کارشناس علوم قرآنی:

تلاش امام موسی‌کاظم (ع) در رساندن معارف اسلام به جوانان/ لزوم خواندن زیارت امام هفتم در روز ولادت ایشان

کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام موسی کاظم (ع)» در دوران سختی که به سر می‌بردند سعی داشتند معارف اسلام را به دست جوان‌ها برسانند، در روایات زیادی آمده است که جوان‌ها سعی کنند معارف را به‌دست بیاورند و اعتقاداتشان را تقویت کنند و از هر نااهلی معارف را بدست نیاورند.
کد خبر: ۳۰۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰ - 01September 2018

تلاش امام موسی‌کاظم (ع) در رساندن معارف اسلام به جوانان/ لزوم خواندن زیارت امام هفتم در روز ولادت ایشانبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خوش‌نظر کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی اظهار داشت: امام کاظم (ع) ملقب به کاظم و اسمشان موسی است و فرزند "امام صادق(ع)" و کنیه ایشان ابوالحسن است.

وی افزود: در روایات آمده زمان و محل تولد امام موسی کاظم(ع) صبح روز یکشنبه هفتم صفر سال 128 و در روایت دیگری آمده است ایشان در روز 20 ذی الحجه در روستایی واقع دربین مکه و مدینه چشم به جهان گشودند.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: آن حضرت زمانی متولد شدند که حکومت دست غاصبان خلافت، حکومت عباسیان بود و ایشان قبل از امامت 20 سال با پدرشان زندگی کردند و بعد از 20 سال دوران امامت ایشان شروع شد و تا 35 سال طول کشید.

وی تصریح کرد: در زمان امام موسی کاظم (ع) غاصبان و طاغوتی هایی به نام‌های منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی، هارون‌الرشید حکومت کردند و اجازه حاکمیت ائمه را ندادند. البته عمده مشکلات مربوط به طرز فکر مردم بود که درواقع بعد از رحلت پیغمبر (ص) دین را منحرف کردند و مردم را از اهل بیت منحرف کردند.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: پیامبر و اهل بیت ایشان از نظر تقوا، دیانت،‌امامت زبانزد همه بودند. در دوران امام موسی کاظم (ع) چون مردم در خفقان زندگی می‌کردند، ائمه مجبور بودند معارف دین را تا جایی که امکان داشت به دست شیعیان برسانند، چون بنی ‌عباس و بنی امیه سخت دنبال بهانه برای به شهادت رساندن ائمه بودند.

وی افزود: بنی ‌عباس و بنی امیه می‌خواستند مکتب را از بین ببرند اما ائمه شاگردانی را تربیت کردند و این شاگردان از طریق ثبت و ضبط احادیث و روایات توانستند مکتب تشیع و اهل بیت را حفظ کنند و در طول تاریخ به دست ما برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین خوش نظر اظهار کرد: یکی دیگر از خصوصیات امام موسی کاظم (ع) این بود که در زمین زراعی که داشتند سخت کار می‌کردند و حتی گاهی اوقات مورد مذمت بعضی افراد قرار می‌گرفتند. در نقلی آمده است که یکی از کسانی که مخالف امام کاظم(ع) بود به امام می گوید که چقدر شما دنیا دوست هستید که دست از کار و تلاش برنمی دارید، امام کاظم می‌فرمایند که من با دست خود تلاش می‌کنم و امرار معاش می‌کنم و روزی خود را به دست می‌آورم و این دنیا دوستی نیست.

وی در خصوص اعمالی که می تواند در روز ولادت امام موسی کاظم (ع) به جا آورد افزود: خواندن زیارت حضرت، نماز و هدیه به حضرت از مهم ترین اعمالی است که می توان در سالروز ولادت ایشان به جا آورد.

خوش نظر خاطرنشان کرد: «امام موسی کاظم(ع)» در دوران سختی که به سر می‌بردند سعی داشتند معارف اسلام را به دست جوان‌ها برسانند، در روایات زیادی آمده است که جوان ها سعی کنند معارف را به‌دست بیاورند و اعتقاداتشان را تقویت کنند و از هر نااهلی معارف را بدست نیاورند.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار