رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه:

ترکیه تمایل دارد پایگاه «اینجرلیک» را در اختیار روسیه بگذارد

ولادیمیر ژیرینووسکی با بیان اینکه ترکیه بیشتر تمایل دارد نیرو‌های روسی در اینجریک حضور داشته باشند تا آمریکایی‌ها، احتمال داد که به زودی این پایگاه در اختیار روس‌ها قرار گیرد.
کد خبر: ۳۰۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ - 02September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «ولادیمیر ژیرینووسکی» رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه احتمال داد که پایگاه هوایی «اینجرلیک» در ترکیه در آینده نزدیک به یک پایگاه روسی تبدیل شود.

ژیرینووسکی روز شنبه طی صحبت در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بیشتر تمایل دارد پایگاه اینجرلیک در اختیار روس‌ها باشد تا اعضای اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا.

به نوشته بخش ترکی خبرگزاری «اسپوتنیک» وی خطاب به دولت روسیه گفت که باید از ایران و ترکیه بخواهد که پایگاه‌های هوایی و دریایی خود را در اختیار روسیه قرار دهند.

این مقام روس توضیح داد: «ترکیه آماده است، من به همین شکلی که با شما صحبت می‌کنم، با اردوغان هم صحبت کرده‌ام. او می‌خواهد با روسیه باشد، او نمی‌خواهد منتظر نشستن روی آخرین صندلی عضویت در اتحادیه اروپا باشد».

این در حالی است که طی روز‌های اخیر هم درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ترکیه و مخالفت آنکارا با آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تنش‌ها بین دو کشور شدیدا افزایش یافته است.

ایالات متحده چهارشنبه (۱۰ مرداد) «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلا‌های خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۴ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز ۲۳ مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها