کارشناس مسائل منطقه:

«دیپلماسی نظامی» در مسائل منطقه بر رایزنی‌های سیاسی اولویت دارد

سیدهادی سیدافقهی گفت: دیپلماسی نظامی بر دیپلماسی سیاسی و رایزنی‌های دیپلماتیک اولویت دارد؛ چرا که هرچه دستاورد‌های بیشتری در میدان عملیاتی داشته باشید در مذاکرات سیاسی هم دست پُرتری دارید.
کد خبر: ۳۰۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ - 02September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی درباره آخرین شرایط منطقه به خصوص سوریه و نشست سران سه کشور ضامن روند گفت‌وگو‌های آستانه که قرار است ۱۶ شهریور در تهران برگزار شود، اظهار داشت: نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ادامه نشست‌های سه‌گانه در پایتخت‌های روسیه و ترکیه است و یکی از دستور کار‌های آن نشست پیگیری مصوبات آخرین دور از مذاکرات آستانه است که در سوچی روسیه برگزار شد.

وی گفت: ادامه مبارزه با تروریست‌ها و تعیین تکلیف بقیه مناطق کاهش تنش هم از دیگر مسائل این نشست خواهد بود که در این میان باید توجه کرد که مساله اِدلب امروز به نوعی نقطه کور مناطق کاهش تنش شده و از آنجا که این منطقه مُماس با ترکیه است، خود ترک‌ها مستقیم به بحران اِدلب ورود پیدا کرده‌اند، بنابراین این موضوع امروز از حساسیت بالایی برخوردار است.

سیدافقهی افزود: تهدیدات آمریکا و فضاسازی‌های بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هم مزید بر علت شده تا این مساله اهمیت بالاتری پیدا کند، آمریکایی‌ها نمی‌خواهند آزادی ادلب را با هزینه‌ای اندک تسلیم دولت سوریه کنند، بنابراین احتمال دارد ضرباتی را به مناطق مختلف و بعضا استراتژیک سوریه وارد آورند تا توازن میدانی را کماکان حفظ کنند. این باعث می‌شود پای میز مذاکره برای آن‌ها نه بردی باشد و نه باختی، به عبارتی نتیجه‌ای میانه برای معارضین و حامیان آن‌ها یعنی آمریکا، عربستان، اسرائیل و از طرف دیگر برای سوریه و نیرو‌های هم پیمان آن رقم خورد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در خصوص موضوع اِدلب آقای اردوغان به روسیه و ایران می‌گوید من حرفی ندارم و با شما همکاری می‌کنم، نکته دیگر اینکه ایشان همچنان دل در گروی نیرو‌های تروریستی، چون جبهه النصره و تحریر الشام دارد و به آن‌ها می‌گوید وارد تشکیلات جدیدی به نام انصارالدین شوند تا به زعم خود، ننگ تروریستی بودن به آن‌ها نچسبد.

وی در خصوص رویکرد ترکیه نسبت به مسائل منطقه و نوع ارتباط آن کشور با آمریکا بیان کرد: بحث ترکیه کمی متفاوت است، از یک طرف در اردوگاه سوریه، ایران و روسیه است و از طرفی در جهبه ناتو قرار دارد، اما خُب بحث لیر و دلار و تحریم‌های آمریکا به واسطه موضوع کشیش آمریکایی این‌ها باعث شده که بیشتر به سمت جریان اول متمایل باشد، هرچند که هنوز هم نیم نگاهی به آمریکا دارد.

سیدافقهی گفت: اردوغان در موضوع اِدلب می‌گوید که نگران شرایط انسانی است که مردم عادی تلف شوند و از طرفی این داستان را جان بولتون هم کامل می‌کند و می‌گوید آمریکا نگران استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی است و اگر سوری‌ها این کار را کنند ما قطعا با آن‌ها برخورد می‌کنیم و بالاتر از آن می‌گوید سوری‌ها حتما از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند. برای همین کلاه سفید‌هایی که در واقع تروریست هستند و در قالب دفاع از حقوق بشر در سوریه فعالیت می‌کنند را از مناطق دَرعا و قوطه شرقی به اردن و بعد اسرائیل بردند و سپس آن‌ها را از طریق ترکیه وارد ادلب کردند تا بار دیگر از گاز شیمیایی استفاده کرده و از آن فیلم بگیرند و با صحنه سازی‌های دروغین بگویند که وضعیت حقوق بشر در سوریه خیلی وحشتناک است و ارتش سوریه را به قتل عام مردم متهم کنند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در اینجا است که آمریکا به عنوان فرشته نجات وارد میدان می‌شود و می‌گوید که باید دولت سوریه را تنبیه کرد، بنابراین آن‌ها را هدف موشک قرار می‌دهد. از طرفی برخی ناوشکن‌ها و زیر دریایی‌های روسیه به سمت سواحل سوریه در حرکت هستند و این یعنی پیچیده‌تر شدن وضعیت در مساله سوریه. امروز شما می‌بینید که قدرت‌ها در حال آرایش نظامی برای وضعیت پس از جنگ شیمیایی احتمالی در اِدلب هستند و آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در یک موضع گیری گفته که روسیه با آمریکا وارد درگیری مستقیم نمی‌شود، ولی اگر آن‌ها موشکی به خاک سوریه بزنند، واکنش نشان خواهند داد.

وی ادامه داد: بنابراین نشست سران سه کشور ضامن در تهران بسیار مهم خواهد بود و دستورکار‌های مختلفی را هم خواهد داشت از جمله بحث تحریم‌های آمریکا در قبال ایران، روسیه و ترکیه و راه‌های مقابله با آن، واحد پول غیر دلار که در دستور کار جدی روسیه، چین، ایران و سازمان شانگ‌های قرار دارد، هم یکی دیگر از موضوعاتی است که در این نشست مطرح خواهد شد و با در نظر گرفتن همه موضوعات می‌توان گفت: شرایط بسیار حساس است و احتمال هر گونه گمانه زنی می‌رود و حتی ممکن است کل منطقه درگیر یک نبرد شود.

سید افقهی گفت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها گفتند ما می‌خواهیم جنگ را در یمن متوقف کنیم و به لبنان منتقل کنیم، آقای سعد حریری هم در تشکیل کابینه دولت آن کشور تعلل می‌کند و منتظر رأی دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری هست تا اگر دادگاه بگوید که در این ترور دست حزب الله و ایران در کار بوده، بتوانند جنگی داخلی در لبنان به راه بیاندازند و این باعث می‌شود زمانی که خواستند سوریه را بزنند، حزب الله درگیر جنگ داخلی لبنان باشد.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: به همین دلیل است که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود دو مرتبه تاکید که مبادا با آتش بازی کنید، یعنی که اگر کسی بخواهد به لبنان تجاوزی کند و بخواهد جنگ را از یمن به لبنان بکشاند، ما آماده‌ایم که او را تنبیه کنیم چرا که هم محور مقاومت و هم حزب الله لبنان در اوج آمادگی و اقتدار سیاسی و نظامی خود قرار دارند.

وی در خصوص سیاست‌های آمریکا در عراق افزود: در وضعیت فعلی عراق هم شاهدیم که آمریکا می‌خواهد معادلات را بهم بریزد و از تشکیل کابینه‌ای طرفدار مقاومت، ضد آمریکایی و مردمی و مستقل جلوگیری کند و برای همین نماینده ویژه آقای ترامپ در عراق با گروه‌ها و احزاب مختلف شیعی، کرد و سنی و شخصیت‌های تاثیرگذار آن‌ها وارد مذاکره شده و چند روزی است که در حال فتنه انگیزی در داخل عراق است.

سید افقهی اظهارکرد: بنابراین همه این‌ها یک پازل بزرگ هستند و تمام این حوادث و تحولات در منطقه با یکدیگر مرتبط و بر دیگری تاثیرگذار هستند. شما امروز نمی‌توانید بگویید که در یمن اتفاقی می‌افتاد و هیچ ارتباطی به عراق و سوریه یا لبنان ندارد، چرا که این یک طرح بزرگ آمریکایی است که کاخ سفید برای منطقه تدوین و در حال اجرا کردن آن است و البته در این میان محور مقاومت هم کار خود را انجام می‌دهد.

کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهمیت به کارگیری توامان توان دیپلماسی و نظامی از سوی ایران در تحولات منطقه‌ای، گفت: برای آنکه در چانه زنی‌های سیاسی و ملاقات‌های دیپلماتیک قوی‌تر و با دستی پُرتر ظاهر شویم، باید از عقبه خوبی در شرایط میدانی و عملیاتی برخوردار باشیم، برای همین است که امیر حاتمی وزیر دفاع در این شرایط رفت سوریه و اتفاقا در خصوص احتمال جنگ در موضوع ادلب و موشک زنی آمریکا به اهداف داخل خاک سوریه گفت که اگر آن‌ها اقدامی کنند ما هم جواب می‌دهیم و موشک‌های آن‌ها را می‌زنیم که این «ما» هم یعنی اتاق جنک مشترکی که ایران، روسیه و سوریه با هم دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی نظامی و رایزنی‌های امنیتی و دفاعی ما بر دیپلماسی سیاسی و رایزنی‌های دیپلماتیک اولویت دارد که البته آن نوع از دیپلماسی هم باید کار خود را پیش ببرد و منافاتی با این امر ندارد، ولی به هر حال باید در نظر داشته باشید که هر چقدر در میدان عملیاتی دستاورد‌های بهتر و پیروزی‌های بیشتری داشته باشید می‌توانید در میدان‌های سیاسی هم توفیقات بالاتری را کسب کنید.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار