گفتگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا و حیدر العبادی درباره دولت آینده عراق

در بحبوحه تلاش‌های جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت آینده این کشور، وزیر خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی بر حمایت از حیدر العبادی تأکید کرد.
کد خبر: ۳۰۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ - 01September 2018

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا و حیدر العبادی درباره دولت آینده عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وزارت خارجه آمریکا از تماس تلفنی مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، خبر داد.

وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا به نقل از «هدر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، اعلام کرد مایک پومپئو در تماس تلفنی با حیدر العبادی بر پشتیبانی واشنگتن از تلاش‌های عراق برای تشکیل یک دولت «معتدل و ملی» در عراق و «اهمیت حفظ حاکمیت این کشور در دوران حساس تشکیل دولت» تأکید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در جریان این تماس تلفنی همچنین گفته است «آمریکا همچنان در چارچوب توافق راهبردی دوجانبه به پشتیبانی خود از دولت و حاکمیت عراق ادامه می‌دهد.»

همچنین منابع خبری اقلیم کردستان روز شنبه اعلام کردند وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش در تماس تلفنی با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، از او خواسته تا در جریان تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس و دولت آینده به «ائتلاف نصر» تحت رهبری حیدرالعبادی،  ملحق شود. به گفته این منابع این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که «بریت مک گورک»، فرستاده ویژه ترامپ موفق نشده بود تا رهبران حزب دموکرات کردستان و دیگر جریان‌های سیاسی این اقلیم را راضی کند تا از العبادی حمایت کنند.

مردم عراق روز جمعه با برپایی تظاهرات ضدآمریکایی در بغداد و با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل دخالت‌های کاخ سفید در امور داخلی کشورشان را محکوم کردند. روز چهارشنبه نیز نیز شهروندان عراقی که ده‌ها حقوقدان، استاد دانشگاه و پزشک آن‌ها را همراهی می‌کردند، با تجمع مقابل منطقه امنیتی سبز نزدیک مقر سفارت آمریکا علیه تحرکات برت مک گورک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در موضوع تشکیل دولت جدید عراق اعتراض کردند و علیه او و آمریکا شعار سر دادند.

برروی بنرهای تظاهرکنندگان نوشته شده بود: «هر کس با مک‌گورک مذاکره کند، به خون شهدای عراق خیانت کرده است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار