‌ی روزگاران حماسه و جهاد و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی مردم ایران، بر آن شدیم تا پاسخ هنرمندان را به سوالی در اهمیت این موضوع جویا شویم.

دفاع پرس: فرهنگ دفاع مقدس چه نقش و تاثیری در جریان فرهنگی و هنری کشور داشته است؟

«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری: پیشرفت‌های هنری ما نشان می‌دهد با پدیده‌ی جدیدی به نام انقلاب در تاریخ معاصر ایران، فرهنگ و هنر ما نیز دچار یک تحول شگرفی شد که جوانان مستعدی را به فرهنگ و هنر این مملکت معرفی کرد، هنرمندانی که صاحب سبک هستند و اتفاقات بزرگ هنری در نقاط مختلف دنیا را رقم می‌زنند.

همانطور که انقلاب در تاریخ سیاسی ما یک حرکت بزرگ و شگرف رقم زد، در عرصه فرهنگ و هنر نیز یک حماسه بزرگ آفرید و سرنوشت جدیدی را رقم زد. تفاوت، تفاوتی ماهوی و فاحش است. این تفاوت از زمین تا آسمان است و قابل مقایسه نیست.

تئاتر یکی از نمونه‌های این پیشرفت است. تئاتر قبل از انقلاب با تئاتر بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست. هنرمندان جوان ما امروز در فستیوال‌های مهم دنیا نمایش روی صحنه می‌برند، کدام تئاتر ما قبل از انقلاب اسلامی در این جشنواره‌ها حضور داشته است؟

سطح سینمای انقلاب اسلامی نیز با قبل از آن قابل مقایسه نیست. آیا ما قبل از انقلاب فیلمی داریم که در یک فستیوال بین‌المللی حضور پیدا کرده باشد و برنده جایزه شده باشد؟ هر چه ما جایزه گرفته‌ایم و سینمای ما درخشیده، همه بعد از انقلاب بوده است. فقط خودمان سینمای قبل از انقلاب را می‌شناختیم؛ حتی کشورهای همسایه سینمای ما را نمی‌شناختند، اما امروز تمام دنیا سینمای نجیب ایران را می‌شناسند.

پیشرفت هنری هنرمندان در تکنیک و محتوا چشم‌گیر بوده است. در گذشته سینمای ما فقط سینمای عاشقانه بود که مفهومی نداشت. امروز فیلم‌های ما پُر از مفهوم و مضمون است و دایره موضوعی این آثار خیلی وسیع‌تر از گذشته است.

امروز همه هنرمندان ما در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری، ائم از پیشکسوت و جوان، هنرمندانی اهل تفکر هستند. رشد فرهنگی که اتفاق افتاده؛ اینکه مردم علاقمند به سینما و تئاتر رفتن هستند، اینکه از برنامه‌های مختلف فرهنگی استقبال می‌‎کنند، اینکه فیلم‌های ما فروش میلیاردی دارند و ... نشان می‌دهد مردم علاقمند به حوزه فرهنگ و هنر شده‌اند، سینما، تئاتر و. به طور کلی هنر را فهمیده‌اند.

مردم این روزها پس از دیدن یک تئاتر، فیلم و سریال تلویزیونی به لحاظ تکنیکی و محتوایی ساعت‌ها بحث‌ و گفت‌وگو می‌کنند. درباره کارگردانی، بازیگری، موسیقی، فیلمنامه و ... اظهار نظر دارند و صاحب اثر را به چالش می‌کشند، این نشان می‌دهد مردم ما رشد کرده‌اند و توقع و دانش آن‌ها در عرصه فرهنگ و هنر بالا رفته و از هنرمند مطالبه می‌کنند. این یعنی، سطح فرهنگی مردم کشور ارتقا یافته که چنین حس مطالبه‎گری در آن‌ها ایجاد شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها